Vakrepülésben a hazai szálláshelyek

Noha az ingatlanpiaci válság hatására a szállodaiparban is felértékelődött megfelelő üzleti tervek szerepe, a hazai szálláshelyek jelentős hányada továbbra sem él a stratégiailag megalapozott, historikus adatokra, frissített versenytárs- és környezetelemzésre épülő tervezés módszereivel.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Sokan túl terhesnek találják a tervezést - Kép: PP Archív

„A szállodaüzemeltetés sokmilliós felelősség, komoly piaci kockázatokkal. A felületes, kevés hozzáadott értéket képviselő jövedelmezőségi, marketing, beruházási tervek elsősorban ezeket a tulajdonosi kockázatokat növelik – magyarázza Hegedűs Attila, a BDO Hotel és Ingatlan ügyvezető partnere. – Ezért fontos, hogy minden szálloda, mérettől és üzemeltetési struktúrától függetlenül rendelkezzék megalapozott tervvel, vagy javítson jelenlegi tervkészítési gyakorlatán.”

A leggyakoribb eljárás még mindig az, hogy a tavalyi számokhoz – kedvezőbb jövő évet feltételezve – automatikusan 2-5 százalékos növekedést tesznek hozzá. Eközben olyan, alapvető kérdések sikkadnak el, mint a bevételt generáló tényezők vizsgálata, illetve az azokban rejlő lehetőségek kiaknázása.

A szállodaiparban erre számtalan példa adódik. Stratégiai döntés alapján egy létesítmény a jövőben nagyobb hangsúlyt helyezhet az éttermi szolgáltatásokra, jobb konferencialehetőségeket tárhat fel, bevezethet új szolgáltatásokat – ezeknek mind szerepelniük kell az üzleti terv tervezett számaiban is. Ugyanígy létfontosságú, hogy a piaci környezet változása is megjelenjék a tervekben: ha például a közvetlen környezetben a közeljövőben új, hasonló profilú szállodák létesülnek, akkor ennek hatását meg kell jeleníteni a tervezett bevételeknél a tulajdonosok felé – időben lehetővé téve számukra a megfelelő lépéseket esetleges negatív következmények ellensúlyozására.

„A megfelelő jövedelmezőségi- és marketingtervek magukban foglalják a historikus adatok szegmens, csatorna és partner szintű lebontását – hangsúlyozza a BDO Hotel és Ingatlan ügyvezető partnere. - Mindig részletes, a keresletet nyomon követő naptáron alapulnak, amely az elmúlt évek eseményeinek áttekintésén keresztül a jövőre nézve is tervezhető képet nyújt az elvárt eseményekről, ünnepekről, konferenciákról, vásárokról és kiállításokról, koncertekről, hosszú hétvégékről, stb. a jövőbeli pénzáram e tényezők nélkül nem tervezhető.

A sikerre nincs recept!
A sikerre éhező menedzserek gyakran elődeik életrajzát bújják ötletekért, hogy megtalálják a siker kapuját nyitó bölcsek kövét. Pedig a sikerhez nincs univerzális recept vagy tervrajz, ami alapján mindenki számára elérhető lenne. Persze tanácsok azért vannak.
Jól tervezünk, illetve tervezünk-e egyáltalán?

A szállodaipari tervezés témájában nemcsak itthon, de Európában sem állnak rendelkezésre pontos kutatási adatok. Az USA-ban azonban több, évekre visszanyúló elemzés is készül. Ezek alapján megállapítható, hogy a becsült indikátorok mindig kedvező piaci körülmények között kerülnek a realizált eredményekhez a legközelebb, míg turbulens időszakokban rendre túl optimistának bizonyulnak. Miután Amerikában 2010 óta újra fellendülőben van az amerikai szállodapiac, a 2011-es büdzsék már ismét rendkívül pontos előrejelzéseket tartalmaztak: a Hotel Horizons felmérés kimutatása szerint a tervezett és realizált számok közti eltérés minden indikátor esetében 1 százalék alatt maradt.

Véleményvezér

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.
Újabb megszorítás a szenzációsnak ígért évben

Újabb megszorítás a szenzációsnak ígért évben 

A betegek is pórul járnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo