Ma már egy vállalkozás sem engedhetné meg magának, hogy ne legyen jelen online felületen. Akár értékesítünk a weben - érdeme, az online kereskedelem bővülése évek óta meghaladja a hagyományos boltok forgalom-növekedésénekés ez a trend a jövőben is kitart - akár csak információt adunk reménybeli és meglévő ügyfeleinknek, mindenképpen kell figyelmet fordítani erre a területre. Ha nem induló vállalkozásként kezdünk ehhez hozzá, akkor fontos, hogy meglévő erősségeinket és jellegzetességeinket ne veszítsük el és meg tudjuk jeleníteni az online jelenlét során is.
1. Vizsgáljuk felül az üzleti tervünket!
Gondoljuk végig, hogy változott-e - bővült vagy szűkült - a célcsoportunk az elmúlt félévben vagy várható-e hogy változni fog. Illetve, ha még nem tettük meg, határozzuk meg pontosan, hogy kire is akarunk célozni! Az online térben sokkal pontosabban tudunk célozni, sokkal pontosabban előkészített marketing stratégiára lesz hát szükség ahhoz, hogy a befektetett pénzünk mielőbb megtérüljön.
Ha nem csak szükséges rosszként, nyűgként tekintünk az online jelenlétre, hanem megtaláljuk benne a számunkra kínálkozó új lehetőségeket, valódi versenyelőnyt generálhatunk. Tehát ne plusz teherként tekintsünk az online stratégiára, hanem integráljuk azt teljes egészében az üzleti tervünkbe.
2. Gondoljuk végig, miben és mennyiben különbözünk a konkurensektől!
Az online jelenlét számos előnye mellett nagy kihívás, hogy a konkurenciánk mindössze két kattintásnyira van tőlünk. (Ezért is különösen fontos a vásárlói hűség kialakítása.) Ahhoz tehát, hogy meggyőzzük a reménybeli vevőket, hogy minket válasszanak, tisztázzuk, mit is kínálunk valójában! Soroljuk fel és vessük papírra az összes olyan dolgot, amely kizárólag a vállalkozásunkra jellemző. Próbájuk megfogalmazni azt is, milyen igényét elégítjük ki ezzel célcsoportunknak és milyen versenyelőnye származik cégünknek ebből. Nem árt, ha azokat az esetleges igényeket is leírjuk, amiket nem mi, hanem a konkurencia elégít ki.(Mindenképp lesznek olyanok a meghódítani kívánt piacon, akik nagyobbak, erősebb vagy jobbak valamiben. A nyers erő hiánya miatt nem árt egy kis fifika: fordítsa a konkurencia ellen a saját fegyverét!)
Készítsünk listát az összes olyan folyamatról, amikor a vevő kapcsolatba kerülhet cégünkkel.(Ez az alapja, hogy tulajdonképpen futószalagra tegyük a vevőket a vásárlás felé.) Legyen szó megrendelésről, szállításról, vagy számlázásról, fontos, hogy lássuk mi az, ami integrálható az online rendszerünkbe. Ezzel a lépéssel egyúttal sikerülhet automatizálni folyamatainkat, minimálisra csökkentve ezáltal a hibalehetőségeket.
A megfelelő analitika használata legalább annyira szemléleti kérdés, mint technológiai. A Google Analytics segítségével ma már szinte bármit mérni lehet egy honlapon, azonban nem mindent érdemes, és van, amit egyszerűen muszáj.
Mielőtt bármit elkezdünk értékesíteni, nem árt, ha még egyszer végiggondoljuk, milyen beszállítókkal dolgozunk. Kizárólag a határidőket betartó, precíz munkát végzőket tartsuk meg. Ez akkor is nagyon fontos, ha online értékesítünk, mert a webes raktárkészlet csak látszólag virtuális, a rendeléseket a vállalt határidőre kell teljesítenünk, mintha offline értékesítenénk. A reklamáció – ha nem vagy nem időre teljesítjük a megrendelést – mindenki számára elérhetővé válik és ronthatja cégünk hitelét.
5. Keressünk külföldi példákat!
Nem kell feltalálnunk a spanyolviaszt, vannak jól bevált, évtizedek óta működő módszerek, amelyeket célszerű beépíteni a saját stratégiánkba, „cégünkre szabni”. Ehhez nem kell mást tennünk, mint hasonló profilú külföldi oldalakat keresnünk és elemeznünk online értékesítési stratégiájukat, ezzel csiszolva tökéletesre saját elképzelésünket is. De itthonról is remek példákból tanulhatunk! Itt mutatunk két bevált, hazai marketing stratégiát.