Közúti rally: már az inflációt is túllépték a fuvarozási díjak

Az októberi 21,1 százalékos hazai infláció mértékét is meghaladja a közúti fuvarozás költségeinek emelkedése a III. negyedévben - derül ki a DigiLog Consulting által negyedévente publikált Közúti Fuvarozási Árindexből.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A költségek növekedését a harmadik negyedévben is elsősorban az üzemanyagárak és a gépjárművezetők bérköltségének dinamikus emelkedése hajtotta. Egyre markánsabban jelenik meg a járművek beszerzési,- és finanszírozási költségének emelkedése is, mely mögött a kamionok árának megugrása és a jegybanki alapkamat intenzív emelkedéséből következő lízing kamat növekedése áll.

Megugrottak az egyéb költségek (Fotó: Depositphotos)
Megugrottak az egyéb költségek (Fotó: Depositphotos)

Jelentős tényezővé vált az „egyéb költségek” emelkedése, mivel a tartósan kétszámjegyű infláció szinte minden „egyéb” fuvarozási költséget érint (irodai dolgozók bére, iroda, szervíz, gumi, telephely, őrzés-védés költségei).

A forint gyengülése az euróval szemben jelentősen segítette a nemzetközi fuvarozókat, de csak kismértékben tudta tompítani a költségek növekedését és a hatékonysági mutatók enyhe romlását. A belföldi fuvarozókat nem segített a forint gyengülése, azonban a tartós kapacitás hiány jó hatással volt a termelékenységükre, ami kompenzált néhány százalékot az elszálló költségek áremelő hatásából is.

Ezek az értékek azt jelentik, hogy a 2022 első félévében jelentkezett összes gazdasági hatás okozta költségnövekedést a nemzetközi fuvarozás esetében 22,3 százalékos, a belföldi fuvarozás esetében 28,3 százalékos díjemelés kompenzálná.

Ehhez képest a fuvarozók nemzetköziben 20,6 százalék, belföldön pedig 21,7 százalékos díjemelést értek el. Ebből az látható, hogy nemzetközi fuvarozók szinte teljesen érvényesíteni tudták a költségeik növekedését, míg a belföldi fuvarozóknak még 6-7 százalék hiányzik.

„A közúti költségek és díjak rallyja még egyáltalán ért véget. Mivel az energiaválság tartósan magasan tarthatja a gázolaj árát, az általános kétszámjegyű infláció pedig az összes költséget felfelé fogja nyomni az év hátralévő részében. Mindezek figyelembevételével, a 2022 végére vonatkozóan 30 százalék körüli költség emelkedést és ebből következő szükségszerű díjemelést mutatnak az előrejelzéseink. A 30 százalékos díjemelés pedig már inflációt generáló hatással jár, hiszen a közúti fuvarozás díja szinte minden ipari és fogyasztási termékben jelentkezik majd” – figyelmeztet Lajkó Ferenc, a DigiLog Consulting ügyvezetője.

 

Véleményvezér

Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.
Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo