Új kézműves terméket szeretnénk fejleszteni, mert van rá piac, sőt már a konkrét vevőt is megtaláltuk, de a hatóság nem engedélyezi, hogy ugyanott gyártsuk le, ahol a meglévő kínálatot – panaszolja éppen aktuális problémáját egyik olvasónk. Hozzátéve azt is, a jelenlegi palettája friss áru, az új fejlesztés pedig előre csomagolt termék lenne, ezért – a hatóság érvelése szerint – természetüknél fogva más szabályozás vonatkozik rájuk. A kereskedelmi forgalomban kapható termékek előállítási helyének – mint állítják – el kell térnie a vendéglátó egységekben árusítottakétól.
Egy új, az előírásoknak megfelelő üzem kialakításához, a beruházáson túl, jó néhány részengedélyre van szükség, ami számos, előre nem kalkulálható költséget rejt magában. Olvasónk kérdésére, a teljesség igénye nélkül, összefoglaltuk, mik lehetnek ezek, és mennyibe kerülhetnek.
Vízminta nélkül bele se vágjon!
Elsőként – mielőtt bármilyen átalakításra vagy eszközvásárlásra adná a fejét – vízmintát kell vetetni, amelyre kizárólag akkreditált labor jogosult. A hatósági engedélyhez ez nélkülözhetetlen, és amennyiben – ritka, de van rá példa – a víz nem megfelelő a labor szerint, az Állategészségügyi Hatóság egészen biztos, hogy nem adja ki az engedélyt. Ezért nem érdemes addig egy fillért is elkölteni a beruházásra szánt pénzből, amíg meg nem jön az eredmény. A mintavétel ára: 20-25 ezer forint plusz 27 százalék áfa. Nem olcsó, de nem megúszható kiadás.
Készíttessen alaprajzot, egyeztessen a hatósággal!
Amennyiben az eredmény megfelel az előírásoknak, készítsünk egy részletes alaprajzot, és mutassuk meg a kerületileg illetékes állatorvosnak vagy a hatóság munkatársának. Kérjük ki a véleményét a helyiség, helyiségek kialakításáról, így nem fordulhat elő, hogy az üzemnyitás után derül ki, hogy kihagytunk valamit, amiért az engedélyt nem tudják kiadni. Ez a tanácsadás – kerületenként változó – 12-15 ezer forint plusz áfa között mozog, ha nem ügyfélfogadási időben keressük fel a hatóságot. Aki felkészülten érkezik, egy óra alatt kizárt, hogy nem végez, és a második alkalommal akár már a helyszínen vagy e-mailen is lehet kommunikálni a hatósági alkalmazottal. Az óradíj borsosnak tűnik, de sokkal kedvezőbb, mint egy bírság, amit a szabálytalan működésért kaphatunk.
Rovarirtás: újabb lépés az engedély felé!
Kész van a felújítás, kialakítottunk mindent az előírásoknak megfelelően, megvettük a szükséges eszközöket, kitakarítottuk az összes helyiséget, akkor jöhetnek a rovarirtók. Nem azért, mert van mit kiirtani, hanem azért, hogy ne is legyen. A rovarcsapdák és egy halom adminisztráció után félévre megvan minden papírunk, már ami a rovarirtást illeti. A tarifa 20-25 ezer forint plusz 27 százalék áfa közötti, kicsit olyan érzésünk van, mintha „minden szakember” ezen a területen egységáron dolgozna.
Munkavédelmi lépések: nem lehet megspórolni
Mielőtt a gyártást megkezdenénk, hátravan egy nagy fontos lépés, ami több apró lépésből áll. A megvásárolt gépeket üzembe kell helyeztetni, megtartatni, a munka- és balesetvédelmi oktatást, a tűzoltó-készülékekről sem szabad elfeledkeznünk, amelyeket hitelesíttetnünk is kell a tűzvédelmi szakemberrel. A készülékek, az oktatáshoz szükséges naplók megvásárlása és a szakemberek díja együtt cirka 50 és 100 ezer forint közötti összegbe kerül. Ahogy a többi, ez sem, megspórolható.