Vakrepülésben a hazai szálláshelyek

Noha az ingatlanpiaci válság hatására a szállodaiparban is felértékelődött megfelelő üzleti tervek szerepe, a hazai szálláshelyek jelentős hányada továbbra sem él a stratégiailag megalapozott, historikus adatokra, frissített versenytárs- és környezetelemzésre épülő tervezés módszereivel.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Sokan túl terhesnek találják a tervezést - Kép: PP Archív

„A szállodaüzemeltetés sokmilliós felelősség, komoly piaci kockázatokkal. A felületes, kevés hozzáadott értéket képviselő jövedelmezőségi, marketing, beruházási tervek elsősorban ezeket a tulajdonosi kockázatokat növelik – magyarázza Hegedűs Attila, a BDO Hotel és Ingatlan ügyvezető partnere. – Ezért fontos, hogy minden szálloda, mérettől és üzemeltetési struktúrától függetlenül rendelkezzék megalapozott tervvel, vagy javítson jelenlegi tervkészítési gyakorlatán.”

A leggyakoribb eljárás még mindig az, hogy a tavalyi számokhoz – kedvezőbb jövő évet feltételezve – automatikusan 2-5 százalékos növekedést tesznek hozzá. Eközben olyan, alapvető kérdések sikkadnak el, mint a bevételt generáló tényezők vizsgálata, illetve az azokban rejlő lehetőségek kiaknázása.

A szállodaiparban erre számtalan példa adódik. Stratégiai döntés alapján egy létesítmény a jövőben nagyobb hangsúlyt helyezhet az éttermi szolgáltatásokra, jobb konferencialehetőségeket tárhat fel, bevezethet új szolgáltatásokat – ezeknek mind szerepelniük kell az üzleti terv tervezett számaiban is. Ugyanígy létfontosságú, hogy a piaci környezet változása is megjelenjék a tervekben: ha például a közvetlen környezetben a közeljövőben új, hasonló profilú szállodák létesülnek, akkor ennek hatását meg kell jeleníteni a tervezett bevételeknél a tulajdonosok felé – időben lehetővé téve számukra a megfelelő lépéseket esetleges negatív következmények ellensúlyozására.

„A megfelelő jövedelmezőségi- és marketingtervek magukban foglalják a historikus adatok szegmens, csatorna és partner szintű lebontását – hangsúlyozza a BDO Hotel és Ingatlan ügyvezető partnere. - Mindig részletes, a keresletet nyomon követő naptáron alapulnak, amely az elmúlt évek eseményeinek áttekintésén keresztül a jövőre nézve is tervezhető képet nyújt az elvárt eseményekről, ünnepekről, konferenciákról, vásárokról és kiállításokról, koncertekről, hosszú hétvégékről, stb. a jövőbeli pénzáram e tényezők nélkül nem tervezhető.

A sikerre nincs recept!
A sikerre éhező menedzserek gyakran elődeik életrajzát bújják ötletekért, hogy megtalálják a siker kapuját nyitó bölcsek kövét. Pedig a sikerhez nincs univerzális recept vagy tervrajz, ami alapján mindenki számára elérhető lenne. Persze tanácsok azért vannak.
Jól tervezünk, illetve tervezünk-e egyáltalán?

A szállodaipari tervezés témájában nemcsak itthon, de Európában sem állnak rendelkezésre pontos kutatási adatok. Az USA-ban azonban több, évekre visszanyúló elemzés is készül. Ezek alapján megállapítható, hogy a becsült indikátorok mindig kedvező piaci körülmények között kerülnek a realizált eredményekhez a legközelebb, míg turbulens időszakokban rendre túl optimistának bizonyulnak. Miután Amerikában 2010 óta újra fellendülőben van az amerikai szállodapiac, a 2011-es büdzsék már ismét rendkívül pontos előrejelzéseket tartalmaztak: a Hotel Horizons felmérés kimutatása szerint a tervezett és realizált számok közti eltérés minden indikátor esetében 1 százalék alatt maradt.

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo