Az ügy előzménye, hogy 1998-ban az Európai Bizottság engedélyezte a MON 810 típusú kukorica forgalomba hozatalát. Határozatában a Bizottság a tudományos hatóság szakvéleményére hivatkozott, amely szerint nincs ok azt feltételezni, hogy a termék forgalomba hozatala bármiféle káros hatást gyakorolna az emberi egészségre vagy a környezetre. 2013-ban az olasz kormány sürgősségi intézkedés meghozatalát kérte a Bizottságtól annak érdekében, hogy tiltsa meg a MON 810 típusú kukorica termesztését, tekintettel két olasz kutatóintézet tanulmányára.
Ugyanakkor az Európai Élelmiszerbiztonsági Hatóság (EFSA) által kiadott tudományos vélemény alapján a Bizottság megállapította, hogy egyetlen új tudományos bizonyíték sem igazolhatja a kért sürgősségi intézkedéseket és nem érvénytelenítheti a MON 810 típusú kukorica biztonságosságára vonatkozóan korábban tett megállapításait. Ennek ellenére az olasz kormány 2013-ban a MON 810 típusú kukorica olasz területen történő termesztését megtiltó rendeletet fogadott el. 2014-ben Giorgio Fidenato és más személyek ellen a MON 810 típusú kukorica e rendeletet sértő termesztése miatt büntetőeljárás indult.
E személyek ellen indított büntetőeljárás keretében a Tribunale di Udine (udinei bíróság, Olaszország) többek azt kérdezi a Bíróságtól, hogy az élelmiszerekre vonatkozóan hozhatók-e sürgősségi intézkedések az elővigyázatosság elve alapján. Ezen elv szerint a tagállamok sürgősségi intézkedéseket fogadhatnak el az emberi egészségre veszélyt jelentő olyan kockázatok megelőzése érdekében, amelyek a tudományos megítélés körüli bizonytalanság miatt még nem teljesen azonosítottak vagy értelmezettek. A mai napon hozott ítéletében a Bíróság először is emlékeztet, hogy mind az uniós élelmiszerjog, mind a géntechnológiával módosított élelmiszerekre és takarmányokra vonatkozó uniós jogszabályok arra irányulnak, hogy biztosítsák az emberi egészség és a fogyasztói érdekek magas szintű védelmét, a belső piac hatékony működésének egyidejű biztosítása mellett, amelynek alapvető szempontja a biztonságos és egészséges élelmiszerek és takarmányok szabad mozgása. (Magyarországon is új szabályozásra lehet szükség.)
Egyébiránt a Bíróság megjegyzi, hogy egy tagállam, ha hivatalosan tájékoztatta a Bizottságot sürgősségi intézkedések meghozatalának szükségességéről és a Bizottság semmilyen intézkedést nem hozott, ilyen intézkedéseket hozhat nemzeti szinten. Továbbá egy tagállam ezen intézkedések hatályát mindaddig fenntarthatja vagy meghosszabbíthatja, amíg a Bizottság nem dönt azok meghosszabbításáról, módosításáról vagy visszavonásáról. E körülmények között a nemzeti bíróságok rendelkeznek hatáskörrel az érintett intézkedések jogszerűségének értékelésére.