Nyíltan kell beszélni a pénzről

Kevés blog alakul át valódi vállalattá, de a „Business and Cafe” blog tulajdonosai tavaly mégis megtették ezt a lépést. Cseh Ádám vendégszerzőnk ennek a nem mindennapi átalakulásnak eredt a nyomába.

Mi a legnagyobb probléma a hazai felsőoktatásban?
És a gazdaságban? Mennyit ér egy magyar egyetemi diploma?
Online Klasszis Klub élőben Ádám Zoltánnal, a Corvinusról elbocsátott egyetemi oktatóval

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a közgazdásztól!

2024. október 9. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ezerszámra alakulnak nap, mint nap az újabb és újabb blogok, ám közülük csak elenyésző kisebbség lép túl a közösségi tartalom határain és alakul valódi céggé. A „Business and Cafe” tulajdonosai mégis belevágtak ebbe a kalandba, a blogjukat hazánkban elsőként alakították át zártkörű részvénytársasággá. Mi visz rá két pályakezdő fiatalt, hogy kilépjenek az üzleti élet szavannájára? Milyen értékekre és motivációkra támaszkodhat egy kezdő vállalkozó? Tóth Patrikkal és Battay Mátéval, a Golden Brothers alapítóival beszélgettünk.

Tóth Patrik (b) és Battay Máté (j)

Patrik, a Business and Café Blog a Te fejedből pattant ki. Milyen érzelmi háttérrel indítottad el az oldalt?

- Elsősorban düh volt bennem. Magamra és a világra is. Volt bennem egy hatalmas tettre készség, de senki sem tudott ebben segíteni. Kicsit olyan volt, mint mikor egy flippergolyó csapong jobbra balra. Sok falnak ütköztem neki. Senki sem mutatott utat. Ezeket a tartalmakat szerettem volna megteremteni, azért, hogy más ne járjon így. Hiszen a kudarc nem a siker ellentéte, hanem a része. Éppen ezért döntöttünk úgy Mátéval, hogy ezeket a tapasztalatokat fogjuk átadni, úgy hogy az értéke is meg tudjon maradni. Emlékszem, amikor először felhívtam Mátét az ötlettel. Csak annyit mondott, hogy azért nem csatlakozik, mert blogot csak amerikai tinilányok csinálnak. Aztán látta a statisztikákat és hogy ez hova fejlődhet és meggondolta magát.

Battay Máté:
A Golden Brothers Zrt. tulajdonosa, a cég kommunikációs vezetője. Diplomás újságíró, a Business & Café üzleti blog szerkesztője, egyik írója, a Magyar Újságírók Országos Szövetségének tagja. PhD hallgató, legfontosabb kutatási területe az online marketing. Az értékteremtés elkötelezett híve, a szórakoztatva tanítás megszállottja. Missziójának tekinti a fiatalok vállalkozóvá válását, a vállalkozó életforma népszerűsítését.
Máté, mi volt a megérzésed, amikor Patrik felhívott a kezdet kezdetén?

- Azt gondoltam, hogy a blogger az ellentéte a digitális értékteremtésnek. Fejben nem kapcsoltam össze a blogolást és az értékteremtést. Azt gondoltam, hogy csak tudományos jelleggel lehet értéket teremteni. Mindkettőt csináltam. A szépirodalmat az asztalfiókomnak, a tudományt az egyetemnek. A blogger életforma tanított meg arra, hogy tiszteljem a gyakorlatot. Mi infotainment jellegű kommunikációt folytatunk. Egy világban, ahol az emberek utálnak olvasni. Olyan módon adjuk át az információkat, ahogyan ezt kívánják. Közösséget alkotnak, értéket teremtenek. Látni, hogy ezt megteszik a kedvünkért, hozta meg a hitemet. Ezt a víziót fedeztem fel az egy órás telefonbeszélgetés végén, amikor Patrik hívott. Abból a missziótudatból fakad, hogy az ember segít másoknak.

Hogyan szűritek meg az értékes tartalmat Patrik?

- Mi egymás között a Business and Café-t sikerlabornak hívjuk, nem is sikermagazinnak. A sikerlabor egyik alappillére, hogy folyamatosan van kutatás és fejlesztés. Ez azt jelenti, hogy nálunk kötelező könyvet olvasni, kötelező technikákat kipróbálni saját magunkon. Lean management szerint tesztelünk és értékelünk. Nagyon örülünk neki, hogy több milliárdossal is jó kapcsolatot alakítottunk ki. Nem mentor kapcsolatnak mondanám, hanem egyszerűen bizalmi viszonynak. Ennek köszönhetően visszajelzést kapunk tőlük is, hogy mi az, ami működik. Emiatt csak olyanról írunk, amit mi is kipróbáltunk. Nem javaslunk olyat, amiről nem győződtünk meg száz százalékban, hogy helyes.

Érdekes helyzet, hiszen Ti legjobb barátok is vagytok. Hogyan osztjátok le a feladatokat?

Patrik: - Ez egy evolúciós folyamat. Egyre inkább megtanultunk üzlettársként is együtt élni. Minden hét van vezetőségi ülésünk az ügynökségen. Azon nevettünk éppen, hogy annyira tiszteljük a másikat, hogy nem is akarjuk utasítani egymást. Ez egy nagy feladat.

Hogyan kezelitek a konfliktusokat?

Máté: - Ha konfrontálódunk, akkor vagy az van, hogy addig csiszoljuk az álláspontokat, amíg egyezés van, vagy meggyőzzük egymást. Ez mindig működik. Ebből még nem született rossz eredmény, mert mindig tovább fejlődnek a rendszerek. Folyamatos az út, sosem állandó. Van, hogy a konfliktus felrobbant egy rosszul működő rendszert. Ezt nagyon építőnek találom.

Tóth Patrik:
A Golden Brothers Zrt. teljes körű médiafeladatokat ellátó full-service ügynökség tulajdonosa, és vezérigazgatója. A cég Magyarország történetében az első, ami egy blogból indulva részvénytársasággá tudott válni. 19 évesen alapította első cégét. Vállalkozó, médiaszakember, üzleti blogger, és tanácsadó. Gazdasági tevékenysége mellett a Cooltusz – Magyar Fiatalokért Kulturális Egyesület elnöke már 2014 óta. Jelenleg a Károli Gáspár Református Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar jogász hallgatója.
A gyorsan fejlődő cég útja során, hol volt az a pont, ahol mélyen szembe kellett néznetek önmagatokkal?

Patrik: - A legnagyobb személyes kihívásom azt volt, hogy én emberként sokkal lágyszívűbb voltam, keményíteni kellett a szívemen. El kellett fogadnom, hogy terhelni kell az alvállalkozókat, kollégákat. Akkor van mindenkinek sikerélménye, ha kap ehhez mért feladatokat. Akár mesterségesen is kihívásokat állítani emberek elé, ahol megmérettetik magukat. Ettől lesz sikerélményük, ami hozzánk köti őket. Ez egy nagyon jó személyes kapocs is. Szabad kezet kapnak az emberek, feladatközpontú managementet viszünk. Nem az idő a lényeg, hanem, az hogy a feladat legyen készen. Mivel mi élményként éljük meg, ezért szeretnénk ebbe az élménybe még több embert bevonni. Vannak olyan alvállalkozóink, akik hatalmas multis megrendelést azért mondtak le, mert ezt a fajta együttműködést részesítik előnyben.

Máté: - Nagyon nehéz volt azt megértetni otthon, hogy számomra nem értéktelenné vált az, amit otthon kapok, csak egészen újra vágyom. Az egész életem megváltozott, amikor elszakadtam. Nagyon fontos és hasznos bárkinek, hogy egy önálló munkahelyi környezetet alakít ki magának. Kell olyan szakasz, amikor magadra vagy utalva. Mivel ezt az egészet mi teremtettük, nagyon büszke is vagyok rá.

Ebben a folyamatban segített, hogy Budapestre költöztetek Patrik?

Sokan azért nem lépik meg, mert félnek, hogy ki mit fog szólni és ha nem sikerül, akkor kinevetik. Ez az, amit egyénenként lehet csak feldolgozni. Erre nincs recept. Az ember vagy elvonul és meglépi, vagy nem. Valaki élete végéig képtelen fejest ugrani a  medencébe. Valakinek elsőre megy. Ez fejben dől el. Fizikailag minden egyes ember képes fejest ugrani. A „csak csináld” elven mentünk.

Előbb-utóbb ezt az önfelvállalást minden embernek el kell kezdeni? Mindenkinek van lehetősége arra, hogy rálépjen az önfelvállalás útjára Máté?

- Szerintem feltétlenül. Van is egy ilyen mondás. „Nem a gazdagság fogja meghozni a boldogságot, hanem az tud igazán gazdaggá válni, aki maga is boldog.” Ennek nagyon fontos része az, hogy a saját utadat járd. Azt látom, hogy amit csinálunk, az annyi értéket tud adni, hogy én már nem tudnék e nélkül élni. Függővé tesz. Amikor Te döntesz mindenről, amikor az a munkám, hogy a legjobb barátommal dolgozok együtt, akkor érzem, hogy hihetetlen energiát ad. Nem is szeretem a munka kifejezést, mert a „szenvedés” szláv kifejezésből ered. Én azt szoktam mondani, hogy nekünk karrierünk van. Ez nyilván összefügg azzal, hogy a saját utunkat járjuk.

Valaki élete végéig képtelen fejest ugrani a medencébe

 

Legutóbb a kolozsvári egyetemen tartottatok előadást. Hogyan tudtok kapcsolódni a fiatalokhoz? Hallgatnak rátok?

Patrik: - Inkább a hálát látom rajtuk. Örülnek, hogy van egy hely, ahol nyíltan mernek beszélni a pénzről. Mert azért mindenki a pénzre gondol, és a pénzért dolgozik, azért tanul. Nagyon tetszik nekik, hogy mi erről beszélünk, és értékes példákat hozunk. Emellett nagyon jó emberi kapcsolat alakult ki a követőinkkel. Igyekeznek velünk kapcsolatban lenni, bizalommal fordulnak hozzánk. Nagyon sok levelet kapunk. Sokszor egészen mély tartalommal. Ez egy fajta felelősség is, amihez fel kellett nőni. Súlya van annak, amit mondunk, mert hallgatnak ránk.

Ember a cégben
Hendikeppel indult, korán önellátó lett, és tizennyolc évesen már megkereste az első millióját. Sikerek és kudarcok sorozata érte, a bőrén érezte a gazdasági válságot, de Jagodics Tamás onnan is felkelt, ahol mások már megadnák magukat a sorsnak.
Mi kell ahhoz, hogy az ember bele tudjon állni a felelősségvállalásba? Mi kell ahhoz, hogy fel tudjuk ismerni, hogy felelősségünk van abban, ami a környezetünkben történik?

Máté: Megint visszakapcsolnék az értékrendhez. Mi azt kommunikáljuk, hogy mindenki lehet boldog, mindenki kereshet sok pénzt, mindenki élheti az álmait. Nem kell külföldre menned ahhoz, hogy boldogulj. Csináld azt, amit szeretsz és az mindennél jobb lesz a számodra. Ez egy hálás téma, mert a fiatalok ezt is akarják hallani. Aki el is kezd tenni azért, hogy az álma megvalósuljon, annak pedig határozott és érdemi segítséget tudunk nyújtani. Akik csak nézik az utat, de még nem léptek rá, annak is próbáljuk közvetíteni, amit én is sokáig halogattam. Én is tudtam, hogy mit szeretnék csinálni csak nem tettem semmit. Emiatt én például határozott és személyes küldetésemnek tekintem, hogy rávegyem azokat az embereket, akik már tudják, hogy mit akarnak, de még nem csinálják, hogy csinálják. Nyilván mi is rengeteget fejlődtünk emberileg. Én például sokkal pozitívabb ember lettem az elmúlt 4 évben. Nyilván ez azért van, mert napi 24 órában pozitívan, konstruktívan, előrelátóan gondolkozunk. Egy olyan hihetetlen önismereti, önfejlődési folyamaton megyünk keresztül, hogy azon keresztül nem nehéz lelkesen kommunikálni, mert állati lelkesek vagyunk.

Szerző:

Cseh Ádám

értékterem.hu

Egy vezető hitvallása: óriások válláról messzire látni
Inspiráló történet dr. Kazi Károlyé, a BHE Bonn Hungary Elektronikai Kft. ügyvezető igazgatójáé. A 25 éves vállalat egyike azon kevés hazai sikersztorinak, amelyben a rendszerváltáskor egy lakótelepi lakásból induló cég ma milliárdos vállalatként hódít meg újabb és újabb piacokat. A BHE sikerében komoly szerepük van az operatív vezetést is gyakorló tulajdonosoknak, így Kazi Károlynak.
 

 

Véleményvezér

Fotóalbumot készített Hadházy Ákos a magyar kórházi kosztokról, ezt látni kell

Fotóalbumot készített Hadházy Ákos a magyar kórházi kosztokról, ezt látni kell 

Nem finom, de legalább nem is gusztusos.
Véget ért az amerikai dokkmunkások sztrájkja, hatalmas sikert értek el

Véget ért az amerikai dokkmunkások sztrájkja, hatalmas sikert értek el 

A logisztikai költségek tovább nőnek.
Úgy vernek minket a lengyelek, mint szódás a lovát

Úgy vernek minket a lengyelek, mint szódás a lovát 

A folyamatos kormányzati sikerpropaganda mellett csak a számok ne lennének.
Vádat emeltek a new yorki polgármester ellen

Vádat emeltek a new yorki polgármester ellen 

Ingyen utazásokat és hotelszámlákat vizsgálnak.
Az izraeli titkosszolgálat professzionálisan működik Iránban, mind a 180 ballisztikus rakétát leszedték

Az izraeli titkosszolgálat professzionálisan működik Iránban, mind a 180 ballisztikus rakétát leszedték 

Az izraeli miniszterelnök megígérte az irániaknak, hogy hamarosan megszabadítják elnyomóitoktól.
Az Orbán-család egy újabb „sasfészkét” fedezte fel Hadházy Ákos

Az Orbán-család egy újabb „sasfészkét” fedezte fel Hadházy Ákos 

Reméljük nem Bese Gergő szenteli fel, mint a Karmelitát.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo