Az adózás rendjéről szóló törvény (Art.) sok apró, jogalkalmazást segítő módosítása között szigorítások is megbújnak. Dr. Kovács Ferenc adószakértő szerint például az adóellenőrzés előtt a megbízólevél elektronikusan, az ügyfélkapus tárhelyre is kézbesíthető lesz. „Ez azt jelenti, hogy amikor az elektronikus dokumentumot megtekintik, arról azonnal visszaigazolást kap a hivatal és a megbízólevél kézbesítettnek minősül, meg is kezdődhet az ellenőrzés” – hangzott el korábban a a Wolters Kluwer Kft.RODIN Felnőttképzési Üzletágának rendezvényén, amelyről az Adó Online tudósított.
Azzal sem húzható sokáig az idő, ha nem nyitják meg az elektronikus dokumentumot, ugyanis a második elektronikus kézbesítési kísérletet követő 5 munkanap elteltével automatikusan beáll a kézbesítési vélelem. Ha például valaki nem túl gyakran látogatja ügyfélkapus tárhelyét és e-maileket sem olvas rendszeresen, könnyen lehet, hogy csak akkor értesül az adóellenőrzésről, amikor már az ajtón kopogtat a revizor.
Újdonság, hogy idén az adatgyűjtésre irányuló ellenőrzéskor minden további nélkül vizsgálhatók a könyvvezetéshez, bizonylatok feldolgozásához alkalmazott szoftverek is, nem elég egy igazolás arról, hogy ezek megfelelnek a jogszabályoknak.
A szankciókkal kapcsolatban a szakértő kiemelte a pénztárgépek üzemeltetésével kapcsolatos szabályok megszegése miatt kiszabható szankciókat. Az adóhatóság a mulasztási bírság kiszabása mellett az adóköteles tevékenység célját szolgáló helyiséget 12 nyitvatartási napra lezárhatja, a mulasztás ismételt előfordulása esetén pedig a lezárás időtartama 30, majd minden további esetben 60 nyitvatartási nap.
Az ismétlődésre vonatkozó szabályok nem alkalmazhatóak, ha két egymást követő ugyanolyan mulasztás között három év eltelt. Aki a tevékenységet nem üzlethelyiségben végzi, a mulasztási bírság mellett magánszemély adózóként 200 ezer forint, más adózó pedig 500 ezer forint üzletlezárást helyettesítő bírságra számíthat.