Kulcs a fiatal munkavállalókhoz: hogyan tartsuk meg a cégünknél az Y- és Z-generációt?

A kkv-döntéshozók jelentős része nem ért az Y- és Z-generációs munkavállalók megtartásához. A munkavállalók sem azt kapják, amit elvárnak, ezért elégedetlenek, gyakran váltják a munkahelyeiket. A generációs szakadékot azonban át kell ugrani, a digitalizációs kihívásra csak az Y- és Z-generációval együtt lehet válaszolni. Ez derült ki a munkavállalók számára segítségnek szánt tudományos kutatásból.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Szányi Gabriella, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara PR- és marketing igazgatója és a Magyar PR Szövetség alelnöke szerint a kutatás egyértelműen bebizonyította, hogy az Y- és a Z-generációs munkavállalók és a munkaadók egymással szembeni elvárásai jelentősen különböznek, emiatt sok az elégedetlenkedés, értetlenség. Aminek a következménye a fiatalok sűrű munkahelyváltása.

A kutatás legfőbb konklúziója szerint a munkaadók nem ismerik a fiatal generációs munkavállalók nézőpontját, igényeit, elvárásait. Melyek a legfőbb eltérések a két fél igényei között?

Mélyinterjúkkal és 1000-1000 fős online kérdőíveken keresztül kaptunk fontos információkat a generációk tagjaitól, valamint 300 telefonos kérdőíven keresztül tudhattuk meg a munkáltatók elvárásait. A BKIK kutatássorozatának célja a munkaadókat segíteni abban, hogy megértsék és megtartsák a fiatalokat, és megtalálják hozzájuk a sikeres eszköztárat, kommunikációt. A kutatási eredmények egyértelműen igazolják, hogy a munkaadó cégek és a fiatal generációs munkavállalók igen magas elvárásokat támasztanak egymással szemben, mindkét fél mást vár a másiktól, s ez okozza az elégedetlenséget minkét oldalról. A következmény – a munkaerő sűrű váltakozása – hatalmas veszteséget okoz a cégeknek. Úgy gondoltuk, sokat segítünk a budapesti cégeknek, ha feltárjuk az Y- és Z-generáció munkahellyel szembeni elvárásait, s egy ahhoz igazított eszköztárral hosszabb távon nagyobb eredményességgel tarthatják meg az értékes munkaerőt. Ott kezdődik a legnagyobb gond, hogy az Y és az Z generáció elsősorban az interneten érhető el, míg a cégeknek csak 11 %-a szólítja meg ott őket. A social media jelenlét, az igények személyre szabása tehát nélkülözhetetlen.

Szányi Gabriella, a BKIK Pr- és marketing igazgatója szerint nincs jövője annak a cégnek, aki engedi elmenni a fiatalokat, mert nem érzik jól magukat a munkahelyükön.

Hol beszélnek el egymás mellett a munkaadók és munkavállalók?

A lelkesedés, ambíció, motiváció meglétét mindkét fél a másiktól várja el. A munkáltatónak el kell fogadnia, hogy rajta múlik, milyen lesz az új munkatárs munkához való hozzáállása, motiváltsága, lesz-e ambíciója, megragadja-e a neki felkínált karrierút. Tudniuk kell, hogy a Z-generáció fejlődést és előrelépést vár el a munkahelytől, mert számukra az önmegvalósítás és a karrier a fontos. Az Y-generáció pedig fizetéssel, juttatásokkal motiválható a legjobban, hiszen számukra az anyagiak és a versenyképes fizetés által biztosított „szabadság”a mozgatórugó, valamint számításba veszi a hosszú távon maradást is. A pénz motiváló ereje mindkettőnél megvan, de az Y-osoknál jóval erősebb, mert már családról is gondoskodniuk kell. A fiatalok abban egyetértenek, hogy mentorálásuk, tehát munkájuk, beilleszkedésük segítése elsősorban a munkahelyi vezetőik feladata és nem az övék. A munka elismerése, a visszajelzés, az előre lépés lehetősége, a perspektíva megléte, az önállóság megadása mindkettőnél alapvető fontosságú. Folyamatos visszajelzésre, értékelésre van szükségük. E nélkül talajvesztetté válnak és előbb-utóbb elmennek. Erősen preferálják a rugalmas munkaidőt. Fontos nekik a munka-magánélet egyensúlya. A munkáltatók túlnyomó többsége meg van győződve arról, hogy a fiataloknak nagyon fontos a teljesítményhez igazodó bérezés, a végzettségnek megfelelő munkakör betöltése és a cég jó hírneve. Holott a fiatalok ezeket sokkal kevésbé tartják fontosnak, mint amennyire a cégek gondolják. Még egy tévhit él munkáltatók körében. Azt gondolják, hogy a fiataloknak nagyon fontos a jó csapatmunka. Őket azonban ez sokkal kevésbé érdekli, mint az, hogy jól érezzék magukat. A kettő nem ugyanabból a tőből fakad.

Véleményvezér

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.
Jó hír, mégsem pusztul el a világ

Jó hír, mégsem pusztul el a világ 

Sokan úgy gondolják, hogy addig létezik a világ, amíg vannak méhek.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo