Mint azt korábban megírtuk, jelentősen kiszélesedik az online pénztárgépek kötelező alkalmazási köre, amely így kiterjed majd olyan területekre is, ahol annak bevezetése nem jár elviselhetetlen adminisztrációs többlettel a vállalkozások számára. Az erről szóló NGM rendelet 2016. március 25-én látott napvilágot.
A kormányzat azonban nem csak a kötelezettek körét terjeszti ki, hanem fontos változásokat is eszközöl a szabályozáson. A jogalkotó a jelenlegi módosításokkal egyidejűleg számos, olyan fogalmat tisztázott, mellyel már az eredeti szabályozás hatályba lépése óta adós volt. Mostantól definiálásra kerültek olyan alapfogalmak, mint például a NAV szerver, a pénztárgép program, a tartalék pénztárgép, sőt maga a pénztárgép is. Mindezek hiánya természetesen nem okoztak eddig sem jogalkalmazási anomáliákat, azonban például egy, a pénztárgépek szabályozására hivatott jogszabályból éppen a pénztárgép definíciója hiányzott eddig – hívta fel a figyelmet Dr. Fekete Zoltán Titusz, az RSM-DTM adómenedzsere legfrissebb blogbejegyzésében.
A fentieknél sokkal újszerűbb és a változások alapjait inkább szolgáló meghatározásokkal találkozhatunk az ún. „átszemélyesítés”, az „AEE gyártó”, valamint a „mozgóbolt” tekintetében.
A változások velejét alkotják 2016. április 2-tól a pénztárgép akadálytalan működését korlátozó eseményekhez kapcsolódó esetekben bizonylatolt bevételek szabályainak módosítása. A jövőben már utólagos rögzítésként kerül nevesítésre, ha pénztárgép útján nem kerülhet sor nyugta adására, mint például amikor:
- az online pénztárgép meghibásodik,
- az online pénztárgépet eltulajdonítják, vagy
- az online pénztárgép megsemmisülésének, illetve
- áramszünet esete merül fel.
A változásnak megfelelően nyugtaadási kötelezettségüknek 2016. szeptember 30-tól kizárólag pénztárgéppel tehetnek eleget:
- a gépjármű-, illetve motorkerékpár-javítási, karbantartási, gépjármű-, illetve motorkerékpáralkatrész-kiskereskedelem tevékenységet végzők,
- a vendéglátási- (kivéve a mozgó szolgáltatásnyújtási),
- a szálláshely-szolgáltatási (kivéve a falusi szálláshely-szolgáltatási),
- a kölcsönzési szolgáltatást végzők.
- Továbbá a fenti időponttól lesznek kötelesek pénztárgéppel nyugtaadási kötelezettségüknek eleget tenni
- a plasztikai sebészetek,
- a tánctermi-, diszkó működtetési tevékenységet végzők,
- valamint javítási-, illetve konditerem használati szolgáltatást végzők mellett a patyolatok egyaránt.
A módosított új rendelet értelmében az éves felülvizsgálatot a pénztárgép üzembe helyezését, illetve legutóbbi éves szervizelését követő 1 éven belül úgy kell az üzemeltetőnek elvégeztetnie, hogy – a korábbi szabályokban foglaltakon túl – a szerviznek azt is ellenőriznie kell, hogy a pénztárgép működése, és annak körülményei megfelelnek-e a jogszabályi követelményeknek.
Mint láthatjuk az új szabályok tekintetében egyértelműen a legszélesebb kört érintő változást az online pénztárgép használatának új tevékenységi körökre történő kiszélesítése jelenti.
A közel fél éves felkészülési idő miatt számítani lehet arra, hogy a minisztérium nem fogja a bevezetés határidejét későbbi időpontra kitolni, mint ahogy azt az online pénztárgépek eredeti bevezetésekor tette. A 2016. szeptember végi és 2017. januári időpontok elég távoli határidőnek tűnnek az új szabályokra – mind technikai mind pedig tapasztalati szempontból – történő felkészüléshez. De ne feledjük, hogy soha nem lehet elég korán elkezdeni az adózási szabályok helyes alkalmazásának elsajátításának hosszú folyamatát, ezért indokolt lehet már most elkezdeni.