Miközben a családi vállalkozások a globális GDP több mint 70 százalékát adják , több tulajdonos és cégvezető is úgy érzi, hogy forrásszerzési lehetőségei limitáltak. A hitelből történő forrásszerzés a bankok részéről mutatkozó kockázatvállalási kedv csökkenése következtében nehézkes, a magántőke-finanszírozás bevonása pedig gyakran együtt jár a teljes üzlet eladásával, a vállalati stratégiai partnerek sokszor csak akkor hajlandóak bármilyen befektetésre, ha jelentős kontrollt szerezhetnek. E nehézségek eredményeképp több családi vállalkozás nem tudja kihasználni növekedési lehetőségeit.
Van azonban 9 dolog, amire ügyelnünk kell, ha befektetővel tárgyalunk!
A KPMG azonosított egy eddig vélhetően kevéssé kihasznált finanszírozási forrást: a vagyonos magánszemélyek, mint üzleti angyalok bevonását, akik közül többen is szereztek már tapasztalatokat családi vállalkozásokban, és emellett jelentős befektetési tőkével rendelkeznek. Becslések szerint világszerte körülbelül 14 millió vagyonos magánszemély él, és ők közel 53 ezer milliárd dollár összvagyonnal rendelkeznek . „A finanszírozási problémával szembesülő hazai vállalatok számára szintén az üzleti angyalok bevonása nyújthat segítséget, azonban itthon még nem annyira elterjedt ez a megoldás” – mondta Mádi-Szabó Zoltán, magyarországi KPMG családi vállalkozásokért felelős csoportjának vezetője.
A felmérés azt mutatja, hogy a családi vállalkozások és a vagyonos magánszemélyek prioritásai összecsengenek, ha befektetésekről van szó, így még meglepőbb, hogy ez a két csoport még nem talált egymásra. A vagyonos magánszemélyek a hosszú távú tőkefelértékelődést nevezik meg befektetésük fő mozgatójaként (37 százalék), míg a családi vállalkozások olyan befektetőket keresnek, akik számára a hosszú távú megtérülés a fontos (23 százalék). (Nem mindegy, hogy kinek milyen befektető való. Horgos Lénárd, az M27 Absolvo partnere a Piac & Profit konferenciáján elmondta, mire érdemes figyelni.)
„E partnerségek potenciális előnyeinek megismertetése lehet az első fontos lépés a két csoport összekapcsolásában. A felmérés rávilágított néhány olyan akadályra, melyeket felszámolva a KPMG családi vállalkozásokkal foglalkozó szakértői segíthetnek ügyfeleiknek jobb üzleti partnerkapcsolatok kiépítésében, és az említett két csoport kapcsolatainak szorosabbra fűzésében” – mondta Christophe Bernard, a KPMG családi vállalkozásokkal foglalkozó csoportjának vezetője.