A teljesítménymenedzsment az egyik leggyakrabban használt folyamat. Létezik vállalati szintű és egyének szintjén alkalmazható változata. Az egyén szintű teljesítménymenedzsment elsődleges célja, hogy az egyének figyelmét és tevékenységét a vállalat küldetéséhet és stratégiájához kapcsolja. A megfelelő módon bevezetett és alkalmazott teljesítménymenedzsment rendszer pozitív hatással van a vállalat teljesítményére és a munkavállalók motivációjára valamint elégedettségére.
A vezetőnek fontos szerepe van a beosztottak támogatásában. Erre leggyakrabban a coaching technikát alkalmazzák. A célok kiértékelésére a legelterjedtebb a 360°-os kiértékelés. Ennek során nem csak a közvetlen vezető, hanem további munkatársak és akár beszállítok vagy vevők is értékelik a munkatársak teljesítményét előre definiált szempontok alapján. A bővebb kiértékelő kör esetén is előfordulhat, hogy a résztvevők véleménye különböző súllyal veszik figyelembe. Az értékelés eredményét egy skálán fejezik ki, ami azt mutatja, hogy munkatárs mennyire felelt meg a felé támasztott követelményeknek. A teljesítményértékelés eredményének felhasználása széles skálán mozog. Az értékelés alapul szolgálhat fejlesztési igények meghatározásához valamint tervek készítéséhez. Továbbá felhasználható előléptetési döntésekhez; fizetésemelés vagy jutalom mértékének meghatározására.
A folyamat egyszerűsége és a pozitív hatásai ellenére nagyon sok esetben az egyéni teljesítménymenedzsment nem jól működő folyamat, amit sem a vezetők sem a beosztottak nem szeretnek. A formalizálás ellenére, a folyamat szubjektív elemeket tartalmaz. Az értékelés során, nem csak a kiértékelt személy viselkedését és teljesítménye, de a döntés következményeit is mérlegelik a résztvevők.
Az önök cégénél hogyan működik az egyéni teljesítménymenedzsment? Ossza meg véleményét az itt található rövid kérdőívben. >> Kérdőív
- S –Specific: a célt pontosan, félreérthetetlenül fogalmazzák meg úgy, hogy egy harmadik fél is el tudja dönteni, hogy teljesült-e a cél
- M- Measurable: az eredmény kiértékelése valamilyen numerikus skálán történik, ez a mérés a folyamatos nyomon követés során is alkalmazható
- A – Achievable: fontos, hogy elérhető legyen a cél, mivel az elérhetetlen célok estében, amikor az egyén nem lát esélyt arra, hogy sikerül megvalósítani, a motivációja lecsökken és feladja
- R – Relevant: fontos az egyén és a szervezet számára. Megfelelő az időzítés és a környezet a megvalósításhoz
- T – Time bound: van a célhoz kötött időkeret, ameddig el kell érni a célt.