Vonzza a pénzt a kreatív ipar, de miért?

Bár a kreatív szektort kevésbé sorolják a tőkebefektetők fő célpontjai közé, több kutatás is azt támasztja alá, hogy évek óta, a gazdasági válság ellenére is folyamatosan bővülő, a szó szoros értelmében vett önálló iparágról van szó. Erre a tényre pedig már a kockázatitőke-piac is egyre inkább épít. De miért is kezd egyre népszerűbbé válni a szektor az üzleti világ szemében?

Design Days Dubai

Európában a kreatív- és kulturális iparágban dolgozik a harmadik legnagyobb számú alkalmazott az építőipar és a vendéglátóipar után, ráadásul a dolgozók mintegy 19 százaléka harminc év alatti. Amellett tehát, hogy rendkívül nagy számú dolgozót foglalkoztat a szektor, a fiatal munkaerő jelentős mértékben képviselteti itt magát. Ráadásul még a gazdasági válság idején is évente közel 1 százalékkal tudott növekedni az iparágban dolgozók száma – derül ki az EY decemberi felméréséből.

Emellett a kreatív- és kulturális ipar az európai gazdaság egyik legmeghatározóbb szereplője, ugyanis évi 535,9 milliárd eurós (164 ezer milliárd forint) forgalmával a kontinens GDP-jéhez 4,2 százalékkal járul hozzá. A szektor tehát jelentős mennyiségű összegeket képes mozgósítani, ami egy-egy ígéretes vállalkozás formájában a kockázatitőke-befektetők számára is rendkívül sok lehetőséget kínál.

(Mert egy jó ötlet önmagában még nem elég a sikerhez.)

A tőkebefektetők számára a széles ágazati kört felölelő kulturális ipar legvonzóbb ágát a vizuális művészetek (design, képzőművészet, fényképészet stb.) jelentik. Egyrészt a kreatív szektor legnagyobb arányú bevételét generálja, másrészt pedig a foglalkoztatottság is ebben az ágazatban az egyik legmagasabb – olvasható a Széchenyi Tőkealap blogjának legfrissebb bejegyzésében.

A tőkepiac számára azonban nem csak Európa jelent kedvező környezetet, a kreatív szektor Magyarországon is jelentős mértékben, 3,7 százalékkal járul hozzá az ország GDP-jéhez, és a foglalkoztatottak 4,4 százalékát adja, a Hétfa Kutatóintézet Design Terminál felkérésére készített felmérése alapján. Ráadásul az is elmondható, hogy a növekedés ötször gyorsabb a hazai kreatívipar teljesítményében, mint a magyar gazdaság egészében.

Ha a fent felsorolt érvek nem lennének elegendőek, érdemes megfigyelni, hogy milyen sok érdeklődő, kreatív fiatal látogat ki az évről évre megrendezett Design Hét tőkebefektető-kereső programjaira. A legfontosabb érvet azonban Tóth András, az USE Unused márka alapítója fogalmazta meg egy interjúban: „A divatipar mégiscsak a világ harmadik legjövedelmezőbb iparága a gyógyszer- és a fegyvergyártás után. Elvégre az utcán senki nem meztelen.”

Nem minden befektetőt „csak” a profit hajt
A kockázatitőke-befektetők elsődleges célja, hogy befektetésükkel értéket növeljenek egy vállalatban. A stratégiai tőkebefektetők ettől eltérően nem az 5-7 éves időszak végén ígérkező sikert várják, hanem a vállalat hosszú távú sikerébe invesztálnak.

Véleményvezér

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák 

A szavazatszerző kampányban nem biztos, hogy mindent jól átgondoltak.
Trump matekja nem stimmel

Trump matekja nem stimmel 

Mit szólnak a befektetők Trump vámjaihoz?
Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos

Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos 

Semmi nincs biztonságban, ami mozdítható.
Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos

Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos 

Jól megy a NER körüli hölgyeknek. Méghogy nem szeretik a gyengébb nemet a fideszesek.
Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet

Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet  

A két ország újabb listán ver minket. 
A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban

A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban  

Még Bulgáriában és Romániában is tovább élnek az idősek. 


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo