A HR feladata minden esetben az, hogy egy működő humán stratégiát tervezzen, illetve hajtson végre, és így az emberek által teljesüljenek a vállalat üzleti céljai. Ebbe a több szintű HR stratégiába többek közt a szervezeti modell, a kompetenciák és a napi folyamatok is beletartoznak. A változó üzleti folyamatok között a HR szerepe, feladata is alakul. Működését újra kell gondolni, és az is bizonyos, hogy szerepe felértékelődik a vállalatokon belül.
A vállalatvezetők és tulajdonosok egyöntetű véleménye azonban, hogy mindezen túl az emberi erőforrás területnek szerepet kell vállalnia a jövőben az üzlettámogatásban és fejlesztésben is.
A versenyben sikeresen szereplő vállalatok frappánsan, egyszerűen és átláthatóan szervezik az életüket a bevétel növelése és a költségek alacsonyan tartása céljából. Hosszú távon gondolkoznak, értéket hoznak létre, újítanak, óvják a környezetüket, és segítik a társadalmat is. Ezek a jelen és a jövő nyertes vállalatai, és minden támogató funkciónak ezt a rugalmas és professzionális munkát kell szolgálni.
Mi az, amiben a HR biztosan változtatni fog?
- A HR üzleti partnerek (Business Partner) segítőkész és gyakorlatias coach-okká válnak. Nem az a szerepük már hogy menedzserek legyenek, akik ellenőriznek és végrehajtatnak.
- A szervezet kisebb csoportokból áll, amelyek egymáshoz kapcsolódnak. A HR ismeri a csoportokban fellelhető tudást és a kompetenciát, és segíti őket a fejlődésben. A csoportok saját teljesítmény-célkitűzéseknek megfelelően dolgoznak, amelyek teljesülését a HR üzleti partner segíti.
- Információt, tájékoztatást nyújt, elérhetővé teszi és megosztja azt a tudást, amellyel mások is könnyebben boldogulnak projektek alkalmával. Ezzel is segíti a célok teljesülését.
- Segíti a munkavállalók beilleszkedését, könnyű mozgatását egyik csoportból a másikba. Az elköteleződést erősíti a kommunikáció, a fejlesztés és a képzés alkalmazásával.
- Serkenti és jutalmazza a tanulást, az innovációt, az ötleteket.
- Sokszínűséget és vegyes csapatok alakulását támogatja, ezzel is növelve az inspirációt és a megújulás lehetőségét.
- Az egyének erősségeire épít, és eszerint szervezi a munkáját, de a cég érdekeit tartja szem előtt. Szakít azzal a hagyományos teljesítmény-értékelési protokollal, hogy az egyéni gyengeségek fejlesztése viszi el a tréning költségvetés nagy részét, ami aztán lehet, hogy az egyén teljesítményében végül pozitívan megmutatkozik, de az üzleti eredményben szinte soha.
- Olyan adatokat nyújt, amelyek az üzleti riportokat és előrejelzéseket (forecast) gazdagítják. Adat mindenből létrejöhet, amit nyilvántartanak vagy mérnek, de ezek nem mindig nyújtanak információt az üzleti döntésekhez. Az agilis HR gyors változásokat tud a működésben elérni, ha szükséges, és erről értékes, naprakész adatokat tud adni.
Elsőre úgy tűnhet, hogy az innovatív és agilis cégek soha véget nem érő változásokkal élnek együtt, ami folyamatos alkalmazkodást igényel a szervezettől. Ugyanakkor a vállalati fő funkciók, így a gyártás, értékesítés, K+F és egyebek továbbra is biztos minőséget és magas színvonalú terméket vagy szolgáltatást kell, hogy garantáljanak a vásárlóknak. A verseny miatt azonban az egyedi kéréseket vagy a folyamatosan növekvő igényeket is törekednek kiszolgálni, és ehhez folyamatos párbeszédre, alkalmazkodásra és együttműködésre van szükség vállalaton belül. Ebben tud nagyon értékes segítséget nyújtani a HR – igazi business partner, amely belső tanácsadóként és erőforrásgazdaként szolgálja az üzletet. Ez a HR már egy újfajta küldetést teljesít, ami szükségessé teszi a HR újragondolását és üzleti célokhoz igazítását.
Antal Melinda Human Excellence