Vakrepülésben a hazai szálláshelyek

Noha az ingatlanpiaci válság hatására a szállodaiparban is felértékelődött megfelelő üzleti tervek szerepe, a hazai szálláshelyek jelentős hányada továbbra sem él a stratégiailag megalapozott, historikus adatokra, frissített versenytárs- és környezetelemzésre épülő tervezés módszereivel.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Sokan túl terhesnek találják a tervezést - Kép: PP Archív

„A szállodaüzemeltetés sokmilliós felelősség, komoly piaci kockázatokkal. A felületes, kevés hozzáadott értéket képviselő jövedelmezőségi, marketing, beruházási tervek elsősorban ezeket a tulajdonosi kockázatokat növelik – magyarázza Hegedűs Attila, a BDO Hotel és Ingatlan ügyvezető partnere. – Ezért fontos, hogy minden szálloda, mérettől és üzemeltetési struktúrától függetlenül rendelkezzék megalapozott tervvel, vagy javítson jelenlegi tervkészítési gyakorlatán.”

A leggyakoribb eljárás még mindig az, hogy a tavalyi számokhoz – kedvezőbb jövő évet feltételezve – automatikusan 2-5 százalékos növekedést tesznek hozzá. Eközben olyan, alapvető kérdések sikkadnak el, mint a bevételt generáló tényezők vizsgálata, illetve az azokban rejlő lehetőségek kiaknázása.

A szállodaiparban erre számtalan példa adódik. Stratégiai döntés alapján egy létesítmény a jövőben nagyobb hangsúlyt helyezhet az éttermi szolgáltatásokra, jobb konferencialehetőségeket tárhat fel, bevezethet új szolgáltatásokat – ezeknek mind szerepelniük kell az üzleti terv tervezett számaiban is. Ugyanígy létfontosságú, hogy a piaci környezet változása is megjelenjék a tervekben: ha például a közvetlen környezetben a közeljövőben új, hasonló profilú szállodák létesülnek, akkor ennek hatását meg kell jeleníteni a tervezett bevételeknél a tulajdonosok felé – időben lehetővé téve számukra a megfelelő lépéseket esetleges negatív következmények ellensúlyozására.

„A megfelelő jövedelmezőségi- és marketingtervek magukban foglalják a historikus adatok szegmens, csatorna és partner szintű lebontását – hangsúlyozza a BDO Hotel és Ingatlan ügyvezető partnere. - Mindig részletes, a keresletet nyomon követő naptáron alapulnak, amely az elmúlt évek eseményeinek áttekintésén keresztül a jövőre nézve is tervezhető képet nyújt az elvárt eseményekről, ünnepekről, konferenciákról, vásárokról és kiállításokról, koncertekről, hosszú hétvégékről, stb. a jövőbeli pénzáram e tényezők nélkül nem tervezhető.

A sikerre nincs recept!
A sikerre éhező menedzserek gyakran elődeik életrajzát bújják ötletekért, hogy megtalálják a siker kapuját nyitó bölcsek kövét. Pedig a sikerhez nincs univerzális recept vagy tervrajz, ami alapján mindenki számára elérhető lenne. Persze tanácsok azért vannak.
Jól tervezünk, illetve tervezünk-e egyáltalán?

A szállodaipari tervezés témájában nemcsak itthon, de Európában sem állnak rendelkezésre pontos kutatási adatok. Az USA-ban azonban több, évekre visszanyúló elemzés is készül. Ezek alapján megállapítható, hogy a becsült indikátorok mindig kedvező piaci körülmények között kerülnek a realizált eredményekhez a legközelebb, míg turbulens időszakokban rendre túl optimistának bizonyulnak. Miután Amerikában 2010 óta újra fellendülőben van az amerikai szállodapiac, a 2011-es büdzsék már ismét rendkívül pontos előrejelzéseket tartalmaztak: a Hotel Horizons felmérés kimutatása szerint a tervezett és realizált számok közti eltérés minden indikátor esetében 1 százalék alatt maradt.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo