Több milliós veszteség is lehet az üzemanyagon havonta

Havonta átlagosan 1000 kilométernyi út megtételére elegendő gázolaj tűnik el flottánként egy-egy közepes méretű szállítmányozó vállalatnál a különböző, üzemanyaggal kapcsolatos visszaélések miatt a WebEye Magyarország adatai szerint. A lopásokon túl az üzemanyag hígítása akár esetenként 1,5 millió forintos kárt is okozhat a járművekben.

Kép:Pixabay

A szállítmányozó és fuvarozó vállalatok kiadásainak közel felét az üzemanyag-költségek teszik ki, ezért a gázolajjal kapcsolatos visszaélések jelentős károkat okoznak számukra. A legtöbb problémát máig a lopások olyan klasszikus fajtái okozzák, mint az üzemanyag lefejtése a tartályból, illetve tankolás során a gázolaj egy részének kannába töltése. Az ilyen esetek átlagosan 10%-kal növelik az üzemanyag-vásárlásra fordított kiadásokat, ezzel akár havi több milliós veszteséget okozva a fuvarozócégeknek. A költségeket tovább növelik a rossz minőségű, nem megfelelő adalékanyagokat tartalmazó, illetve hígított üzemanyagok használatából eredő károk. Ezek mértéke hibától függően járművenként és esetenként 500 000 forinttól 1,5 millió forintig terjedhet. A visszaélések felderítését megnehezíti, hogy egyrészt a tolvajok egyre technikásabbá válnak, másrészt a széles körben elterjedt, régi típusú üzemanyagszint-mérő műszerek a gázolaj összetételéről nem adtak pontos információt a felhasználóknak. (Ma már nem csak az üzemanyagról szerezhet távolról információt a flotta üzemeltetője, hanem sok minden másról is. A rendszerek révén már nem csak az tudható, hogy hol a sofőr, de akár az is, hogy mennyit aludt.)

A kamionokba gyárilag beépített mérőegységek sem adnak kellő segítséget, mivel ezek nem eléggé pontosak: csak 5-10%-os hibahatárral dolgoznak, vagyis, a nem üzemszerű fogyasztásról – az üzemanyag tartályból történő eltulajdonításáról – riasztást nem küldenek. Nem alkalmasak továbbá ezek a rendszerek a gázolaj összetételének és minőségének elemzésére, és gyújtás nélküli állapotban nem működnek. A pontos mérésekhez elengedhetetlen az üzemanyag hőmérsékletének folyamatos monitorozása is, erre azonban a gyári beépítésű eszközök szintén nem képesek. Mivel a hőmérséklet változásával módosul a gázolaj térfogata, s így annak a tartályban mérhető szintje is, ennek figyelembevétele nélkül a mérés pontossága tovább romlik.

„Az üzemanyag szintjének, összetételének és hőmérsékletének valós idejű monitorozásával jelentősen csökkenthetőek a gázolajra fordított kiadások, ami egy közepes méretű, 20-30 járművet működtető fuvarozócég számára átlagosan havi 2-3 millió forintos megtakarítást jelenthet” – mondta el Deszpot Károly, a WebEye Magyarország ügyvezető igazgatója a cég közleményében.

A vezetési stíluson is múlik a károsanyag kibocsátás
Számottevő mértékben csökkenthető a szállítmányozás során a légkörbe kerülő üvegházhatású gázok mennyisége az útvonal alapos megtervezésével, a flottakövető megoldások segítségével, illetve a vezetési stílus megfelelő megválasztásával.
 

Véleményvezér

Ursula elküldte a selyemzsinórt Orbán Viktornak

Ursula elküldte a selyemzsinórt Orbán Viktornak 

Az orbáni hintapolitikát megelégelték az európai nagyhatalmak.
Orbán Viktor megírná Brüsszel helyett az unió költségvetését

Orbán Viktor megírná Brüsszel helyett az unió költségvetését 

Drukkolunk Orbán Viktornak, hogy jobb költségvetést írjon Brüsszelnél.
Befellegzett a visegrádi négyeknek

Befellegzett a visegrádi négyeknek 

Mélyponton a magyar-lengyel kapcsolatok.
Hamar kitiltották a Harcosok Klubjából a könyvelők alelnökét

Hamar kitiltották a Harcosok Klubjából a könyvelők alelnökét 

Nem kívánatos a könyvelő a Harcosok Klubjában.
Arcul köpte az örményeket egy fideszes országgyűlési képviselő

Arcul köpte az örményeket egy fideszes országgyűlési képviselő 

Oksabb lett volna, ha Hoppál Péter csendben marad.
Magyarország költi a legkevesebbet az egészségügyre az unióban

Magyarország költi a legkevesebbet az egészségügyre az unióban 

Hová tűnik az adófizetők rengeteg pénze?

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo