Mindent visz az online?

Az online értékesítés volumene dinamikusan nő, a szakértők szerint azonban már látszik a száguldás vége. A jövőben racionális lecsillapodással a „mindent a neten” helyett az online és offline értékesítési csatornák összekapcsolása válik trenddé.

Miközben a kiskereskedelem egésze 2016-ban hozzávetőleg hat százalékkal bővült, az online piac 18 százalékkal növelte bevételeit. A növekedési korlátok jelei azonban már látszódnak, így a szektor 2017-ben minden eddiginél nagyobb kihívások és változások elé néz.  Egyre nehezebb kitűnni a legnagyobbak árnyékából. Erre jó példa a tavalyi „Black Friday”, amely mindössze a webáruházak 32 százalékánál tudta hozni az előzetes forgalmi várakozásokat. Igazán kiemelkedő eredményeket pedig csupán a legnagyobb márkaismertséggel és eléréssel rendelkező áruházak könyveltek el.

Kép: Pixabay

Annak, aki növekedni akar, az online platformon is muszáj a visszatérő vásárlókra építenie, mivel az online vásárlók száma immár második éve csupán egy számjegyű bővülést mutat. Hogy ez megéri, azt már a mostani adatok is alátámasztják: a vásárlók 35, a rendelések 65 százaléka olyan vásárlóktól származik, akik több mint tízszer vásároltak már az adott webshopban. A felhasználói adatok gyűjtésére épülő, egyre kiválóbb ajánlórendszerek mellett kiemelten fontos szerepe lesz a vevők magunkhoz kötésében a hűségprogramoknak és az egyre gyakoribb akcióknak is. Az állandó akciózás iránti vásárlói igény szintén a nagyobb szereplők malmára hajtja a vizet: a kedvezménydömping megterhelő anyagilag, valamint technikával és logisztikával is bírni kell, ha hirtelen megsokszorozódik a weboldal terheltsége, a csomagolási vagy a szállítási igény.

Ki kell törni Magyarországról
Amekkora akadály a magyar piac kis mérete, a nyelvi korlátok, a kulturális különbözőség a hagyományos kereskedelemben, éppen akkora lehetőség az e-kereskedők számára. A közép-kelet-európai piacok növekedéssel kecsegtetnek. Tudatos nyitással a hazainál tízszer-hússzor nagyobb piacok válnak elérhetővé. De nem mindig marad így.
Abban a legnagyobb hazai online kereskedők is egyetértenek, hogy a valódi versenyelőny a szállításban van manapság. A vásárlók minél gyorsabb szállítást akarnak, és bár az Amazon néhány órás kézbesítésével – ami inkább a marketingstratégia része, ami biztosan nem önmagában térül meg – nem lehet versenyezni, meg kell tenni minden tőlünk telhetőt. Az expressz szállításnál csak egyetlen dolog vonzóbb, az ingyen kézbesítés.

A vevők szempontjából ma már nem válik szét igazán a fizikai és netes vásárlás. Van, aki online nézelődik, és a fizikai boltban vásárol, mások fordítva. Vagy éppen egyik nap így, másik nap úgy. Az igényes és komoly vásárlóerejű ügyfelek átfogó termék- és szolgáltatáskínálatot várnak el, amelyet offline és online is el tudnak érni attól függően, hogy éppen melyik kényelmes számukra. Ez csak akkor jelenthet előnyt az egyes kereskedők számára, ha a különböző platformokat együtt, egy rendszerként képesek kezelni és a megszerzett adatokat az egész rendszerben felhasználni. Ez különösképpen megéri, mert az ügyfeleknek a több csatornát együttesen használó hányada egyes felmérések szerint lényegesen nagyobb forgalmat generál, mint azok, akik csak egy értékesítési csatornát vesznek igénybe.

Az értékesítési csatornák integrációja akkor lesz sikeres, ha a különböző területek hatékonyan együttműködnek a minél jobb ügyfélélmény kialakítása érdekében. A vásárló pedig csak azt érzékeli, hogy a számára legkényelmesebb módon jutott hozzá az adott termékhez.

A gyorsaság pénz. Nagyon sok pénz
Szinte minden tömegkereskedelmi terület óriási növekedési potenciállal kecsegtet az interneten. Nem az a kérdés, hogy lesz-e online piaca, hanem, hogy mikor – véli a szakértő. Egy növekvő piacra idejekorán belépve könnyedén lehet fokozatosan építkezve egy – akár jelentős – szeletet kihasítani. Később, ahogyan sokasodnak a konkurensek, majd megjelennek a nagy nemzetközi szereplők, ez egyre nehezebb lesz.

Véleményvezér

Bújtatott adókkal emeli a kormány az árakat

Bújtatott adókkal emeli a kormány az árakat 

A magyar állam inflációt generál.
Kukorica nagyhatalomból hátul kullogók lettünk

Kukorica nagyhatalomból hátul kullogók lettünk 

Nagyon döcög a magyar agrárágazat.
Magyar Péter kérdőre vonta Orbán Viktort 

Magyar Péter kérdőre vonta Orbán Viktort  

A miniszterelnök eltűnt.
25-30 százalékkal drágul az alma

25-30 százalékkal drágul az alma 

Nem sok jót várhatunk az idén mezőgazdaságunktól.
Szemet vetett a kormány a nyugdíjcélú megtakarításokra, óriási károkat okozna a lépés

Szemet vetett a kormány a nyugdíjcélú megtakarításokra, óriási károkat okozna a lépés  

A Nyugdíjas Parlament úgy látja, a tervezett lépés nagymértékben elbizonytalanítja a megtakarítókat.
Magyar Péter a kórházak állapotának bemutatása után újabb területekre merészkedik

Magyar Péter a kórházak állapotának bemutatása után újabb területekre merészkedik  

A Tisza Párt elnöke az oktatás és a szociális szféra fel fordul. 


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo