Mennyire könnyű diplomával elhelyezkedni?

Népszerűek a vállalatok körében a frissdiplomások, hiszen a cégek 88 százaléka foglalkoztat egyetemről épphogy kikerült fiatalokat. Szervező képességet nem várnak, de nem árt ha van szakmai gyakorlat és az önállóságot is értékelik - derül ki a Budapesti Gazdasági Főiskola Diplomás Pályakövetési Rendszere keretében közel 200 vállalkozás részvételével végzett kutatásból.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

 

Akiket keresnek
A kutatásban részt vevő közel 200 vállalat 27%-a alkalmaz gazdálkodási és menedzsment szakon végzett fiatalt, míg további 17-17 százalék vett fel turizmus-vendéglátás, valamint kereskedelem és marketing szakon diplomázott szakembert. Pénzügy és számvitel szakon diplomázott munkavállalót a megkérdezett vállalatok 15, míg emberi erőforrás menedzsment szakos fiatalt 11 százaléka alkalmaz.

A megkérdezett vállalatok 1/3-a egyetlen felsőfokú végzettséggel rendelkező pályakezdőt, további 33 százaléka pedig 2-3 felsőfokú végzettséggel rendelkező, kezdő munkavállalót vett fel az elmúlt 5 évben. A pályakezdőket is alkalmazó vállalkozások további 1/3-án belül 12 százalék azon cégek aránya, amelyek 4-5 diplomás pályakezdőt vesznek fel évente, 5 százalékuk 6-10, 16 százalékuk pedig 10-nél több felsőfokú végzettséggel rendelkező munkavállalónak kínál munkát egy év alatt.

100-ból 93 cég esetében a végzettségüknek megfelelő munkakörökben dolgoznak a diplomás pályakezdő fiatalok. A megkérdezett cégek többsége (60 százalék) szerint új munkatárs kiválasztása esetén számít, hogy a pályázó a munkakörnek megfelelő szakon szerzett oklevelet, 33%-uknál pedig elengedhetetlen.

Amit elvárnak a frissdiplomásoktól

A frissdiplomások munkavégzéshez kapcsolódó készségeik, képességeik közül elsősorban az elméleti ismeretek gyakorlati alkalmazására (11,6 százalék) és a folyamatos tanulásra való képességet várják el a munkaadók, melyeket 11,2 százalékuk jelölt meg első helyen. Az önálló munkavégzésre való képességet a munkáltatók 4 százaléka, az együttműködési képességet 3,5 százalékuk tartja szükségesnek a napi munkavégzés során. A legkevesebben, alig 2 százaléknyian várnak a pályakezdőktől rugalmasságot, míg a szervező és irányító képességet egyetlen munkavállaló sem tartotta fontosnak.

A felmérés szerint a munkáltatók a fiatal munkavállalók személyes tulajdonságaik közül elsősorban a feladatok pontos megértésére (70%) és a probléma megoldására (60%) való képességet értékelik a leginkább. Az üzleti életben kiemelten fontosnak tartják a munkavállalók az etikus magatartást és az ügyfélorientált szemléletet. A válaszadók több mint kétharmada az új, diplomás munkatársaktól elsősorban magas szintű szakmai ismereteket és magabiztos nyelvtudást követel meg, valamint kiemelten fontosnak tartja a számítógépes ismereteket és a szakmai tapasztalatot.

Előny a gyakorlat
A szakmai gyakorlatot nagymértékben támogatták a megkérdezett munkaadók, visszajelzéseik szerint mind a pályakezdő fiatalok, mind a vállalatok számára előnnyel jár a gyakorlati képzés. A válaszadók kétharmada hasznosnak tartja, hogy a hallgatók tanulmányaikkal párhuzamosan dolgozzanak, még akkor is, ha a munkavégzés nem kapcsolódik szorosan a tanulmányaikhoz.

Véleményvezér

Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.
Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo