Mire jó a HR-es?

A kis-és középvállalkozások hozzá vannak szokva ahhoz, hogy bírni kell az állandó változást ahhoz, hogy megőrizzék versenyképességüket. Ez szakértőnk szerint a HR számára a nagy lehetőség. De mit és hogyan is segít?

A HR feladata minden esetben az, hogy egy működő humán stratégiát tervezzen, illetve hajtson végre, és így az emberek által teljesüljenek a vállalat üzleti céljai. Ebbe a több szintű HR stratégiába többek közt a szervezeti modell, a kompetenciák és a napi folyamatok is beletartoznak. A változó üzleti folyamatok között a HR szerepe, feladata is alakul. Működését újra kell gondolni, és az is bizonyos, hogy szerepe felértékelődik a vállalatokon belül.

Target customer (marketing) concept. Businessman hold target customer represented by virtual icon of man standing on target. Central composition.

A vállalatvezetők és tulajdonosok egyöntetű véleménye azonban, hogy mindezen túl az emberi erőforrás területnek szerepet kell vállalnia a jövőben az üzlettámogatásban és fejlesztésben is.

A versenyben sikeresen szereplő vállalatok frappánsan, egyszerűen és átláthatóan szervezik az életüket a bevétel növelése és a költségek alacsonyan tartása céljából. Hosszú távon gondolkoznak, értéket hoznak létre, újítanak, óvják a környezetüket, és segítik a társadalmat is. Ezek a jelen és a jövő nyertes vállalatai, és minden támogató funkciónak ezt a rugalmas és professzionális munkát kell szolgálni.

Így dolgozunk pár év múlva
A technológiát és az üzletet emberek alkotják és működtetik, ezért nélkülük egy vállalat sem képes versenyben maradni. Mint ahogy Steve Jobs mondta „Az innovációnak semmi köze ahhoz, mennyi pénzt költesz kutatás-fejlesztésre. Nem a pénzről szól. Az emberekről szól, akikkel dolgozol, a vezetésről, arról, mennyire érted meg az egészet.” Nézzük végig a most zajló átalakulásokat a HR és a szervezet életében, amelyek egyben lehetőséget is adnak a sikeres alkalmazkodásra!
A szabályok és a hierarchikus bürokrácia nem kötheti gúzsba a szárnyaló tehetségeket, az ötletektől dús kis csapatokat. Épp ellenkezőleg, bátorítani kell az összedolgozást, jutalmazni az újítást és a fejlesztést, marasztalni az átlagon felüli teljesítményű és lelkes embereket, és virágoztatni kell a magas üzleti teljesítményt biztosító szervezeti kultúrát.

Mi az, amiben a HR biztosan változtatni fog?

  • A HR üzleti partnerek (Business Partner) segítőkész és gyakorlatias coach-okká válnak. Nem az a szerepük már hogy menedzserek legyenek, akik ellenőriznek és végrehajtatnak.
  • A szervezet kisebb csoportokból áll, amelyek egymáshoz kapcsolódnak. A HR ismeri a csoportokban fellelhető tudást és a kompetenciát, és segíti őket a fejlődésben. A csoportok saját teljesítmény-célkitűzéseknek megfelelően dolgoznak, amelyek teljesülését a HR üzleti partner segíti.
  • Információt, tájékoztatást nyújt, elérhetővé teszi és megosztja azt a tudást, amellyel mások is könnyebben boldogulnak projektek alkalmával. Ezzel is segíti a célok teljesülését.
  • Segíti a munkavállalók beilleszkedését, könnyű mozgatását egyik csoportból a másikba. Az elköteleződést erősíti a kommunikáció, a fejlesztés és a képzés alkalmazásával.
  • Serkenti és jutalmazza a tanulást, az innovációt, az ötleteket.
  • Sokszínűséget és vegyes csapatok alakulását támogatja, ezzel is növelve az inspirációt és a megújulás lehetőségét.
  • Az egyének erősségeire épít, és eszerint szervezi a munkáját, de a cég érdekeit tartja szem előtt. Szakít azzal a hagyományos teljesítmény-értékelési protokollal, hogy az egyéni gyengeségek fejlesztése viszi el a tréning költségvetés nagy részét, ami aztán lehet, hogy az egyén teljesítményében végül pozitívan megmutatkozik, de az üzleti eredményben szinte soha.
  • Olyan adatokat nyújt, amelyek az üzleti riportokat és előrejelzéseket (forecast) gazdagítják. Adat mindenből létrejöhet, amit nyilvántartanak vagy mérnek, de ezek nem mindig nyújtanak információt az üzleti döntésekhez. Az agilis HR gyors változásokat tud a működésben elérni, ha szükséges, és erről értékes, naprakész adatokat tud adni.
Muszáj bírni a változást a túléléshez
A szervezeti agilitás az a képesség, amely biztosítja a vállalat folytonos és gyors alkalmazkodását, illetve rugalmas és hatékony változás- kezelését a mindennapokban. A manapság rendkívül komplex üzleti környezetben ez a legfőbb versenyelőny, melyet a vállalat az embereken, a szervezeten és az általuk működtetett folyamatokon keresztül tud elérni. Hogyan szerezheti meg ezt a versenyelőnyt a cég? Itt olvashat róla.
Összességében tehát a HR gyors, proaktív és nélkülözhetetlen partnerévé válik az üzleti területeknek.

Elsőre úgy tűnhet, hogy az innovatív és agilis cégek soha véget nem érő változásokkal élnek együtt, ami folyamatos alkalmazkodást igényel a szervezettől. Ugyanakkor a vállalati fő funkciók, így a gyártás, értékesítés, K+F és egyebek továbbra is biztos minőséget és magas színvonalú terméket vagy szolgáltatást kell, hogy garantáljanak a vásárlóknak. A verseny miatt azonban az egyedi kéréseket vagy a folyamatosan növekvő igényeket is törekednek kiszolgálni, és ehhez folyamatos párbeszédre, alkalmazkodásra és együttműködésre van szükség vállalaton belül. Ebben tud nagyon értékes segítséget nyújtani a HR – igazi business partner, amely belső tanácsadóként és erőforrásgazdaként szolgálja az üzletet. Ez a HR már egy újfajta küldetést teljesít, ami szükségessé teszi a HR újragondolását és üzleti célokhoz igazítását.

Antal Melinda Human Excellence

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo