Két és félszer annyi vállalat terjeszkedne belföldi piacokon, mint amennyi külföldön. Világszerte a cégek 42 százaléka tervez bővülést a saját országában, 17 százalékuk pedig más országban keresi az új üzleti lehetőségeket. Magyarországon azonban éppen fordított a helyzet: a vállalkozások 21 százaléka külföldön tapasztal növekedést, míg a hazai piacon csupán 19 százalékuk – derül ki a Regus felméréséből.
A belföldi növekedésre fókuszálás sokkal szembetűnőbb a feltörekvő piacokon, ahol háromszor annyi vállalat (51%) keresi a hazai lehetőségeket, mint amennyi a tengerentúlon próbálkozik. Mindez azt bizonyítja, hogy a fejlődő országokban egyre több ember érzékeli a gazdasági fejlődés eredményét. Ezzel párhuzamosan kezd visszatérni a vásárlók bizalma, így az ottani vállalatoknak egyre kevésbé kell az exportra hagyatkozniuk. (Magyarországon viszont egyre több cikk képtelen fizetni.)
„Az elmúlt két évben lezajlott egy jelentős fordulat: a cégek a külföldi terjeszkedés helyett egyre inkább a hazai piacaikra koncentrálnak. Ez a változás felhívja a figyelmünket arra, milyen fontos a vállalatok számára, hogy rugalmasak és bővíthetők maradjanak, ezáltal gyorsabban reagálhassanak a piac változásaira. Szintén lényeges megfigyelés, hogy a feltörekvő gazdaságok fogyasztóinak vásárlóereje milyen komoly mértékben nő.” – vélte Katerina Manou, a Regus regionális igazgatója.
A nemzetközi terjeszkedést elsősorban öt tényező gátolja: kiváló minőségű munkaerő hiánya (77%), helyi ismeretek és kapcsolatok hiánya (62%), piaci információk hiánya (57%), rugalmasan igénybe vehető irodahelyiségek hiánya (57%), logisztikai és disztribúciós hálózat kialakítása (45%).
„Akár külföldön, akár saját országhatáraikon belül terjeszkednek a vállalatok, néhány kritikus tényezővel számolniuk kell. Megbízható és naprakész piaci információkkal kell rendelkezniük, kapcsolatokat kell építeniük és meg kell találniuk a megfelelő helyszínt az új telephely megnyitásához. A rugalmas feltételekkel bérbe vehető irodák megkönnyítik a reagálást a piacok változásaira, a vállalatok az így felszabadult tőkét pedig további befektetésekre fordíthatják. Egyaránt fel kell készülni a gyors terjeszkedésre és a gyors visszavonulásra is, hogy szükség esetén valahol máshol vághassunk bele egy új üzletbe” – fűzte hozzá Katerina Manou.