„Vállalkozásunk … alakult, … foglalkozik, előző évi árbevételünk 400 millió forint volt". Vajon hány cég bemutatkozásában olvasható hasonló? Na és? Akkor mi van?
Hány olyan cég lehet, ahol az árbevétel a tervezés egyik sarokszáma? Rengeteg. Holott az árbevételből kb. egy dologra lehet következtetni, nevezetesen nagyjából mekkora volumenű céggel állunk szemben. Nagyjából a jelentősége is ennyi. Egy papíron jól mutató szám. Van olyan tevékenység, ahol 400 millió forint árbevétel után szép nyereség marad, de olyan is, ahol ekkora bevétel mellett még bőven veszteség keletkezik.
A varázsszó: költség
E tekintetben a költségek sokkal fontosabbak, mint a várható árbevétel. Ha azok pontosan megvannak, akkor lehet kiszámolni, mekkora árbevételre van szükség a nyereséges működéshez. Ilyenkor adja magát a következő kérdés: az így kapott árbevétel összhangban van-e a piaci realitásokkal? Vagyis előzetes piackutatás nélkül még csak ez sem mond semmit, nem lehet árbevételt tervezni.
Tételezzük fel, vállalkozásunk szépen működik, a következő évet tervezzük. Tulajdonosként magától értetődően van egy nyereség, illetve árbevétel elvárásunk. Tegyük fel, a tavalyi 400 millió helyett 450 milliós árbevétel megszerzése a célkitűzés. Egy dolog biztos, a többlet bevétel megszerzése többletkiadásokkal jár majd. A teljesség igénye nélkül: új vevőket kell keresni, többet kell hirdetni, új termékeket/szolgáltatásokat kell a piacra bevezetni, ezek mind pénzbe kerülnek. Ki kell számolni, mennyibe kerül a tervezett többletbevétel megszerzése.
A több árbevétel nem biztos, hogy több kereset
Könnyen előfordulhat, hogy bár bevételünk nő, cégünk nyeresége csökken. Adja magát a kérdés: érdemes volt? Helyes-e, érdemes-e csak a magasabb árbevételre fókuszálni, figyelmen kívül hagyva a költségeket és a várható nyereséget? Elképzelhető, hogy a magasabb árbevétel megszerzése érdekében szükséges fejlesztések a példában szereplő kb. 12 százalékos növekedésnél még nem térülnek meg, 20 százaléknál már igen. Ismét kiderült: az árbevétel, jelesül az előző évinél magasabb árbevétel nem jelenti automatikusan azt, hogy többet is kerestünk. Vagyis az, ha leírjuk, hogy „cégünk árbevétele az előző évihez képest 12%-kal nőtt”, igazán imponálóan mutat az érdeklődőknek osztogatott cégbemutatóban, csak éppen messze nem jelenti azt, hogy előrébb lennénk, mint az előző évben.
Pénzügyi tervezéskor ezért ne elsődlegesen a minél magasabb árbevétel lebegjen a szemünk előtt, hanem az, hogy árbevételünket mekkora nyereséggel (vagy veszteséggel…) tudjuk megszerezni. Egy kicsit megfordítva: ha vállalkozást indítunk, vagy a meglévőt fejlesztjük, mindig van egy költségkeret, amit rá tudunk fordítani. Azt kell megnézni, hogy ebből mekkora bevétel érhető el, és az nyereséget jelent, vagy veszteséget.
Vuray György Vállalkozás Okosan