Mobilitás: bénultak a vállalatok

A Deloitte legújabb, munkavállalói mobilitással foglalkozó nemzetközi felmérése szerint a humán erőforrás szakemberek komoly stratégiai lehetőséget látnak a nemzetközi mobilitásban, a megkérdezettek többsége ugyanakkor nincs megelégedve saját vállalata mobilitási gyakorlatával. Ennek fő okaként az üzleti célokkal összehangolt kiküldetési politika hiányát, valamint a jogszabályi megfelelés területén felmerülő nehézségeket jelölték meg.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

„A kutatás eredményei azt mutatják, hogy a vállalatokat egyfajta bénultság jellemzi a munkavállalói mobilitással kapcsolatban: Egyfelől teljes mértékig tisztában vannak a mobilitásban rejlő lehetőségekkel, ugyanakkor nem képesek az üzleti stratégiai célokkal összehangoltan érvényt szerezni ezeknek” - mondta Gyuricsku Eszter, a Deloitte Zrt. adóosztályának igazgatója.

A tavalyi, hasonló felmérés már rámutatott arra, hogy a nemzetközi piacok összetettsége miatt a magyar vállalatok életében a következő években az emberi erőforrás globális mobilitása egyre fontosabb terület, a mostani adatok viszont nyilvánvalóvá tették, hogy ennek ellenére nem történt érdemi előrelépés a cégek mobilitási politikájában tavaly óta. A megkérdezetteknek csupán a 2 százaléka ítéli világszínvonalúnak saját vállalata kiküldetési gyakorlatát, a legnagyobb hiányosságnak pedig azt tartják, hogy a mobilitás elsősorban továbbra is csupán helyi szakemberhiányt képes pótolni, de nem szolgál globális szintű üzleti célokat. A felmérésben résztvevő szakemberek a vállalatukat érintő legfontosabb üzleti kihívásnak a feltörekvő piacok megfelelő kiszolgálását, a fokozódó globalizációt és versenyt tekintik, döntő többségük pedig abban is egyetért, hogy ezek kezelésében fontos szerepet játszhat a munkavállalói mobilitás fejlesztése.

Forrás: Deloitte Zrt.

A felmérés rámutatott azokra a területekre is, amelyek a szakemberek szerint a vállalati mobilitási politika legnagyobb kihívását jelentik. A megkérdezettek 66 százaléka nem tartja elégségesnek az üzleti célok és a kiküldetési gyakorlat összehangoltságát, illetve 62 százalékuk szerint a jogszabályi megfelelés területén jelentkező nehézségek akadályozzák a hatékony globális mobilitás kialakítását.

Kik azok a mobinauták?
Az elmúlt években látványosan nőtt az okostelefont használók száma, már közel 2,3 millióan rendelkeznek ilyen készülékkel. Az új ügyfelek kétharmada pedig ezeket választja. Őket mobinautáknak nevezi az Ipsos, róluk készült egy kutatás. A telefon aktív része a mindennapoknak. „Az okostelefonos vásárlást nemcsak a szükség, hanem az egyre kedvezőbb kereskedelmi ajánlatok is motiválják, illetve azt láthatjuk, hogy 2011-2012 volt egy kiugró növekedés a szegmensben. A legnépszerűbb alkalmazások egyértelműen a játékok, a mobinauták 70 százaléka töltött le már valamilyen játékot, második helyen pedig a navigációs, GPS, illetve közlekedéssel kapcsolatos applikációk” – mondta Szilágyi Ákos az Ipsos senior kutatási elemzője a GazdaságTV-nek adott interjújában.
Csaknem ugyanennyien látják jelentős problémának azt, hogy a munkavállalói mobilitás kezelése nem különül el megfelelően az egyéb humán erőforrás tevékenységektől. További érdekes megállapítás, hogy amíg az üzleti HR funkciók képviselői tisztán stratégiai tevékenységként tekintenek a mobilitásra, addig a tehetségmenedzsment és a jutalmazás területén magas pozícióban lévő szakemberek elsősorban adminisztratív funkcióként, holott éppen ők lennének azok, akik vállalati szinten a stratégiai kérdések közé emelhetnék a kiküldetési politika kérdéseit.

Világosan azonosíthatók azok a hiányosságok, amelyek kezelésével enyhíthetők lennének a vállalatok mobilitási gyakorlatában tátongó hézagok. Ez csak úgy valósítható meg, ha a cégek egyértelműen meghatározzák a mobilitási politikájuk céljait, elemzik a hiányosságokat és az üzleti stratégiával együtt, valamint annak részeként alakítják kiküldetési gyakorlatukat. Ugyanakkor a humán erőforrás területén belül is szorosabb együttműködésre lenne szükség, hogy a munkaerő-tervezés, a toborzás, a teljesítménymenedzsment, valamint az egyéb résztevékenységek egymást segítsék a mobilitási célok elérésében. Az mindenképpen előremutató, hogy a felmérés szerint a cégek közel 40 százaléka jelenleg is vizsgálja mobilitási stratégiájának fejlesztési lehetőségeit, vagy a közeljövőben tervezi megtenni ezt.

A magyar cégek 95 százaléka támogatja
A cégvezetők nagy része szerint az elkövetkező években növekedni fog a kiküldetések száma, igaz, közülük sokan fejlesztenék még mobilitási rendszerüket – derül ki egy friss felmérésből. Bár egyre több magyar munkavállaló van kiküldetésben, az ezzel kapcsolatos adózási teendőket sokszor nem tudják még megfelelően kezelni a cégek. A vállalatok csaknem 40 százaléka érzi úgy, hogy globális mobilitási programja jelentős, vagy radikális fejlesztésre szorul. További 36 százalékuk szerint programjuk nem megfelelő, és lehetne mit javítani rajta.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo