Szívderítő ilyet olvasni a kiskereskedelemről

Májusban lényegében stagnált a kiskereskedelmi forgalom, a benzinkutak forgalma nélkül azonban 0,6 százalék a havi alapú növekedés. A fogyasztói bizalom növekvő trendje az utóbbi időben ellaposodott, március óta lényegében stagnál. A nettó reálbérek már a 2023-as év nyarának végétől dinamikus emelkedésnek indultak, így számítani lehet arra, hogy a vásárlók óvatossága oldódni fog, és a fogyasztás visszatér az emelkedő pályára. Ez a folyamat október óta – a kisebb ingadozások ellenére is – egyértelműen érzékelhető, úgyhogy azt várjuk, hogy az idei gazdasági növekedés egyik fő támasza a lakossági fogyasztás újbóli megerősödése lesz.

A nem-élelmiszer kategóriában a gyógyszer, gyógyászati termék és illatszer kategória továbbra is dinamikusan növekszik (éves és havi alapon is), a másik végletet az iparcikk jellegű vegyes üzletek forgalma képezi, aminek az év eleji minimális lendülete megtörni látszik.

Az élelmiszer-kiskereskedelem 75 százalékát adó élelmiszer jellegű vegyes üzletek értékesítési volumene 6,8 százalékkal, az élelmiszer-, ital-, dohányáru-szaküzleteké 4,6 százalékkal emelkedett.

Májusban 3,2 százalékkal bővült a csomagküldő és internetes kereskedelem forgalmának éves alapú volumene. Az előző hónaphoz képest 1,6 százalékot csökkent a volumen. A kiskereskedelmi forgalomból való részesedése az ágazatnak 2021 óta csökkenő trendben van, jelenleg 7,9 százalék (ami 0,7 százlékpont részaránycsökkenést jelent havi alapon). Nemzetközi összehasonlításban az tapasztaljuk, hogy a jellemző érték 15 százalék körül alakul (például Csehország, Lengyelország). Emiatt a növekedési potenciál miatt is bővülést várunk a csomagküldő és internetes kereskedelemben.

Kiskereskedelmi üzletek forgalma üzlettípusonként, éves összevetésben

A nem élelmiszer-kiskereskedelemben a gyógyszer-, gyógyászatitermék-, illatszerüzletekben 8,1 százalékkal, a használtcikk-üzletekben 6,0 százalékkal, a bútor-, műszakicikk-üzletekben 1,2 százalékkal nőtt az értékesítés volumene éves alapon, míg a könyv-, számítástechnika-, egyéb iparcikk-üzletekben 2,3 százalékkal, az iparcikk jellegű vegyes üzletekben 3,0 százalékkal csökkent. Egyedül a textil-, ruházati és lábbeliüzletekben nem változott a volumen.

Az EU27 gazdasági hangulatindexe a júniusban nagyjából stagnált (96,4), Magyarországon 3,5 ponttal növekedett a mutató, jelenleg 101,7 ponton áll. A GKI indexei júniusban vegyesen mozogtak: a konjunktúra index 2 ponttal emelkedett (de ezen belül a kiskereskedelem várakozásai 3 ponttal csökkentek), a fogyasztói bizalmi index hibahatáron belül nőtt júniusban (az EU27 fogyasztói bizalma is hibahatáron belül nőtt), de március óta lényegében változatlan, így ellaposodni látszik a 2022 októbere óta tartó növekvő trend. A kiskereskedelemben a következő három hónapban nem számítanak a készletek jelentős csökkenésére. A lakosság továbbra is tart a munkanélküliségtől, közben az ország gazdasági helyzetét enyhén javulónak ítéli, és inflációs várakozása is kissé csökkent.

Véleményvezér

Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo