A legtöbb cégnél használják bizonyos esetekben a brainstorming módszert – vagy legalábbis hívnak így valamilyenfajta megbeszélést. Az esetek jelentős részében azonban a dolog nem „indul be”. A leginkább extrovertált résztvevők dominálják az egész összejövetelt, és ötleteikkel elnyomják másokét, vagy például egy korai ötlet annyira egy irányba viszi a további beszélgetést, hogy már nem is igazán gondolkozunk máson.
Gyakran az ember elkezd valaki más ötletének a továbbgondolásával foglalkozni ahelyett, hogy a saját, eredeti gondolatokkal foglalkozna, amiket szintén bedob a közösbe. Ez egyébként természetes, ha hallunk egy megoldást, az afféle mágnesként máris magához vonzza a gondolatainkat, és nehéz más irányba indulni. A brainstorming szerepe azonban éppen az lenne, hogy sok újszerű ötletet vessünk fel – a továbbgondolásnak más a terepe.
A brainstorming módszer közel hatvan éve létezik, kitalálója Alex Osborn azt fedezte fel, hogy az emberek együtt hatékonyabban ötölnek ki újdonságokat, mint egymagukban. Nagyjából ugyanakkor viszont Bill Bernbach azt fedezte fel, hogy az emberek csoportban sokkal jobban tudnak problémákat megoldani. Az üzleti életben pedig valójában az utóbbi, megoldó modell terjedt el sokkal inkább az eredeti, inspirációs célt követő helyett.
A FastCo szakértőinek tippjeivel közelebb kerülhetünk a célhoz.
- A megfelelő alap
- Tartson ki! Még mindig… Még mindig…
Ha el tudjuk hagyni az irodát a brainstorming idejére, még jobb. Ettől ugyanis az emberek felszabadultabbak lesznek a tapasztalatok szerint. Már akkor is működik ez a hatás, ha a tárgyaló helyett a büfében ülünk le.
Az ötletelés általában lassan indul be, aztán hirtelen áradni kezdenek a hozzászólások, egy idő után pedig mindenki úgy érzi, kész, nincs tovább, kifacsarta az agyát. A brainstormingok általában itt érnek véget, de ez hatalmas hiba! Valójában itt kezdődnének el igazán.
- Kell a második kör
Nem jó, ha a főnök, aki a végső döntés meg kell, hogy hozza, egy hosszú és átgondolatlan listát kap a brainstorming végén. A második kör abban segít, hogy a csoportok még egyszer áttekintsék saját ötleteiket, és egy rövid, letisztult listát állítsanak össze.
Szóval az „üljünk össze egy rövid brainstormingra” lehet egy kellemes beszélgetés, de ötleteket ne várjunk tőle. Ha komolyan gondoljuk, hogy új megoldást akarunk találni egy problémára, készüljünk fel a maratonra.