Visszaüthet az akciós hotelszoba

A szállodák kapva-kaptak a közösségi vásárlási oldalakat üzemeltető cégek ajánlatain, így rövid idő alatt egyre több hotel kínálata jelent meg a kedvezményes lehetőségek között. Az első pillanatban zseniális vendégcsalogatónak azonban lassan látszanak az árnyoldalai is: ezen a csatornán rövid idő alatt szép számú vendégéjszaka adható el, az eszközt óvatlanul használó szállodáknak azonban hosszabb távon súlyos problémákat okozhat ez az értékesítés.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

– Mennyiségi szempontból igen látványos eredményekkel is járhat egy-egy ilyen kampány, hiszen a közösségi vásárlói oldalak nagyszámú elérést biztosítanak viszonylag kevés ráfordítás mellett – magyarázza Papp István, a BDO Hotel és Ingatlan tanácsadója. – Az így elért vásárlók ugyanakkor igencsak távol állhatnak az adott hotel által megcélzott vendégkörtől.

Az Accenture 2010-es tanulmánya szerint az együttműködő fogyasztás egyike a hat közeljövőben meghatározó, az új üzleti modellekre hatást gyakorló piacformáló kölcsönhatásnak. (A közösségi vásárlásban rejlő lehetőségekről itt olvashat részletesebben.) Kialakulásának alapfeltétele volt az internetes ismeretségi hálózatok növekedése és a digitalizáció, ami lehetővé teszi a fogyasztók számára, hogy csoportokat alkossanak, amelyek felfokozzák alkuerejüket. Ez azt jelenti, hogy együttműködve kedvezőbb feltételekkel juthatnak hozzá mindahhoz, amit szeretnének.


Visszaüthet a kezdetben jó ötletnek tűnő marketingfogás
Forrás: PP archív

– A közösségi vásárlós oldalakon való megjelenés elsősorban egy új és különleges marketingeszköz, amely a legkisebbek számára is elérhető. Az oldalak szakemberei elkészítik a reklámanyagot a megbeszélt feltételek szerint és azt különböző csatornákon – többek között emailben és közösségi oldalakon– eljuttatják több tíz- vagy akár százezer partnerükhöz. Olyanokhoz, akik valamilyen módon hozzájárultak, hogy eljuttassák hozzájuk az ajánlatokat, tehát nem utasítják el a marketing üzeneteket – magyarázza Schlesinger Haim, a NapiTipp egyik alapítója.

Imázsrombolás

Adott szám, adott idő
A közösségi vásárlás lényege a fogyasztó szempontjából, hogy ha megadott idő alatt meghatározott számú vásárló fizet egy bizonyos terméért, vagy – még gyakrabban – szolgáltatásért, akkor annak eladója a csoport számára jelentős kedvezményeket biztosít. A közösségi vásárlásra szakosodott oldalak megszervezik ezeket az ajánlatokat és közvetítik azokat a köréjük szerveződött felhasználók – vagyis potenciális vevők felé. A vevők fizetnek a számukra vonzó ajánlatokért, és ha összejön az előre meghatározott számú vásárló, megkapják az általában három-hat hónapig érvényes kedvezményes kupont. A konstrukció úgy van felépítve, hogy mindez az üzleti partnernek egyetlen forintjába sem kerül. Az oldal az eladott kedvezménykuponok – vagyis a tényleges (nem a potenciális!), akkreditált vásárlók – után számol, egyes oldalaknál fix, másoknál változó mértékű jutalékot. Tehát a legrosszabb ami történhet, hogy egyetlen vevő sem jelentkezik, de ez esetben is számos érdeklődő – potenciális vevő – látja az ajánlatot anélkül, hogy ennek bármilyen költsége lett volna a szolgáltató számára.

A költségmentes marketing pedig az amúgy nehéz helyzetben lévő szállodák számára is vonzó eszköz. Csakhogy a közösségi vásárlói oldalak látogatói elsősorban nem az úti cél, hanem a kedvezmények mértéke alapján választanak. Emiatt csak kis töredékük válik visszatérő vendéggé. Költési hajlandóságuk igen mérsékelt, egyéb kiadásokkal tehát nehezen tudják kompenzálni a jellemzően 40-60 százalékos kedvezmény, és a gyakran a 30 (!) százalékot is meghaladó jutalék miatt adódó bevételkiesést.

A dömpingáron zajló értékesítés további veszélye hosszabb távon az imázsrombolás lehet, hiszen az olcsóbb vendégek zavaró viselkedése épp a minőségi, visszatérő vendégkört riaszthatja el.

– A kuponos értékesítés valóban hasznos segítség lehet megfelelő marketingháttér nélkül működő szálláshelyek számára, és okos tervezéssel alkalmas lehet a szezonális hatások kivédésére is. Tömegessé válása azonban hosszabb távon akár a teljes piacon negatív árspirált indíthat be, aminek a jelenleg is nehéz helyzetben lévő magyar szállodaipar számos szereplője áldozatává válhat – figyelmeztet a BDO szakembere.

Szilágyi Dávid, a Dream Deal ügyvezetője szerint viszont a közösségi vásárlás lényegét és mozgatórugóját jelentő hatalmas kedvezmények azt jelentik, hogy a szolgáltató valamennyi ráfizetéssel adja el a meghirdetett számú terméket – erre fel kell készülni a szakember szerint, bár jó esetben lehet, hogy nullszaldóra is kihozható az ajánlat. Ez a veszteség azonban tulajdonképpen maga a marketing költség, amit egy igen hatékony eszköz használatáért fizet a cég.

Aggodalomra azonban még nincs ok: miközben a hazai közösségi vásárlási portálokon egyre több szálloda kedvezményes ajánlata megjelenik, a KSH idei első félévre vonatkozó statisztikája szerint a belföldi vendégek száma stagnált. Ha a bruttó szobaár-bevételeket nézzük, 2011. első négy hónapjában 13,5 százalékkal volt magasabb a 2010 évinél, de még így is 15,2 százalékkal maradt el a 2008-as több mint 34 milliárd forinttól. A 2011. január-április havi szállodai szobaárbevételek a 2007. évi szinten voltak.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo