Nők a ringben

Nőnek és férfinak nem kell egyformának lennie ahhoz, hogy egyenlően elismert és sikeres legyen. A munkaerőpiacon azonban ez az egyenlőség még korántsem teljes. A nőkkel szembeni társadalmi elvárások teljesítéséhez, a nagyobb sikerhez, a munka és a magánélet összeegyeztetéséhez sokszor a vállalkozóvá válás a megfelelő út.

Bár senkinek nem jutna eszébe Európában elképedni azon, ha valami „szokatlan" szakmát tanul a gyengébbik nem valamely képviselője, a munka világában még nagyon messze vagyunk a nemek közötti teljes egyenlőségtől. (A női vállalkozókat az EU is segítené.)

A nő mint alkalmazott

A munkaerőpiacon hátrányos jelenségek sora kíséri a női munkavállalókat. A férfimenedzserek átlagos havi bruttó 700 ezer forintos jövedelme 33 százalékkal magasabb, mint női társaiké: az övék átlagosan bruttó 526 ezer forint - derül ki a Fizetések.hu legutóbbi kutatásából. És bár a diplomások nagyobb része nő, a felsővezetők között uniószerte mégis alig hat százalék az arányuk. A nőket erősen érinti az üvegplafon-jelenség, amikor, bár minden adottságuk megvan, a vezetői ranglistán nem jutnak át egy láthatatlan falon.

Boldog férfiak
A férfiak boldogabbak a nőknél a Captivate Network kutatása szerint, mert jobban megtalálják az egyensúlyt munka és magánélet között: 75 százalékuk állítja ezt. A felmérés eredményei szerint az egyenlőtlenségek otthon kezdődnek, a nők ugyanis lényegesen nagyobb részt vállalnak a háztartási munkákból.
A munkahelyen is jobban hajtanak: 25 százalékkal kevesebben tartanak szünetet napközben, mint a férfiak. A két élethelyzet összehangolása mindkét nem számára okoz nehézséget, de ennek sikertelensége a nők esetében gyakrabban jelentkezik egészségügyi panaszok formájában.

„A munkaerőpiacon alapvetően a tudás számít, de ha két azonos képességű emberről van szó, valóban előfordulhat hátrányos megkülönböztetés a nőkkel szemben. A gyakorlati tapasztalat az, hogy a nők némi kitartással minden területen képesek áttörni az előítéleteken. Sokkal nagyobb dilemma számukra, hogy a családra vagy a karrierre áldozzanak-e több időt. Egy felsővezetővel szemben például manapság olyan elvárások vannak, ami mellett korlátozott idő jut a családra" - hangsúlyozza Csákvári Róbert, a Work Force Személyzeti Tanácsadó ügyvezető igazgatója. A nemek közötti egyenlőség eléréséhez elengedhetetlen a családi és otthoni feladatok megosztása - például a szülői és az apasági szabadság fokozottabb igénybevételével -, de a munka és magánélet egyensúlyának megteremtése sok esetben arra indíthatja a nőket, hogy pénzügyi és munkahelyi függetlenségük biztosítása érdekében saját vállalkozást indítsanak.

A nő mint vállalkozó

Vannak köztük fiatalok, akik a fogyasztói társadalom játékszabályait ismerve, öntudatosan kezdeményeznek, vannak nyugdíjasok, akik továbbra is vágynak a munka nyújtotta sikerekre, de talán a legnagyobb csoportot a szülés után visszatérők alkotják. Nagyvállalati, multinacionális környezetben nem igazán preferálják a szülőkorban lévő vagy már gyerekes női munkavállalót, mert attól félnek, hogy hosszú távon nem lehet százszázalékos teljesítményt várni tőle. Esetükben a vállalkozás egyfelől kényszer - mert például a részmunkaidő hazánkban szinte ismeretlen -, de sok esetben anyagi előnnyel is kecsegtet. Az Európai Unió definíciója szerint a női vállalkozó többségi tulajdonosa a cégének, és tevékenyen részt vesz a döntéshozásban, kockázatvállalásban és a mindennapos igazgatásban. Motivációja - a kutatások szerint - általában jelentősen eltér a férfiakétól. A női vállalkozók számára nem a pénz az elsődleges, sokkal inkább valamilyen segítő szándék vezeti a vállalkozói mellett, azzal együtt, hogy így megpróbálhatja a munkaidejét a családnak megfelelően beosztani. A tapasztalatok szerint ezért a női vállalkozások tevékenysége jellemzően nagyobb társadalmi megtérüléssel kecsegtet.

A férfi és női vállalkozók közötti alapvető különbséget nem tagadja Balázs Tibor, a többek között női cégek számára külön programot indító Seed Kisvállalkozás-fejlesztési Alapítvány ügyvezető igazgatója. Hangsúlyozza azonban, hogy a különbözőséget semmiképpen nem szabad hátrányos helyzetként kezelni. A két nem közötti attitűdkülönbséget inkább meg kell tanulni kezelni. Egy uniós dokumentum szerint a női vállalkozói szellem biztosítja az üzleti dinamizmust és az innovációt, ez a potenciál pedig messze nincs kiaknázva az EU-ban, míg a női vállalkozók magasabb aránya összességében kedvező hatást gyakorol, és azonnali hozzájárulást nyújt a gazdaság számára. A nők precizitása, hosszú távú gondolkodása, együttműködési hajlandósága, a barátságos légkör megteremtésének képessége mind olyan jellemzők, amelyeket sikerrel lehet kamatoztatni az üzleti életben, de Balázs Tibor szerint a racionalitás uralta világban jellemzően inkább elvetett „női megérzés" szerepét sem szabad elhanyagolni.

Mentorok és jó példák

Amit a női vállalkozóknak a leginkább meg kell tanulniuk, az az, hogy hogyan viszonyuljanak az őket körülvevő társadalmi közeghez. Elsősorban az önbizalom erősítésére és kommunikációs tréningekre van szükségük a tapasztalatok szerint. Képzéseken olyan szituációk kezelését tanulhatják meg, amelyekre az általános tapasztalat leginkább a férfiak számára ad támpontot. Hogy valaki mennyire használja ki a nőiességét egy üzleti tárgyalás során, hogy hogyan vétetheti magát komolyan egy adott esetben csinos és fiatal nő a férfipartnerekkel, vagy hogy hogyan kell kezelni az olyan kellemetlen és erőt igénylő helyzeteket, mint egy nem fizető ügyfél vagy megszegett szerződés, ezek mind olyan stratégiák, amelyeknek a megtanulása hatalmas segítséget jelenthet a női vállalkozóknak. (További jó példát jelenthetnek a SEED Kisvállalkozás-fejlesztési Alapítvány és a Telenor által kiosztott „Siker és harmónia - tanulságos vállalkozónői életutak" pályázat nyertesei. Az ő történetüket itt olvashatja.)

A tréningek mellett különösen fontos a jó példák bemutatása. A női vállalkozók képviselőinek magyar hálózata 2010 végén alakult meg, az Európai Unió pályázati felhívására. A tizenkét kiválasztott „nagykövet" példaként szolgál, emellett hálózatuk konferenciákat és workshopokat is szervez. Hamarosan indul egy mentori program is, amelynek keretében - egy többek között a Seed Alapítvány és a MAG Zrt. részvételével létrejött konzorcium szervezésében - egyéves tanulási, mentorálási lehetőséget kapnak a résztvevők. A tervek szerint évről évre növekvő program mentorainak kiválasztása szeptemberben zárult le, a mentoráltak jelentkezése novemberben kezdődik.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo