Adottak a feltételek a szolgáltató központok sikeres működéséhez Magyarországon, a világszinten folyamatosan, évi akár tízmilliárd dollárral bővülő szektor így hazánkban is tovább növekedhet – mondta Pálszabó Tibor, a VI. Nemzetközi Szolgáltatóipari és Outsourcing Konferencián. Az Ernst & Young adópartnere hozzátette: töretlenül folytatódik az a trend, hogy a globális társaságok regionális vagy globális szolgáltató központokba szervezik ki tevékenységeik egy részét. Fontos, hogy Magyarország minél nagyobb szeletet hasítson ki magának ebből a tortából új központok létrejöttének, valamint a meglévők növekedésének elősegítésével.
„A szolgáltató központoknak leginkább a támogatási rendszer, az adózási környezet és a képzett magyar erőforrások miatt érdemes megjelenniük, illetve bővíteni tevékenységüket Magyarországon. Emellett hazánkban a közép-európai és nyugati nyelveket beszélők elérhetősége és a meglévő szaktudás - a lassan csökkenő költségelőny mellett is - hosszú távú előnyt biztosít a vállalatoknak” – mondta Pálszabó Tibor. Az Ernst & Young adópartnere hozzátette: a cég előrejelzései szerint folyamatos, akár globális szinten tízmilliárd dollár értékű éves növekedés várható a szektorban a következő időszakban.
Az Ernst & Young témával foglalkozó felmérése szerint világszintű trend a helyi pénzügyi és adózási erőforrások csökkentése, regionális, esetleg globális központokba való telepítése. A világ legnagyobb vállalatainál dolgozó adó- és pénzügyi vezetők nyolcvan százaléka úgy nyilatkozott, hogy cégük már végrehajtott, illetve tervez hasonló átszervezést. A kétszáz döntéshozó megkérdezésén alapuló tanulmány szerint a helyi szaktudáshoz való hozzáférés a legnagyobb kihívás a szolgáltató központok létesítése során, amelynek megoldására többségükben külső szolgáltatók segítségét veszik igénybe, lehetőleg regionális vagy globális szerződések alapján.
„A szakképzett munkaerő megtalálása és megtartása az egyik legnagyobb kihívás a szolgáltató központok számára, amelyre a magyar SZJA-rendszer számos adóhatékony megoldást kínál. A szektorban működő cégek számára fontos ezeknek a lehetőségeknek a felismerése és tudatos alkalmazása” – mutatott rá Pálszabó Tibor.
Az Ernst & Young szakértője kiemelte: a pénzügyi, számviteli és adózási feladatok globális szinten való ellátása rendkívül sok előnnyel jár, veszélye azonban, hogy a nagy rendszerekben a cégek szem elől veszthetik a helyi határidőket és feladatokat. Ezek a problémák ráadásul sokszor csak utólag, például egy adóhatósági ellenőrzés során derülnek ki. Ezért is fontos, hogy a szolgáltató központok olyan szakértők segítségét vegyék igénybe, akik megfelelő tapasztalattal és háttérrel rendelkeznek a globális beszámolási feladatok helyi követelményekre fordításában – tette hozzá Buzás Dóra.
Ritka nyelvért plusz pénz jár
Míg a 25 év alattiak közül minden harmadik munkanélküli, egyre több fiatal dolgozik szolgáltató központokban. Az SSC-k az átlagnál jobb juttatásokat biztosítanak a pénzügyi vagy informatikai ismerettel rendelkező, nyelveket beszélő pályakezdőknek, ráadásul folyamatosan bővülnek, ami az uniós elvárások teljesítését segítheti.
Magyarországon jelenleg több mint 40 ezer fiatal, jellemzően 30 év alatti munkavállaló dolgozik szolgáltató központokban, de a létszámuk folyamatosan bővül. A Randstad magyarországi felmérése szerint minden harmadik SSC több mint 500 főt foglalkoztat, és több mint 150 új alkalmazottat vett fel csak az idei évben. Ez különösen annak fényében fontos adat, hogy a fiatalok között az átlagosnál magasabb a munkanélküliségi ráta: a 25-29 éveseknél 13,7 százalék, a 20-24 éveseknél pedig 27,3 százalék a KSH november végi adatai szerint, míg az országos átlag 10,4 százalék volt.