Szembemennek a trenddel a magyar cégek

A legtöbb vállalat inkább a otthon terjeszkedne, és csak másodsorban gondol a nemzetközi piacokra. Nem így Magyarországon, ahol több cég véli jobbnak a lehetőségeket a külföldi piacokon, mint itthon.

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Itthonról külföldre tekintenek a cégek - Kép: Pixabay

Két és félszer annyi vállalat terjeszkedne belföldi piacokon, mint amennyi külföldön. Világszerte a cégek 42 százaléka tervez bővülést a saját országában, 17 százalékuk pedig más országban keresi az új üzleti lehetőségeket. Magyarországon azonban éppen fordított a helyzet: a vállalkozások 21 százaléka külföldön tapasztal növekedést, míg a hazai piacon csupán 19 százalékuk – derül ki a Regus felméréséből.

A belföldi növekedésre fókuszálás sokkal szembetűnőbb a feltörekvő piacokon, ahol háromszor annyi vállalat (51%) keresi a hazai lehetőségeket, mint amennyi a tengerentúlon próbálkozik. Mindez azt bizonyítja, hogy a fejlődő országokban egyre több ember érzékeli a gazdasági fejlődés eredményét. Ezzel párhuzamosan kezd visszatérni a vásárlók bizalma, így az ottani vállalatoknak egyre kevésbé kell az exportra hagyatkozniuk. (Magyarországon viszont egyre több cikk képtelen fizetni.)

„Az elmúlt két évben lezajlott egy jelentős fordulat: a cégek a külföldi terjeszkedés helyett egyre inkább a hazai piacaikra koncentrálnak. Ez a változás felhívja a figyelmünket arra, milyen fontos a vállalatok számára, hogy rugalmasak és bővíthetők maradjanak, ezáltal gyorsabban reagálhassanak a piac változásaira. Szintén lényeges megfigyelés, hogy a feltörekvő gazdaságok fogyasztóinak vásárlóereje milyen komoly mértékben nő.” – vélte Katerina Manou, a Regus regionális igazgatója.

A nemzetközi terjeszkedést elsősorban öt tényező gátolja: kiváló minőségű munkaerő hiánya (77%), helyi ismeretek és kapcsolatok hiánya (62%), piaci információk hiánya (57%), rugalmasan igénybe vehető irodahelyiségek hiánya (57%), logisztikai és disztribúciós hálózat kialakítása (45%).

„Akár külföldön, akár saját országhatáraikon belül terjeszkednek a vállalatok, néhány kritikus tényezővel számolniuk kell. Megbízható és naprakész piaci információkkal kell rendelkezniük, kapcsolatokat kell építeniük és meg kell találniuk a megfelelő helyszínt az új telephely megnyitásához. A rugalmas feltételekkel bérbe vehető irodák megkönnyítik a reagálást a piacok változásaira, a vállalatok az így felszabadult tőkét pedig további befektetésekre fordíthatják. Egyaránt fel kell készülni a gyors terjeszkedésre és a gyors visszavonulásra is, hogy szükség esetén valahol máshol vághassunk bele egy új üzletbe” – fűzte hozzá Katerina Manou.

Exportálna? Sokan segítenek, hogy ne induljon hátránnyal!
A magyar kkv-k számára ugyan komoly lehetőségeket tartogatnak a külpiacok, azonban fel kell venniük a versenyt nem csak hazai konkurenseikkel, hanem más országok cégeivel is. A hazai kkv-kat több szervezet is segíti azonban, hogy ne kerüljenek versenytársaikkal szemben hátrányba – hangsúlyozták előadók a Piac & Profit és a BKIK által szervezett konferencián.

Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak 

Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.
2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia 

Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.
A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak 

Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.
Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump

Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump 

A közgazdászok pártállás nélkül visítanak.
180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja 

A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo