Reklámadó: megkezdődött a harc a Facebook és a Google ellen

2017. január 1-jétől a hazánkban reklámközzétevői tevékenységet folytató, de nem Magyarországon működő vállalkozásoknak is regisztrálniuk kell a reklámadó alanyaként, melynek elmulasztása akár 1 milliárd forintnyi mulasztási bírságot is eredményezhet.

Hamarabb hazhozná az uniós pénzeket egy Tisza-kormány, mint az Orbán-kormány?
Maradt még szövetségese Magyarországnak Európában?

Online Klasszis Klub élőben Szent-Iványi Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves külpolitikai szakértőt!

2025. július 30. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Még a 2016-os nyári adócsomaggal – mielőtt az Európai Bizottság a reklámadó törvény progresszivitását tiltott állami támogatássá minősítette volna – szigorították az adózás alól kibújni szándékozó, jellemzően magyar letelepedés nélkül működő külföldi reklámközzétevőkkel, például a nagy online tartalom- és web2-szolgáltatókkal szemben bevethető szankciókat.

Mint ahogy a NAV feketelistájából is kiderült, ez nem volt üres fenyegetőzés. A Facebook (143. hely) és a Google (176. hely) is megjelent a legnagyobb céges adótartozók listáján októberben – hívta fel a figyelmet a LeitnerLeitner könyvizsgáló cég blogjának legfrissebb bejegyzése. A szabályok szerint azoknak a külföldi vállalkozásoknak, melyek reklám közzétevői lehetnek és még nem regisztráltak hazánkban az adóhivatalnál, a reklámközzétevői tevékenységük megkezdését követően 15 napon belül be kell jelentkezniük.

Ennek elmulasztása miatt már az első felszólításkor 10 millió forintos mulasztási bírság járhat, amely minden alkalommal – akár naponta – megháromszorozódik. A bejelentkezés és a nyilatkozatok hiánya miatt kiszabott büntetések egy hét alatt elérhetik az 1 milliárd forintot. A bejelentkezésüket elmulasztó külföldiek esetén az adóhatóság meg fogja becsülni, és kiszabja a fizetendő reklámadót, melynek összege törvényi szabályozás szerint 3 milliárd forint. Az adóalany felelőssége lesz a törvényi vélelem megdöntése és a helyes adókötelezettség ellenbizonyítása.

Reklámadó újratöltve: milliárdos bírság a tét
A reklámadó a magyar adórendszer talán legvitatottabb adóneme európai szinten is, melynek története újabb fordulópontjához érkezett. Ismét változnak a szabályok, adó-visszatérítés, de a milliárdos bírság lehetősége is benne van a pakliban! A legújabb módosítások 2017. május 26-án és július 1-jén léptek hatályba, de nem szabad azonban elfelejtkezni a már 2017. január 1-jétől érvényben lévő szankciókról sem.
Mivel sem a Facebook, sem a Google nem tette ezt meg, így a NAV kiszabta rájuk a maximális mulasztási bírságot, egymilliárd forintot, melyet az ír hatóságok segítségével kívánják behajtani. Ráadásul a hírek szerint az adóhivatal a reklámadó becsléséhez széles körű vizsgálatot is kezdett, amellyel azt próbálják meg feltérképezni, hogy a Facebook és a Google mekkora reklámbevételhez jut a magyar piacról, hogy ez alapján szabják ki az adót. Az ad reményt a jogalkotóknak a szankciók eredményes bevezetésére, hogy ha az elmarasztaló határozat jogerőssé válik, akkor a nemzetközi egyezményeknek és az adóhatóságok együttműködésének köszönhetően a hiányként kiszabott reklámadót és a kapcsolódó bírságot a honos ország kötelessége lesz behajtani, és Magyarországnak átutalni. A kölcsönös segítségnyújtási megállapodásban részes államok, amely az Európai Unió tagállamait mindenképpen magukba foglalják, a magyar adó behajtásával kapcsolatban jogszabály szerint úgy kell eljárniuk, mintha az a saját adójuk lenne.

Az érintettek egyébként a kettős adóztatás tilalmára hivatkozva az Alkotmánybírósághoz fordultak, és felvetették, hogy a reklámtörvény rendelkezései alkotmányellenesek. Továbbá az érintett cégek a büntetések elleni bírósági felülvizsgálatot is megindították. Bár a magyar szabályozás elsődlegesen a globális közösségi és kereső oldalakat – mint a Facebookot és a Google-t – kívánta adófizetésre szorítani, azok a nemzetközi hátterű hazai vállalkozások, melyek külföldről is végeznek magyar reklámtevékenységet, is érintettek lehetnek. A nemzetközi cégcsoportoknak ezért érdemes reklám közzétevői tevékenységüket felülvizsgálni és az érintett külföldi tagjaikat az adóhatósághoz bejelenteni, mert a fenti szankciók csak így kerülhetőek el biztosan.

Reklámadó: ezt kell tennie, hogy nyugodt legyen
Reklámadó témában arról kevés szó esett eddig, hogy milyen lépéseket érdemes megtennünk annak érdekében, hogy a reklámadó kötelezettségünket feltárjuk, egy belső audit esetén milyen bizonylatokból, nyilvántartásokból építkezhetünk. A Mazars segítségével megmutatjuk, hogy mit kell tenni azért, hogy kellő biztossággal hátradőlhessünk, mert meggyőződtünk arról, hogy reklámadó szempontból minden kötelezettségünknek eleget tettünk.

Véleményvezér

Hűtlen kezeléssel vádolja Pokorni Zoltán volt fideszes polgármestert utóda

Hűtlen kezeléssel vádolja Pokorni Zoltán volt fideszes polgármestert utóda 

Pokorni Zoltán annak idején kéz levágást ígért azoknak, akik lopnak.
Az Orbán-kormányt gyanúsítják a kárpátaljai templom elleni támadással

Az Orbán-kormányt gyanúsítják a kárpátaljai templom elleni támadással 

Orosz-magyar közös titkosszolgálati akció?
A kárpátaljai templom elleni támadás mögött az orosz titkosszolgálat is állhat

A kárpátaljai templom elleni támadás mögött az orosz titkosszolgálat is állhat 

Gyanús körülmények a kárpátaljai templom felgyújtási kísérlete körül.
Ursula elküldte a selyemzsinórt Orbán Viktornak

Ursula elküldte a selyemzsinórt Orbán Viktornak 

Az orbáni hintapolitikát megelégelték az európai nagyhatalmak.
Orbán Viktor megírná Brüsszel helyett az unió költségvetését

Orbán Viktor megírná Brüsszel helyett az unió költségvetését 

Drukkolunk Orbán Viktornak, hogy jobb költségvetést írjon Brüsszelnél.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo