Még a piackutatással is vigyázni kell?

A Gazdasági Versenyhivatal egyik döntése nyomán újra kell értékelni a céges piackutatások tartalmát és gyakorlatát, annak eldöntésére, hogy azok nem versenykorlátozó hatásúak-e.

Kép: Pixabay

A GVH egy szektor – múltbéli üzleti információk cseréjére vonatkozó – piackutatási tevékenységét vizsgálva állapította meg, hogy a cégek tevékenysége alkalmas volt a verseny korlátozására, és 100 milliós bírságot szabott ki a részt vevő társaságokra. Ezen európai versenyhatósági döntés volt az első, amely elmúlt időszaki információk cseréje kapcsán hozott elmarasztaló ítéletet a cégek piackutatási tevékenységéről, így intő például szolgál minden cég számára, hogy átvizsgálja saját gyakorlatát – értékelte a helyzetet a Szabó Kornél, a DLA Piper nemzetközi ügyvédi iroda versenyjogásza. (Ez is példa arra, hogy egy vállalkozás jóhiszeműen is sértheti a versenyjogot.)

A GVH által vizsgált konkrét esetben a cégek közötti, piackutatás keretében létrejött információcsere során a társaságok elmúlt negyedéves, terméktípusokra lebontott értékesítési és árbevételi adataikat osztották meg rendszeresen egymással. Ezen adatok nem voltak nyilvánosak, csupán a cégek számára váltak elérhetővé egy oligopolisztikus piacon, amely így a versenyhivatal döntése szerint lehetőséget teremtett arra, hogy a cégek üzleti kockázatait csökkentse, és korlátozza a piaci versenyt. „A bírósági felülvizsgálat alatt álló döntés fő üzenete, hogy még a múltbéli információk megosztása is versenykorlátozó erővel bírhat. A társaságoknak érdemes felülvizsgálniuk minden piackutatásukat, még akkor is, ha az információk a múltra vonatkoznak” – mutatott rá Szabó Kornél.

A versenyhatóság célja annak megállapítása, hogy a cégek magatartása alkalmas-e a verseny korlátozására vagy torzítására.. Már e tény megállapítása is elegendő az elmarasztaló ítélethez, nem szükséges azt bizonyítani, hogy a piaci szereplők magatartása valóban versenykorlátozó volt-e. A GVH az ominózus információcsere-rendszert az EB 2011-ben kiadott irányelvei alapján értékelte, noha a rendszer évekkel korábban jött létre, és ezt megelőzően nem volt még olyan versenyhatósági döntés, amely múltbéli információk cseréjére vonatkozott. Bár a konkrét esetben mindezeket a GVH jelentős enyhítő körülményként vette figyelembe, a jövőben várhatóan magasabb bírságokat fognak kiszabni hasonló esetekben. A vállalatoknak tehát minden olyan piackutatást felül kell vizsgálniuk, amelyben érintettek, még ha csak múltbéli információk cseréjéről is van szó.

Kartellek nyomában: engedékenyek a megtérőkkel
Idén augusztus végéig hetven ügyben kezdett vizsgálatot a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). A versenykorlátozó megállapodások feltárása és visszaszorítása érdekében alkalmazzák az úgynevezett engedékenységi politikát.
Mit érdemes vizsgálni a piackutatások kapcsán versenyjogi szempontból?

A GVH döntése alapján körvonalazható, mely szempontokat kell figyelembe venni a piackutató rendszerek értékelésekor, hogy a versenyjogi szempontok ne sérüljenek. Versenykorlátozó célúnak minősül a versenytársak közötti olyan információcsere, amely alkalmas arra, hogy az érintett vállalkozások tervezett magatartását illetően csökkentse a bizonytalanságot.

Meg kell vizsgálni, hogy mekkora a piackutatásban és adatgyűjtésben részt vevő cégek összesített piaci részesedése, hány cég vesz részt az információgyűjtésben; 1-3 szereplő, vagy ennél jelentősebb számú. Vizsgálandó a kicserélt információ típusa, hiszen a vállalatok termékspecifikus értékesítési volumenei és árbevételi információinak összegzése és egymás közötti megosztása csökkentheti üzleti döntéseik kockázatát, míg az aggregált számok erre kevésbé alkalmasak. Az információcsere célja is meghatározó, kérdés hogy a piackutatást üzleti stratégiai döntéshozásra használják-e fel. Fontos kritérium a piackutatáshoz való hozzáférés és a rendszerhez való csatlakozás feltétele. „Amennyiben nyilvános adatok nem elérhetők, a kutatás által kínált információk jelentősen növelik a piac átláthatóságát az érintettek számára, ezáltal információs aszimmetriát és kárt okozhatnak a fogyasztók és a többi piaci szereplő számára” – emelte ki Szabó Kornél.

Az adatcsere gyakorisága is fontos szempont, az oligopolisztikus piacokon a rendszeresen továbbított eladási adatoknak köszönhetően a szereplők könnyebben megfigyelhetik a konkurens cégek üzleti stratégiájának változásait, s ehhez igazíthatják a cég saját stratégiáját.

Véleményvezér

Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján

Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján 

Szépen gazdagodnak a NER vitézek.
Gazdasági fellendülést hoztak Lengyelországnak az Ukrajnából érkezett menekültek

Gazdasági fellendülést hoztak Lengyelországnak az Ukrajnából érkezett menekültek 

A lengyelek hírét sem hallották az ukrán maffiának.
Lábon lőtte magát Rogán kommunikációs stábja

Lábon lőtte magát Rogán kommunikációs stábja 

Okosabbak maradtak volna, ha csendben maradnak.
Kihalt vasútállomást talált Hadházy Ákos

Kihalt vasútállomást talált Hadházy Ákos 

Kísértetvasútállomás Csisztapusztán.
Az ukránok újra bevetették csodafegyverüket

Az ukránok újra bevetették csodafegyverüket 

Immár sehol nincsenek biztonságban az orosz katonák és hadi eszközök.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo