A legtöbb multinacionális nagyvállalat – függetlenül attól, hogy kereskedelmi vagy éppen autóipari cégről van szó – globálisan több száz beszállítóval dolgozik, és a világ bármely országában lévő egységeik többnyire azonos szempontrendszerek szerint választják ki a partnercégeiket. Ez a növekedés és a piacszerzés szempontjából komoly lehetőség egy kisvállalkozás előtt, de azzal is jár, hogy a magyar kisvállalkozás nemcsak a hazai cégekkel versenyezik, hanem akár ötven ország vállalkozásával.
Előtérben az ökolábnyom
A beszállítóknak nagyon szigorú minőségi elvárásoknak kell megfelelniük nemcsak a végtermékre vonatkozóan, hanem a gyártást, dokumentációt és akár a munkakörülményeket illetően is. A szabályozott folyamatokat nemzetközi szabványok megszerzésével kell tanúsítaniuk; hogy melyekkel, azt pontosan előírja a beszállítói kódex. Az út nem egyszerű, de nem teljesíthetetlen, ahogyan azt a több éve már beszállítóként sikeres hazai kis- és középvállalatok példája is igazolja.
A tanúsítvány megszerzése azonban még nem feltétlenül elegendő ahhoz, hogy létrejöjjön a szerződés. A partner további minimumkövetelményeket is előír gazdasági és – mostanában egyre gyakrabban – környezetvédelmi, társadalmi fronton is. Megkívánja például a hulladék minimalizálását, a munkakörülmények javítását, az energiahatékonyság növelését. Sőt, a stabil és átlátható gazdálkodás mellett a fenntarthatósági és etikai szempontok is egyre nagyobb hangsúlyt kapnak. Ahogyan a fogyasztók számára mindinkább szempont, hogy a terméket gyártó cég ökológiai lábnyoma minél kisebb legyen, a multik a beszállítóiktól is elvárják, hogy figyelembe vegyék működésük során a fenntarthatósági szempontokat.
Mindennek a tőkehiány az oka
Benedek Szabolcs, az Alap Inspektor Kft. ügyvezetője szerint a magyar kis- és középvállalatok még mindig nem veszik elég komolyan azt, amit a multik mondanak.
A szakember szerint a háttérben a tőkehiány áll: a hazai kkv-k nem tudják megfizetni a legújabb technológiákat, így azt kénytelenek régebbi gépsorral vagy kreatív megoldással helyettesíteni. Ez azonban azzal jár, hogy vagy az elvárt mennyiséget és minőséget nem tudják tartani, vagy az árelőnyüket veszítik el.
– Ha valaki a bonyolult forgácsolt fém alkatrészeket a legmodernebb, már emberi munkaerőt sem igénylő gépen állítja elő, gyorsabban és hatékonyabban fog gyártani, hiba nélkül. Az a cég, amelyik ezt nem tudja megfizetni, kénytelen régebbi berendezéssel, akár több gépen, több munkafolyamatra bontva előállítani ugyanazt a terméket. Nő a hibalehetőség, emelkedik a termelési költség – hiszen a kevésbé hatékony gépek mellett a bérköltség-többlettel is számolni kell –, és lassul a termelés. Az egyenlet eredője: a magyar kkv rosszabb minőségű terméket kínál hosszabb szállítási határidővel és magasabb áron, mint például tőkeerős német versenytársa.
Kell projektmenedzsment és nyelvtudás
Az pedig már tíz évvel ezelőtt sem volt elég, ha a hibás darab helyett a beszállító küldött egy másikat.
– A probléma okát a nagyvállalatnál elvárt módon kell feltárni, dokumentálni, és meghozni azokat az intézkedéseket, amelyek garantálják, hogy a hiba a jövőben nem fordul elő. Minderről pedig tájékoztatni kell a partnert. Erre vannak nemzetközileg elfogadott hibafeltáró módszerek, mint például az Ishikawa, az 5Why, a PDCA vagy a 8D, amelyek alkalmazása szintén elvárás – mutat rá a szakember, aki szerint hiába rendelkezik a kisvállalat kiváló mérnökökkel, ha nincs meg a kellő projektmenedzsment-tudás – egy probléma feltárása vagy egy új termék bevezetése és gyártása is projektfolyamat –, időben és költségben is elcsúszik a gyártás. Ez könnyen a beszállítói partnerség végét jelentheti, ahogyan a nyelvtudás – minimálisan az angol vagy a német – hiánya is – mutat rá Benedek Szabolcs.
A beszállítói audit nem helyettesíti a tanúsítást
Az adatbázisban regisztrált cégek közül több lépcsőben, szabályozott, számos alapvető fontosságú szempontból felépülő folyamatleírás alapján választják ki azt, amelyik beszállító lehet. Az elvárásokat az adott vállalat összes üzemének teljesítenie kell. Az egységesített szabályrendszer biztosítja, hogy nemzetiségtől függetlenül minden beszállító azonos feltételekkel versenyzik.
A jelentkező beszállítónak rendelkeznie kell a releváns tanúsításokkal, illetve egy sikeres folyamataudittal, amelyet a vevő beszerzési szakembere végez el. Az auditor – függetlenül a tanúsítások meglététől – azt fogja vizsgálni, hogy adott cég megfelel-e az ő speciális elvárásaiknak.
Az általános beszerzési feltételekről általában előre lehet tájékozódni, így a vállalkozás felkészülten fogadhatja az inspektort. A vevőspecifikus elvárások vállalatonként eltérők, azonban egy irányba mutatnak: a kiváló és állandó minőség, az alacsony ár és a rugalmasság mindenhol elvárás. Persze vállalatonként változnak a hangsúlyok: az amerikai cégek például nagyon komolyan veszik a munkabiztonsági előírásokat, míg mások az etikus működést és a környezeti szempontokat kérik számon partnereiktől. Mielőtt beszállítónak jelentkezik valaki, érdemes alaposan megismernie az adott nagyvállalat vállalati kultúráját, hogy tudja, milyen elvárásokhoz kell majd igazodnia. Egy alapvetően konzervatív cég rostáján már akkor is fennakadhat a jelentkező, ha a tárgyalásra nem a megfelelő ruhában érkezik.
A beszállítói audit nem kerül pénzbe, ám nem helyettesíti – esetenként néhány hónap türelmi időt jelent – az előírt nemzetközi tanúsításokat, amelyekért néhány százezer vagy akár több millió forintot is fizethet a cég. Az elvárások magasak, és ha valaki elbukik, a folyamat kezdődik elölről.
A nehézségek legyőzéséért cserébe a kiszámíthatóságot kapja a kkv: több évre előre tudni fogja, hogy adott termékből mikor mennyit kell szállítania, mekkora bevételre számíthat.
ÉLELMISZERIPAR
BRC
A Brit Kiskereskedelmi Konzorcium szabványa egységes követelményeket támaszt a brit kereskedőknek beszállító élelmiszer-ipari cégek számára, és kiterjed a minőségre, a higiéniára, a termékbiztonságra. A szabványt megszerző cégnek HACCP rendszert kell alkalmaznia, dokumentált minőségirányítási rendszerrel és üzemi környezeti előírásokkal kell rendelkeznie, továbbá ellenőriznie kell a termékeket, folyamatokat és az alkalmazottakat.
IFS
Az International Food Standard (IFS) szabványt német és francia kereskedelmi vállalatok hozták létre annak érdekében, hogy a saját márkás beszállított termékekkel szemben egységes minőségi követelményeket érvényesítsenek. Ennek értelmében a gyártóknak különös figyelmet kell fordítaniuk az élelmiszer-biztonságra, ezen belül a HACCP, a higiéniai és a minőségirányítási előírásokra.
AUTÓIPAR
ISO 9001/2008
Minőségirányítási Rendszer (MIR), amely egy szervezet általános működési modelljét írja le. Olyan általános követelményeket fogalmaz meg, amelyek teljesítése egy társaság sikeres, azaz gazdaságos és a vevők elégedettségét elérő működéséhez szükséges. Keretet ad az üzleti folyamatok rendszerszemléletű irányításához annak érdekében, hogy a vevői követelményeket egyre jobban teljesítse a gyártó, ügyfeleit megtartsa, újakat szerezzen, és elégedettségüket folyamatosan növelje.
ISO/TS 16949
A Nemzetközi Gépjármű Különbizottság (IATF – International Automotive Task Force) által kifejlesztett rendszer az autó- és gépjárműipar vezető nemzetközi minőségirányítási eljárása, amely szabályozza a fejlesztési, tervezési, termelési, dokumentációs és – szükség esetén – a javítási folyamatokat. Egy eszerint kialakított rendszer lehetővé teszi, hogy számos külön autóipari és egyéb tanúsítási eljárás helyett egyetlen egységes tanúsítást kelljen elvégezni. Segítségével a beszállító folyamatosan javítani tudja a rendszerének és a folyamatainak minőségét, és a szervezet fokozottabban az ügyfelek megelégedettségére összpontosíthat. . Az ISO/TS 16949 nem szabvány (ahhoz az ISO tagszervezetek 75 százalékának jóváhagyására lenne szükség), hanem műszaki előírás (TS: Technical Specification), amelyet az autóipari minőségirányítási rendszerek harmonizációja érdekében adnak ki – olvasható a Vinçott honlapján.