Közúti rally: már az inflációt is túllépték a fuvarozási díjak

Az októberi 21,1 százalékos hazai infláció mértékét is meghaladja a közúti fuvarozás költségeinek emelkedése a III. negyedévben - derül ki a DigiLog Consulting által negyedévente publikált Közúti Fuvarozási Árindexből.

Elkerülhetetlen lesz a választások utáni megszorítás?
Tényleg egy újabb Bokros-csomagot szeretne a Tisza Párt?

Online Klasszis Klub élőben Bokros Lajossal!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. december 10. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A költségek növekedését a harmadik negyedévben is elsősorban az üzemanyagárak és a gépjárművezetők bérköltségének dinamikus emelkedése hajtotta. Egyre markánsabban jelenik meg a járművek beszerzési,- és finanszírozási költségének emelkedése is, mely mögött a kamionok árának megugrása és a jegybanki alapkamat intenzív emelkedéséből következő lízing kamat növekedése áll.

Megugrottak az egyéb költségek (Fotó: Depositphotos)
Megugrottak az egyéb költségek (Fotó: Depositphotos)

Jelentős tényezővé vált az „egyéb költségek” emelkedése, mivel a tartósan kétszámjegyű infláció szinte minden „egyéb” fuvarozási költséget érint (irodai dolgozók bére, iroda, szervíz, gumi, telephely, őrzés-védés költségei).

A forint gyengülése az euróval szemben jelentősen segítette a nemzetközi fuvarozókat, de csak kismértékben tudta tompítani a költségek növekedését és a hatékonysági mutatók enyhe romlását. A belföldi fuvarozókat nem segített a forint gyengülése, azonban a tartós kapacitás hiány jó hatással volt a termelékenységükre, ami kompenzált néhány százalékot az elszálló költségek áremelő hatásából is.

Ezek az értékek azt jelentik, hogy a 2022 első félévében jelentkezett összes gazdasági hatás okozta költségnövekedést a nemzetközi fuvarozás esetében 22,3 százalékos, a belföldi fuvarozás esetében 28,3 százalékos díjemelés kompenzálná.

Ehhez képest a fuvarozók nemzetköziben 20,6 százalék, belföldön pedig 21,7 százalékos díjemelést értek el. Ebből az látható, hogy nemzetközi fuvarozók szinte teljesen érvényesíteni tudták a költségeik növekedését, míg a belföldi fuvarozóknak még 6-7 százalék hiányzik.

„A közúti költségek és díjak rallyja még egyáltalán ért véget. Mivel az energiaválság tartósan magasan tarthatja a gázolaj árát, az általános kétszámjegyű infláció pedig az összes költséget felfelé fogja nyomni az év hátralévő részében. Mindezek figyelembevételével, a 2022 végére vonatkozóan 30 százalék körüli költség emelkedést és ebből következő szükségszerű díjemelést mutatnak az előrejelzéseink. A 30 százalékos díjemelés pedig már inflációt generáló hatással jár, hiszen a közúti fuvarozás díja szinte minden ipari és fogyasztási termékben jelentkezik majd” – figyelmeztet Lajkó Ferenc, a DigiLog Consulting ügyvezetője.

 

Véleményvezér

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.
Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot

Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot 

A magyar képviselőknek nem tetszett az európai hadiipar közös fejlesztése.
Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet

Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet 

Már Egészségügyi Minisztériuma sincs az országnak.
Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait

Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait 

Nemcsak a Tisza párt kezel külföldön adatokat.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo