Nincs munkaerő? Csak rossz helyen keresi!

A magyar vállalatvezetők egyre nagyobb része szembesül a súlyos munkaerőhiány okozta gondokkal. Szakértőnk szerint viszont mindig lehet megfelelő dolgozót találni – legfeljebb nem az állástalanok között...

Nemrég beszélgettem az egyik gyár toborzási vezetőjével, és elmondta: szégyenszemre, de be kellett vezetnie, hogy a felvételi interjúra jelentkezőket a portán megszondáztatják, és csak a nem ittasan megjelenőket küldik fel hozzá. Hogy jutottunk el ide? Hogy lehet az, hogy nem elég, hogy a jelentkezők zöme el sem jön az interjúra, aki meg mégis, azok egy része ittas??? Az ok egyszerű: a munkaerőhiány. (Szakértők szerint béremelés nélkül nem lesz, aki dolgozzon, de a vezetőn is nagyon sok múlik!)

Jelenleg az ország területének 70 százalékán kritikus a munkaerőhelyzet – egyre nehezebb új munkaerőt toborozni. Nem elég hogy rengetegen áttelepülnek Németországba vagy Angliába, ma már az osztrák és a szlovák határ mentén 30–50 kilométeres körzetben csábítják magasabb bérekkel az itt élőket. Ebben a helyzetben az ember csak azt teheti, hogy az egész toborzási folyamatot újragondolja. És ez az új modell a Toborzás 2.0.

Kép: Flickr/Aqua Mechanical

Ne a zsák alján kotorásszunk

A régi modellben a legtöbb cég olyanokat keres meg (például állásportálokon, újságokon keresztül), akik éppen nem dolgoznak. Sőt. Nemegyszer kocsmákban láttam állásokat hirdető plakátokat. Valaki úgy gondolta, ott mindig találhat munkát kereső (?)  embereket.

Pedig amikor kevés a munkaerő, akkor a helyzet a következő: aki a toborzásnál azokra koncentrál, akik éppen nem dolgoznak, az a zsák alján, a maradékban kotorászik. Olyanok közt keresgél, akik senkinek sem kellettek. Ez van. Akkor legyen alkoholszonda a portán.

A Toborzás 2.0 lényege, hogy mindenkit megszólítunk, aki csak alkalmas lehet. Azokat is (és azokat leginkább), akik valahol máshol  éppen dolgoznak, de átjönnének. Az OnlineToborzás.hu legutóbbi negyedéves statisztikáink szerint például az általunk betanított munkára (operátornak, szalagmunkára stb) jelentkezők 73 százaléka jelentkezésükkor valahol munkában volt, de rá lehetett beszélni a munkahelyváltásra!

A Toborzás 2.0 lényege, hogy célzottan hirdetünk, a lehetséges munkavállalóknak, hogy ők jöjjenek hozzánk.

Hol kezdődik a munkahelyi diszkrimináció?
A jelenlegi jogi környezet szigorúan szabályozza az egyenlő bánásmód követelményének megvalósulását. Számos esetben már az álláshirdetés is magában hordozza a hátrányos megkülönböztetést vagy a pozitív diszkriminációt.
Azokat szólítsuk, meg, akik tetszenek

De sok egyéb előnyt is tartogat. Mondok egy példát. Amikor toborzási kampányba kezdünk egy cégnél, mindig megkérdezzük – többek közt –, hogy mit szeretne, milyen korú, milyen nemű stb. jelölteket szállítsunk. Ilyenkor gyakran megkapjuk: „De hát ha ezt hirdetjük, akkor azonnal a nyakunkon az esélyegyenlőségi hivatal, és jól megbüntet! Nem diszkriminálhatunk!” (Lásd keretes írásunkat!)

Ugyanakkor mindenki tudja, sok esetben nagyon is jogos elvárás, hogy a munkavállaló pontosan valamilyen legyen, hiszen mind a munkahely, mind a dolgozó ebben az esetben lesz végül elégedett. Nem fogja jól érezni magát egy kisgyerekes anya, ha kiszámíthatatlanul túlóráznia kell.

Nyilván ilyen feltételeket nem lehet beleírni egy álláshirdetésbe. Mégis van megoldás.

Nézzünk egy példát. Egy fiatalember randizni szeretne, fiatal (szerinte) csinos lányokkal. Ha egy párkereső hirdetést ad fel, akkor mindenféle emberek (nem is feltétlenül nők) fognak jelentkezni. Ha azonban olyan helyekre megy, ahol sok ember van, és csak azokat szólítja meg, akik fiatal nők, és neki tetszenek, akkor ezek egy része valóban a feltételeknek megfelelően randizni fog vele.

És ez a kulcs. Az a Toborzás 2.0 lényege, hogy az interneten a hirdetők mindenkiről mindent tudnak. És így, ha aktív kampányt folytatunk, mi magunk tudjuk beállítani, kinek hirdessünk: korra, nemre, lakóhelyre és még nagyon sok mindenre. Semmi feltételt nem kell írnunk. Csak eleve azokat szólítjuk meg, akik nekünk jók. Így legálisan tudunk nekünk megfelelő embereket toborozni. És ez mindenkinek jó.

Tóth András OnlineToborzas.hu

Azokra is figyelni kell, akik nem kellettek
Kevés cégnél gondolnak rá, hogy nemcsak ők formálnak véleményt az állásra jelentkezőkről, de a folyamat során a pályázó is megítéli a céget. A munkáltatói márkát, a munkáltató jó vagy rossz hírét a dolgozókon kívül azok is építik vagy rombolják, akik végül nem nyerték el a vágyott pozíciót.

Véleményvezér

Újabb szereplő szállt be a KSH inflációs adatainak megkérdőjelezésébe

Újabb szereplő szállt be a KSH inflációs adatainak megkérdőjelezésébe 

Súlyos következményei lehetnek, ha komolyabb kétségek merülnek fel a magyar statisztikai adatok megbízhatóságával kapcsolatban.
Gigameglepetést hoztak a PISA-eredmények

Gigameglepetést hoztak a PISA-eredmények 

Egy olyan ország tanulói nyertek Európában, ahol még néhány évtizeddel ezelőtt a sötét kommunizmus tombolt. 
Meglepő adat, a kínaiak gazdagabbak már mint a magyarok

Meglepő adat, a kínaiak gazdagabbak már mint a magyarok 

Az egykor gyarmati sorban szenvedő oly elmaradott ázsiai országok igazán szépen felzárkóztak Európához a személyes vagyonokat tekintve.
Ismét nagyot dobott a Mentőszolgálat, 2 óra alatt érkeztek a sérülthöz, aki majdnem megfagyott

Ismét nagyot dobott a Mentőszolgálat, 2 óra alatt érkeztek a sérülthöz, aki majdnem megfagyott 

Leesett az első nagyobb decemberi hómennyiség. Nagyon vigyázzanak magukra, el ne csússzanak és el ne törjék a lábukat, mert nem biztos, hogy a mentő időben odaér. Elképesztő történet.
Ilyen se volt még, nyilvános hirdetésben keresnek számlahamisítót

Ilyen se volt még, nyilvános hirdetésben keresnek számlahamisítót 

A magas adók miatt a csalók kánaánja Magyarország. A világrekorder áfa nagyon vonzó alternatíva a törvénykerülőknek.
Lecsúsztunk a második helyről, de azért még mindig dobogón vagyunk az inflációt tekintve

Lecsúsztunk a második helyről, de azért még mindig dobogón vagyunk az inflációt tekintve 

A világ legfejlettebb országainak inflációs listáján Törökország után megelőzött minket Kolumbia is. Az unióban azért őrizzük az első helyünket.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo