Gondolhatnánk, ha egyszer megvizsgáltuk az adómentességet, ezzel hátra is lehet dőlni, a munka nehezét elvégeztük, havonta már csak utalgatni kell a megfelelő összeget a megfelelő számlára – habár lakossági számlás utalás esetén célszerű előzetesen ellenőrizni a törlesztést. Előfordulhat azonban, hogy újra elő kell venni a dolgozó paksamétáját. Eddig is volt ilyen eset, ha például a munkavállaló lakást cserélt. Amikor az új lakásra átkerül a régi hitel, viszonylag kevés dolgunk van, viszont az új lakás új hitel kombinációban kezdhetünk mindent elölről. Pedig habár a vissza nem térítendő lakáscélú hiteltámogatás mint új juttatási forma egyrészt fontos könnyítés lehet a hiteltörlesztésekhez, másrészt adminisztrációs kihívás elé állítja a munkáltatót.
Hogy pontosan milyen adminisztrációval jár, arról részletesebben itt olvashat!
A bankok elszámoltatása és a devizahitelek forintosítása várhatóan újabb kérdéseket vet fel.
A pénzintézetek még csak mostanában küldik ki a tájékoztató leveleket az ügyfeleknek, a munkáltatóknak viszont már résen kell lenniük. Teendőjük van akkor is, ha csak szerződésmódosítás történik, netán megváltozik a hitelszámlaszám. Figyelni kell arra is, hogy a törlesztések terhelése mellett milyen jóváírások jelennek meg a dolgozó bankszámláján a hitellel kapcsolatban – figyelmeztet Puskelyné Király Ágnes cafeteriaszakértő, együttműködő partnerünk, a HR Portál oldalán. Kérdés lehet, hogy a visszatérítés befolyásolja-e az idei törlesztés összegét, amivel a munkáltatói támogatás felhasználását igazolni kell.
Az már látható, hogy mivel a törlesztőrészletek változása február 1.-től lépett életbe, a változást a bankok visszamenőleg, több hónap alatt kezelik le. Tehát nem elegendő a tárgyhavi törlesztésre hagyatkozni, mivel visszamenőleges korrekciók vannak/lesznek. A hitelszámlára történő folyósítás esetén megúszhatjuk ezeknek a tételeknek a kibogarászását, de csak akkor lesz korrekt az elszámolás, ha a bank a korrekciós összeget is betörleszti a hitelbe. A támogatás felhasználásának adótörvény által megkövetelt igazolását akkor tudjuk megbízhatóan teljesíteni, ha a támogatás folyósítását a hitel törlesztésének követhető és kellően részletezett kimutatásával támasztjuk alá. A korábbi évekre vonatkozó banki visszatérítés a tőketartozás összegét csökkenti, így azzal szerencsére – egy-két kivételtől eltekintve - nem kell foglalkoznunk.
Várható azonban egy hitelkiváltási hullám is. A bankok csábító ajánlatai arra indíthatják az ügyfelek egy részét, hogy leváltsák eddigi hitelezőjüket. Ebben az esetben a munkáltató nem finanszírozhatja az új hitel törlesztését újabb vizsgálat nélkül. Természetesen a változatlan körülményeket, mint a méltányolható lakásigény, a támogatás ingatlanra vonatkozó értékhatára, nem kell újra bevizsgálnia, a hitelszerződést viszont igen, hiszen ettől kezdve ennek a törlesztését támogatja. Hála a vonatkozó NGM rendelet decemberi módosításának, az már nem okoz problémát, ha ez a többedik kiváltása lesz ugyanannak a lakáscélú hitelnek, de az ugyanúgy feltétel, hogy az új hitel kizárólag az előző kiváltását szolgálhatja.
Azok a munkáltatók, akik hitelintézettől kérték az adómentességi feltételek vizsgálatát, vélhetően a hitelintézet közreműködésével tudják ezt a feladatot is megoldani, mivel a bank őrzi azt a dokumentációt, amely alapján az igazolást kiadta. A munkáltatónak pedig ahhoz képest kell(ene) az új dokumentumokat megvizsgálni. A jelek szerint tehát az idei év még nem lesz eseménytelen a munkáltatói lakáscélú támogatás kezelésében. Így érdemes profi szakértelemmel megtámogatni a HR részleg e területen tevékenykedő munkatársait.