Kertész János: hihetetlen pontossággal követhető a felhasználó

Ma minden „virális”, képes futótűzszerűen, megosztásokkal terjedni. Összekapcsolódott világban élünk: létünk minden aspektusa valamilyen online rendszerre van rákötve, amely ontja az adatokat. Ezek aranybányát jelentenek Kertész Jánosnak, aki csaknem két évtizede foglalkozik hálózatokkal. A CEU professzorát kérdeztük korrupcióról, közösségi médiáról, influencerekről, káoszelméletről.

Meglepte a Facebook és a Cambridge Analytica 2017-es botránya? Politikai üzeneteikkel hatékonyak voltak a mikrocélzásban (microtargeting), ami magas konverziót eredményezett.

– Az új médiumok alapvetően megváltoztatták az életünket, a munkavégzést, a szabadidő eltöltését, a társkeresést, és még sorolhatnám. Ugyanakkor nem árt, ha a felhasználó tudja, hogy a mai eszközök lehetővé teszik az egyén életének hihetetlen pontosságú követését, a GPS-adatoktól a kedvenc ételekig, a vásárlási szokásoktól a társadalmi kapcsolatokig. A nagy IT-szolgáltatók, mint például a Google vagy a Facebook, gépi tanulással, mesterséges intelligenciával teszik igazán hatékonnyá az adatbázisokra épülő tervezést és jóslást. Miközben sokan azt gondolják, hogy a Google ingyen van...

Kertész János - Kép: PP, Fotó: Bánkuti András

A Facebookról nemrég az is kiderült, hogy még a messenger-üzenetekbe is betekintést engedett a Netflixnek és más partnereinek. Ha önnek, mint kutatónak hozzáférést engednének ilyen adatokhoz, elhárítaná-e etikai okokból, vagy a tudomány szent céljai érdekében felhasználná azokat?

– Ahogy ez a tudományban lenni szokott, mindent lehet jó és rossz célra használni. A tudósok is tisztában vannak vele, hogy az etikai kérdéseket szabályozni kell. A miénk friss tudomány, és az adatbőség is új jelenség. A genetikában is eltartott egy darabig, mire sor került jogi szabályozásra, bár a rendszer ma sem problémamentes, hiszen hol túlszabályoz, hol meg nem elég szigorú. Az adathasználatban Európa a központi szabályozás felé mozdult el, Amerika másként gondolkodik erről. Megvan a veszélye, hogy az európai túlszabályozás a tudományt hátrányba hozhatja. Előfordulhat, hogy a kutatók érzékeny adatokhoz jutnak hozzá, de valójában nem ezek személyes jellege érdekli őket.

És ha anonimizált adatokkal dolgoznának? Minden személy kapna egy számsort azonosító jelként.

– Amerikában kimutatták, hogy ha valakinek megadják az irányítószámát, nemét és életkorát, már nagyon leszűkül a kör, hogy kiről van szó. Ha még a kapcsolati hálóját is ismerjük, nagy valószínűséggel azonosítani lehet az illetőt.

Honnan szerzik be az adatokat?

– Sok adat nyilvános. A Twitter-adatokat például meg lehet vásárolni. Több vizsgálatunk is foglalkozott telefonadatokkal. Karsai Márton (Kertész János munkatársa – A szerk.) felvette a kapcsolatot a Skype-pal, amikor az még nem állt a Microsoft tulajdonában, és ők boldogan átadták nekünk a 2012-ig gyűjtött adataikat. Általában felajánlunk valamilyen ellenszolgáltatást a cégnek, hiszen az adatelemzés révén olyan tanácsokat tudunk adni, amelyek segítségével növelni tudják a profitjukat vagy csökkenteni a szolgáltatásukat elhagyók számát. Cserébe ők megengedik, hogy publikáljuk a kutatási eredményeinket.

Az interjú teljes formában a Piac & Profit februári számában olvasható!

Véleményvezér

Egyedül Magyar Péterről kellett titkosan szavazni

Egyedül Magyar Péterről kellett titkosan szavazni 

Magyar Péter szerint a róla szóló szavazáskor megszületett a Fidesz és a Szocialista frakció.
Szlovákia megkapta első F-16-os vadászgépeit

Szlovákia megkapta első F-16-os vadászgépeit 

Vásárolnak a szlovákok, miközben szidják az eladót.
Elismeréseket kap Joe Biden amerikai elnök

Elismeréseket kap Joe Biden amerikai elnök 

Joe Biden lemondott a következő négy évről, de megnyerte a következő hat hónapot!
Már csak az aluliskolázottaknál dübörög a Fidesz

Már csak az aluliskolázottaknál dübörög a Fidesz 

Már gyurcsányozni sem érdemes.
Hatalmas metrót épít a mindössze 300 ezer lakosú Kolozsvár

Hatalmas metrót épít a mindössze 300 ezer lakosú Kolozsvár 

Világváros lesz Kolozsvárból.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo