Szívderítő ilyet olvasni a kiskereskedelemről

Májusban lényegében stagnált a kiskereskedelmi forgalom, a benzinkutak forgalma nélkül azonban 0,6 százalék a havi alapú növekedés. A fogyasztói bizalom növekvő trendje az utóbbi időben ellaposodott, március óta lényegében stagnál. A nettó reálbérek már a 2023-as év nyarának végétől dinamikus emelkedésnek indultak, így számítani lehet arra, hogy a vásárlók óvatossága oldódni fog, és a fogyasztás visszatér az emelkedő pályára. Ez a folyamat október óta – a kisebb ingadozások ellenére is – egyértelműen érzékelhető, úgyhogy azt várjuk, hogy az idei gazdasági növekedés egyik fő támasza a lakossági fogyasztás újbóli megerősödése lesz.

Bár a hazai fogyasztói hangulat index júniusban is lényegében stagnált, a reálbérek esetében lassuló, de továbbra is jelentős emelkedés figyelhető meg (plusz 9,5 százalék áprilisban), és bár a bérdinamika lassulása prognosztizálható, az vélhetően továbbra is jelentősen meg fogja haladni a következő hónap inflációs adatait. Így a háztartások számára az elkölthető jövedelem tovább növekedhet az év hátralévő részében. Ezt a tendenciát azokban a térségekben veszélyeztetheti a munkanélküliségtől való növekvő félelem, ahol jelentősebb a kitettség az exportra termelő ipari szektorok felé, mivel ezeken a területeken továbbra is igen gyenge kereslet tapasztalható a külpiacokon látható konjunkturális gyengeség (ami elsősorban Németországot jellemzi) miatt – írja a Monitor.

A májusi kiskereskedelmi adatok éves alapon továbbra is stabil növekedést mutatnak, havi alapon viszont stagnálás közelében alakult. A havi változást az üzemanyag forgalom húzta le, míg leginkább az élelmiszer kategória növelte. Fix bázison vizsgálva tavaly októberhez képest (ami a növekvő trend kezdetének tekinthető) a kiskereskedelmi forgalom volumene 3,2 százalékot emelkedett, ami megegyezik az áprilisi értékkel. Az MBH Elemzési Centrum 2024-ben 3,5 százalékos növekedést vár a kiskereskedelmi forgalomban.

Ágazatai beszámolók alapján elmondható, hogy a fogyasztók kitartanak a sajátmárkák mellett, mivel sok esetben azt tapasztalták, hogy árban és minőségben is felveszik a versenyt a gyártói márkák termékeivel. Ezek szerint nem várható, hogy a fogyasztók a pénzügyi helyzetük javulása miatt teljes mértékben visszaépítsék a gyártói márkák arányát a vásárlói kosarukban. Ezt erősíti meg a Debreceni Egyetem június 17-én zárult kutatása is (10 ezer válaszadó, nem reprezentatív minta): a válaszadók kétharmada úgy gondolja, hogy a saját márkás termékek minősége legalább olyan jó vagy jobb is, mint a gyártói márkás termékeké. A saját márkák felé az élelmiszer és a háztartási vegyi áru kategóriákban a legnagyobb a bizalom. A blog érdekességnek nevezi, hogy a demográfiai jellemzőknek minimális hatása van a gyártói és saját márkák viszonyának megítélésére, vagyis széles körben megnőtt a bizalom a saját márkák felé. Mindez azt mutatja, hogy bár sokan pénzügyi kényszerből mozdultak a saját márka irányába, a pozitív tapasztalatok miatt nem látható jelentős visszarendeződés.

Véleményvezér

Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo