Közúti rally: már az inflációt is túllépték a fuvarozási díjak

Az októberi 21,1 százalékos hazai infláció mértékét is meghaladja a közúti fuvarozás költségeinek emelkedése a III. negyedévben - derül ki a DigiLog Consulting által negyedévente publikált Közúti Fuvarozási Árindexből.

Földbe áll a magyar gazdaság? Okozhat földrengést az amerikai elnökválasztás? Mire lesz elég a kormány akcióterve?
Online Klasszis Klub élőben Pogátsa Zoltánnal!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a közgazdász-szociológustól!

2024. október 31. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A költségek növekedését a harmadik negyedévben is elsősorban az üzemanyagárak és a gépjárművezetők bérköltségének dinamikus emelkedése hajtotta. Egyre markánsabban jelenik meg a járművek beszerzési,- és finanszírozási költségének emelkedése is, mely mögött a kamionok árának megugrása és a jegybanki alapkamat intenzív emelkedéséből következő lízing kamat növekedése áll.

Megugrottak az egyéb költségek (Fotó: Depositphotos)
Megugrottak az egyéb költségek (Fotó: Depositphotos)

Jelentős tényezővé vált az „egyéb költségek” emelkedése, mivel a tartósan kétszámjegyű infláció szinte minden „egyéb” fuvarozási költséget érint (irodai dolgozók bére, iroda, szervíz, gumi, telephely, őrzés-védés költségei).

A forint gyengülése az euróval szemben jelentősen segítette a nemzetközi fuvarozókat, de csak kismértékben tudta tompítani a költségek növekedését és a hatékonysági mutatók enyhe romlását. A belföldi fuvarozókat nem segített a forint gyengülése, azonban a tartós kapacitás hiány jó hatással volt a termelékenységükre, ami kompenzált néhány százalékot az elszálló költségek áremelő hatásából is.

Ezek az értékek azt jelentik, hogy a 2022 első félévében jelentkezett összes gazdasági hatás okozta költségnövekedést a nemzetközi fuvarozás esetében 22,3 százalékos, a belföldi fuvarozás esetében 28,3 százalékos díjemelés kompenzálná.

Ehhez képest a fuvarozók nemzetköziben 20,6 százalék, belföldön pedig 21,7 százalékos díjemelést értek el. Ebből az látható, hogy nemzetközi fuvarozók szinte teljesen érvényesíteni tudták a költségeik növekedését, míg a belföldi fuvarozóknak még 6-7 százalék hiányzik.

„A közúti költségek és díjak rallyja még egyáltalán ért véget. Mivel az energiaválság tartósan magasan tarthatja a gázolaj árát, az általános kétszámjegyű infláció pedig az összes költséget felfelé fogja nyomni az év hátralévő részében. Mindezek figyelembevételével, a 2022 végére vonatkozóan 30 százalék körüli költség emelkedést és ebből következő szükségszerű díjemelést mutatnak az előrejelzéseink. A 30 százalékos díjemelés pedig már inflációt generáló hatással jár, hiszen a közúti fuvarozás díja szinte minden ipari és fogyasztási termékben jelentkezik majd” – figyelmeztet Lajkó Ferenc, a DigiLog Consulting ügyvezetője.

 

Véleményvezér

Összeomlott a kubai gazdaság

Összeomlott a kubai gazdaság 

Fidel Castro öröksége a csőd.
Kitalálja, a Lehel Csarnokban vagy New Yorkban olcsóbb a gyümölcs?

Kitalálja, a Lehel Csarnokban vagy New Yorkban olcsóbb a gyümölcs? 

Megéri gyümölcsért is Amerikába menni. 
Váratlan támadást kapott Orbán Viktor egy nem várt helyről

Váratlan támadást kapott Orbán Viktor egy nem várt helyről 

Németország bekeményíthet Putyinnal szemben.
Döbbenet a piacon, a lengyel export lehagyta az oroszt

Döbbenet a piacon, a lengyel export lehagyta az oroszt 

Volna mit tanulnunk a lengyelektől.
Döbbenet, Romániába költözik a magyar ipar egyik zászlóshajója

Döbbenet, Romániába költözik a magyar ipar egyik zászlóshajója 

Egy szomorú pillanata a magyar gazdaságtörténelemnek.
Az még rendben, hogy a bizalomlistán az utolsó helyre került a magyar egészségügy, de ennyire

Az még rendben, hogy a bizalomlistán az utolsó helyre került a magyar egészségügy, de ennyire 

A magyarok több mint háromnegyede nem bízik az egészségügyben.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo