A gond nem Ciprussal, hanem a politikusokkal van

Bámulatos, hogy egy 10 milliárd euró összegű mentőcsomag ilyen hosszú ideig képes a világot igézet alatt tartani. Ugyanakkor, noha maga az összeg nem szédítően hatalmas, néhány körülmény egyenesen felháborító.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Már maga az is rettenetes, hogy egy kis gazdaságot egy hétvége leforgása alatt tönkre lehet tenni. Csakhogy Ciprus sorsa már akkor megpecsételődött, amikor a Trojka meglebegtette a mentőcsomag első verzióját. Az pedig már végképp nem lepett meg senkit, aki egy kicsit is figyelemmel kísérte az euró övezetnek a saját megmentésére irányuló múltbeli kísérleteit, hogy a végeredmény még rosszabbra sikeredett. "Nincs koherens vezérfonal, a nyilatkozatokat nyilvánvalóan nem egyeztetik, és a nagyszabású tervek hallatán az embernek az a benyomása támad, hogy ezeket valakik akkor firkálták egy szalvéta sarkára, amikor már régen ágyban lett volna a helyük. Ehhez igazodik az eredmény is, ami pocsék" - írja elemzésében Lars Seier Christensen, a Saxo Bank alapítója és vezérigazgatója.

Az eurózóna válságának mélyülését hozhatja a ciprusi mentőcsomag

"Olyan szörnyűséges dolgokat művelt netán Ciprus, hogy megérdemelte ezt a nyomorúságos sorsot? Valójában nem. Cipruson a növekedés, az államadósság és az államháztartás tiszteletre méltó számokat mutatott, a régió országaihoz viszonyítva mindenképpen. Ciprus sikeresen építette fel és erősítette meg a pénzügyi szolgáltatások ágazatát, mert a szigeten kevés az ipar vagy a mezőgazdaság, amiből meg lehetne élni. Cipruson a munkaerő jól működik, angolul beszél, és az ország a brit jog alapján rendezkedett be. Tehát mindent összevetve nem rossz hely annak, aki üzletet akar csinálni. Az ország a legjobbat hozta ki abból, amit kínálni tudott" - írta a pénzügyi szakember.

Christensen szerint Cipruson egyetlen dolog sikerült félre: az, hogy az ország bankárai megbíztak az euróövezet politikusaiban, elhitték nekik, hogy a kölcsönt vissza fogják fizetni. Nem szokatlan, ha egy olyan ország, amely Görögországgal közeli viszonyt ápol, nagy összegeket fektet görög állampapírokba, hiszen ugyanígy járnak el más bankok is a saját nemzetük (vagy tulajdonképpeni nemzetük) szuverén adósságával.

A szakember azt állítja, hogy legalábbis a Görögországban működő bankok nem kevés politikai nyomásra döntöttek a helyi kötvények megvásárlása mellett. Ennek a koncentrációnak a kockázatait nyilván alulbecsülték a bankok, de alapvetően arra hagyatkoztak, hogy az euró övezet támogatást nyújt majd, ha valamelyik tagja, például Görögország súlyos helyzetbe kerül. "Nem gondolom tehát, hogy a ciprusi bankszektor feltétlen feloldozást, felmentést kaphat a vádak alól, de a bajok a rendszerbe mégis csak az Eurózóna dinamikáján keresztül jutottak. Egyébként kevesebb külföldi befektető helyezte volna el a pénzét Cipruson, a szabadon lebegő drachmán alapuló szuverén kötvénypiac dinamikája mellett ilyen kitettség vállalására nem kerülhetett volna sor, és a kockázat korrekciója jóval hamarabb bekövetkezett volna piaci alapon. Görögországnak persze nagy valószínűséggel csődbe kellett volna mennie, de legalább az ország korábbi gyakorlata szerint a kompetitív leértékelésre támaszkodott volna" - véli a bankár.

Így aztán inkább jóval nagyobbra nőtt a probléma, mint amit a kapitalista piacok bármikor megengedtek volna. Ezért most tőkekontrollt és a betétek kivételének korlátozását és de facto vagyonadóztatást látunk az Eurózónán belül, azaz AZ EURÓ, mint koncepció már aligha létezik a korábbival azonos formában. Legalább két különböző EURÓ van: egy korlátozott Nicosiában, és egy eddig még nem korlátozott változat az eurózónában. "Két teljesen eltérő dinamika, és meggyőződésem, hogy ezzel megkezdődött az euró különféle változatainak kora. Hasonló helyzetekben valószínűleg hasonló megoldások alkalmazása várható, és az emberek máris arról beszélnek, hol csap le a krízis a következő alkalommal. Szlovéniában? Máltán? Vagy más, még nagyobb problémát jelentő országokban?" - teszi fel a kérdést Christensen.

A bankár szerint a legkönnyebb mindig is a gazdagabbakat célba venni, vagy akik dolgoznak, akik megtakarítanak, akik egész életükben a helyes utat járták. Miközben saját felelőtlen ígéreteik, felfeslő értékrendjük és tarthatatlan demográfiai helyzetük súlya alatt kezdenek összeroskadni a pöffeszkedő jóléti államok, könnyű meggyőzni a szavazók 50 százalékát arról, hogy egy felsőbbrendű jó ügy érdekében el lehet kobozni, le lehet nyúlni más emberek pénzét. A Boston Consulting Group számítása szerint a TELJES magánvagyon 28 százalékára van szükség a fennálló adósság ellentételezéséhez, a jövőbeli kötelezettségek nélkül. "Ezt a pénzt egyetlen egy helyről lehet elvenni…a mi pénztárcánkból. Vigyázat!" - írja a Saxo Bank alapítója.

Nem vitás, hogy sok pénzintézet kihasználta a neki osztott lapokat. A jelenlegi áldatlan helyzet az ő bűnük, az ő felelősségük is. De a valódi probléma nem azokkal az emberekkel van, akik megpróbálnak előnyt kovácsolni a helyzetből, amelyben működniük kell. A valódi problémát a politikusok által létrehozott keret hordozza, amely miatt a szabad piac nem tudja a túlkapásokat a kapitalizmustól megszokott módon kezelni.

Óriásit bukhattak, akik Ciprusan tartották a pénzüket
A Kkv-Akadémia minden résztvevője felhívta a figyelmet arra, hogy a ciprusi események rávilágítanak az adóparadicsomok problémáira, nevezetesen a pénzügyi válság hatására egyre inkább szaporodó, nemzetközi nyomásra bevezetett korlátozó intézkedésekre. Ami viszont Cipruson történt, az elemzők szerint is példátlan a modern piacgazdaságok történetében, a Barclay’s Capitals szerint az Unió ezzel átlépte a Rubicont, és immár minden, eddig adóparadicsomként számon tartott országnak ügyelnie kell a betétkivonás jeleire. A múlt héten elfogadott pénzügyi mentőcsomag részeként ugyanis a ciprusi bankokban elhelyezett, 100 ezer euró feletti betéteket zárolták, a ciprusi központi bank (Bank of Ciprus) közlése szerint legalább betétek hatvan százalékára keresztet vethetnek a tulajdonosok. A zárolt számlákon található vagyonok 37,5 százalékáért banki részvényeket kapnak a tulajdonosok, 22,5 százalékot a bankok egyfajta vésztartalékba helyeznek, amelyből a jövendő veszteségeiket fedezhetik, míg a fennmaradó 40 százalékot visszafizetik a betéteseknek – kamatostul – amint a “helyzet lehetővé teszi.”

Véleményvezér

Meddig élnek a magyarok?

Meddig élnek a magyarok?  

A várható élettartamot tekintve Szlovénia lekörözte Ausztriát.
Bajban a NER cégek a tőzsdén

Bajban a NER cégek a tőzsdén 

Egyszerre több NER cég került gyengülő pozícióba.
Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta

Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta 

Argentína teljesen más modellt választ, mint Magyarország.
Magyarország jobban teljesít, ja mégsem

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem 

Valami újat kellene végre kitalálniuk a magyar országvezetőknek.
Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo