Kész csőd egy üzem engedélyeztetése

Felelőtlenség egy üzem kialakítása során csak a beruházás költségével kalkulálnunk előre. Jó néhány engedély szükséges a működés megkezdéséhez. Ezek beszerzése időt, energiát és szép kis summát emészt fel.. Lássuk, mivel célszerű számolnunk, ha nem szeretnénk időközben kifutni a pénzünkből.

Rengeteg idő, papírmunka és nem kevés költség - Kép: SXC

Új kézműves terméket szeretnénk fejleszteni, mert van rá piac, sőt már a konkrét vevőt is megtaláltuk, de a hatóság nem engedélyezi, hogy ugyanott gyártsuk le, ahol a meglévő kínálatot – panaszolja éppen aktuális problémáját egyik olvasónk. Hozzátéve azt is, a jelenlegi palettája friss áru, az új fejlesztés pedig előre csomagolt termék lenne, ezért – a hatóság  érvelése szerint – természetüknél fogva más szabályozás vonatkozik rájuk. A kereskedelmi forgalomban kapható termékek előállítási helyének – mint állítják – el kell térnie a vendéglátó egységekben árusítottakétól.

Egy új, az előírásoknak megfelelő üzem kialakításához, a beruházáson túl, jó néhány részengedélyre van szükség, ami számos, előre nem kalkulálható költséget rejt magában. Olvasónk kérdésére, a teljesség igénye nélkül, összefoglaltuk, mik lehetnek ezek, és mennyibe kerülhetnek.

Vízminta nélkül bele se vágjon!

Elsőként  – mielőtt bármilyen átalakításra vagy eszközvásárlásra adná a fejét – vízmintát kell vetetni, amelyre kizárólag akkreditált labor jogosult. A hatósági engedélyhez ez nélkülözhetetlen, és amennyiben – ritka, de van rá példa – a víz nem megfelelő a labor szerint, az Állategészségügyi Hatóság egészen biztos, hogy nem adja ki az engedélyt. Ezért nem érdemes addig egy fillért is elkölteni a beruházásra szánt pénzből, amíg meg nem jön az eredmény. A mintavétel ára: 20-25 ezer forint plusz 27 százalék áfa. Nem olcsó, de nem megúszható kiadás.

Készíttessen alaprajzot, egyeztessen a hatósággal!

Amennyiben az eredmény megfelel az előírásoknak, készítsünk egy  részletes alaprajzot, és mutassuk meg a kerületileg illetékes állatorvosnak vagy a hatóság munkatársának. Kérjük ki a véleményét a helyiség, helyiségek kialakításáról, így nem fordulhat elő, hogy az üzemnyitás után derül ki, hogy kihagytunk valamit, amiért az engedélyt nem tudják kiadni. Ez a tanácsadás – kerületenként változó – 12-15 ezer forint plusz áfa  között mozog, ha nem ügyfélfogadási időben keressük fel  a hatóságot. Aki felkészülten érkezik, egy óra alatt kizárt, hogy nem végez, és a második alkalommal akár már a helyszínen vagy e-mailen is lehet kommunikálni a hatósági alkalmazottal. Az óradíj borsosnak tűnik, de sokkal kedvezőbb, mint egy bírság, amit a szabálytalan működésért kaphatunk.

E-ügyintézés magyar módra, papíron
Idén januártól az építési eljárásban a határidőre nem reagáló szakhatóság hozzájárulását megadottnak kell tekinteni, ennek ellenére az építésügyi hatóságok határidőn túl is várnak a szakhatósági véleményre, ráadásul az elektronikusan benyújtott iratokat papíron is bekérik.
HACCP:  keressen egy szakembert! Miután megvan az alaprajz, kitaláltuk a technológiát, amivel gyártani szeretnénk, a következő lépés, hogy megtaláljuk a megfelelő szakembert, aki elkészíti nekünk a HACCP kézikönyvünket. Ezt ugyanis nyitásra produkálnunk kell ahhoz, hogy megkapjuk az engedélyt. A kézikönyv elkészítéséhez valódi hozzáértőre van szükségünk, aki üzemre szabottan készíti el a dokumentációt. Gyakran úgynevezett sablondokumentációt. Meglehetősen nagy a szórás a piacon: 25 ezer és 150 ezer forint közötti összeget kérhetnek el tőlünk, de jó, ha tudjuk, az ár semmire nem garancia. Bízzunk abban, akit ajánlanak!

Rovarirtás: újabb lépés az engedély felé!

Kész van a felújítás, kialakítottunk mindent az előírásoknak megfelelően, megvettük a  szükséges eszközöket, kitakarítottuk az összes helyiséget, akkor jöhetnek a rovarirtók. Nem azért, mert van mit kiirtani, hanem azért, hogy ne is legyen. A rovarcsapdák és egy halom adminisztráció után félévre megvan minden papírunk, már ami a rovarirtást illeti. A tarifa 20-25 ezer forint plusz 27 százalék áfa közötti, kicsit olyan érzésünk van, mintha „minden szakember” ezen a területen egységáron dolgozna.

Munkavédelmi lépések: nem lehet megspórolni

Mielőtt a gyártást megkezdenénk, hátravan egy nagy fontos lépés, ami több apró lépésből áll. A megvásárolt gépeket  üzembe kell helyeztetni, megtartatni, a  munka- és balesetvédelmi oktatást, a tűzoltó-készülékekről sem szabad elfeledkeznünk, amelyeket hitelesíttetnünk is kell a tűzvédelmi szakemberrel. A készülékek, az oktatáshoz szükséges naplók megvásárlása és a szakemberek díja együtt cirka 50 és 100 ezer forint közötti összegbe kerül. Ahogy a többi, ez sem, megspórolható.

Fulladoznak az adminisztrációs terhektől a cégek
Az elmúlt években intézkedés történt a vállalkozók adminisztrációs terhelésének csökkentésére, s ezek kormányzati források szerint 500 milliárd forinttal csökkentették a cégek kiadásait. A legtöbb vállalkozás azonban mégis az adminisztrációs terhek növekedésére panaszkodik.

Véleményvezér

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo