Az általánosságokon belül jelentős eltérés van a 20-as és 30-as korosztály között. Melyek a legfontosabb különbségek, amiket jó, ha tudnak és számításba vesznek a cégek?
Mindkét fiatal generáció közel fele addig marad a munkahelyén, amíg jól érzi magát. A Z-generáció számára a cég stabilitása, a családbarát munkahely és a lakóhelyhez közel történő munkavégezés kevésbé fontos. Az Y generáció viszont szeretne hosszú távon tervezni az új munkahelyével. A jó munkahelyi légkör, a konfortosság, biztonságérzet mindkettő generációba tartozónak rendkívül fontos, de ezek tartalmát másként értelmezik. A Z-generációnak a jó munkahelyi társaság – nem a csapatmunka! – , a nyugalmas környezet, a munkaidő rugalmassága, a felelősség nélküli, mechanikus munkavégzés, a szabadidő, magánélet szentsége előnyösebb. A munkaidő utolsó percében azonnal leveszik az ujjukat az egérről. Az Y-generációnak nagyobb súllyal esik latba a munkabér, a béren kívüli jólétfokozó juttatások, a vonzó munkahelyi környezet, a hosszú távú perspektíva. Ők hajlamosabbak a munkaidőn túli munkavégzésre, feladatcentrikusabbak.
A kutatás eredményeire támaszkodva mit javasolnak a kkv-döntéshozóknak a munkaerőpiacon túlnyomó többségben lévő fiatal munkaerő megtartása érdekében?
A munkaadónak kell igazodnia a fiatalok kultúrájához, neveltetéséhez, hozzáállásához, ami az üzleti felkészültségen túl más képességek, tudások megszerzését kívánja a vezetők részéről. Nincs más út, ha a cég fejlődni akar. Nem könnyű áthidalni a generációs szakadékokat, de nagyon fontosnak tartjuk, hogy megértsék: a fiatalok szinte virtuális digitális képessége, készsége nélkül nem lehet lépést tartani a technológiai váltással. Amit ők tudnak, arra nagyon nagy szükség van. A kutatás eredményei alapján a BKIK mindenképpen azt tanácsolja, hogy türelmesen, nagy empátiával és erős, személyes mentorálással, az előre lépés lehetőségének kiépítésével és a munkakörülmények nekik megfelelő megváltoztatásával, a rájuk szabott motivációs eszköztár sürgős kiépítésével és alkalmazásával oldják meg az Y- és Z-generáció integrálását. Csak velük lehet a versenyképes jövőt megteremteni.