Több milliós veszteség is lehet az üzemanyagon havonta

Havonta átlagosan 1000 kilométernyi út megtételére elegendő gázolaj tűnik el flottánként egy-egy közepes méretű szállítmányozó vállalatnál a különböző, üzemanyaggal kapcsolatos visszaélések miatt a WebEye Magyarország adatai szerint. A lopásokon túl az üzemanyag hígítása akár esetenként 1,5 millió forintos kárt is okozhat a járművekben.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Kép:Pixabay

A szállítmányozó és fuvarozó vállalatok kiadásainak közel felét az üzemanyag-költségek teszik ki, ezért a gázolajjal kapcsolatos visszaélések jelentős károkat okoznak számukra. A legtöbb problémát máig a lopások olyan klasszikus fajtái okozzák, mint az üzemanyag lefejtése a tartályból, illetve tankolás során a gázolaj egy részének kannába töltése. Az ilyen esetek átlagosan 10%-kal növelik az üzemanyag-vásárlásra fordított kiadásokat, ezzel akár havi több milliós veszteséget okozva a fuvarozócégeknek. A költségeket tovább növelik a rossz minőségű, nem megfelelő adalékanyagokat tartalmazó, illetve hígított üzemanyagok használatából eredő károk. Ezek mértéke hibától függően járművenként és esetenként 500 000 forinttól 1,5 millió forintig terjedhet. A visszaélések felderítését megnehezíti, hogy egyrészt a tolvajok egyre technikásabbá válnak, másrészt a széles körben elterjedt, régi típusú üzemanyagszint-mérő műszerek a gázolaj összetételéről nem adtak pontos információt a felhasználóknak. (Ma már nem csak az üzemanyagról szerezhet távolról információt a flotta üzemeltetője, hanem sok minden másról is. A rendszerek révén már nem csak az tudható, hogy hol a sofőr, de akár az is, hogy mennyit aludt.)

A kamionokba gyárilag beépített mérőegységek sem adnak kellő segítséget, mivel ezek nem eléggé pontosak: csak 5-10%-os hibahatárral dolgoznak, vagyis, a nem üzemszerű fogyasztásról – az üzemanyag tartályból történő eltulajdonításáról – riasztást nem küldenek. Nem alkalmasak továbbá ezek a rendszerek a gázolaj összetételének és minőségének elemzésére, és gyújtás nélküli állapotban nem működnek. A pontos mérésekhez elengedhetetlen az üzemanyag hőmérsékletének folyamatos monitorozása is, erre azonban a gyári beépítésű eszközök szintén nem képesek. Mivel a hőmérséklet változásával módosul a gázolaj térfogata, s így annak a tartályban mérhető szintje is, ennek figyelembevétele nélkül a mérés pontossága tovább romlik.

„Az üzemanyag szintjének, összetételének és hőmérsékletének valós idejű monitorozásával jelentősen csökkenthetőek a gázolajra fordított kiadások, ami egy közepes méretű, 20-30 járművet működtető fuvarozócég számára átlagosan havi 2-3 millió forintos megtakarítást jelenthet” – mondta el Deszpot Károly, a WebEye Magyarország ügyvezető igazgatója a cég közleményében.

A vezetési stíluson is múlik a károsanyag kibocsátás
Számottevő mértékben csökkenthető a szállítmányozás során a légkörbe kerülő üvegházhatású gázok mennyisége az útvonal alapos megtervezésével, a flottakövető megoldások segítségével, illetve a vezetési stílus megfelelő megválasztásával.
 

Véleményvezér

Bajban a NER cégek a tőzsdén

Bajban a NER cégek a tőzsdén 

Egyszerre több NER cég került gyengülő pozícióba.
Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta

Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta 

Argentína teljesen más modellt választ, mint Magyarország.
Magyarország jobban teljesít, ja mégsem

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem 

Valami újat kellene végre kitalálniuk a magyar országvezetőknek.
Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.
Teljes bukta a kormány családbarát programja

Teljes bukta a kormány családbarát programja 

Nem vagyunk képesek még a társadalom reprodukálására sem.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo