20 évvel azután, hogy az első fejlett telematikai rendszerrel felszerelt autók legördültek a gyártósorról, a kapcsolódás 2018 áprilisától alapfelszereltség lesz minden új típus jóváhagyása esetében Európában. Ezentúl minden olyan új autóba -ami 2018 áprilisa után kap típus jóváhagyást az Európai Unióban- kötelező lesz beépíteni az eCall automata vészhívó rendszert, függetlenül a gyártótól, a modelltől és az árkategóriától.
A Continental örömmel fogadta az Európai Unió döntését az eCall-lal kapcsolatban. „Az eCall azt jelenti, hogy egy óriási lépéssel közelebb kerülhetünk a Vision Zerohoz – egy halálos balesetek és sérülések nélküli mobilitás jövőképhez –, hiszen baleset esetén a segítség automatikusan útnak indul. Ha a telematikai egységet más célra is használjuk, például valós idejű információszerzésre a közlekedés áramlásáról vagy a lehetséges veszélyhelyzetekről, a balesetek aktívan elkerülhtjük, és a feltorlódás mértéke is csökkenhet” – mondta el Johann Hiebl, a Continental Info-szórakoztatás & Kapcsolódás üzletágának vezetője.
Gyorsabb reakcióidő és kevesebb közúti haláleset
Az eCallnak köszönhetően a járműveket olyan fedélzeti vészhívó rendszerrel szerelik fel, amely automatikus vészjelzést küld a legközelebbi, megfelelő felszereltséggel rendelkező közbiztonsági egységnek, megjelölve a jármű pontos helyzetét. A rendszer az európai standard vészhívó számot, a 112-t használja. Az Európai Bizottság úgy véli, hogy ezzel a reakcióidő városi környezetben akár 40 százalékkal csökkenhet, és akár 50 százalékkal vidéken.
Statisztikailag a gyorsabb reakcióidő azt jelenti, hogy a sérültek hamarabb jutnak segítséghez, így a komolyabb baj megelőzhetővé válik. Az Európai Bizottság szerint az eCall bevezetésével évente akár tíz százalékkal csökkenhet a halálesetek száma az EU-ban.
Az eCall alapfelszereltséggé teszi a kapcsolódást a modern autókban
Az eCall funkcióhoz szükséges hardvert az autóban a beépített telematikai egység jelenti, ami elsősorban egy modemből (hálózati kapcsolódást biztosító készülék), egy műholdas helymeghatározó antennából (pl. Galileo), és a járművel való kapcsolódást biztosító elektronikából áll, valamint lehetőség szerint van tartalék akkumulátora is. „Ugyanakkor az eCall csak egy a több száz funkció közül, amit az új járművek telematikai egységébe integrálhatunk. Fontos sarokpontja a holisztikus kapcsolódásnak, ezért legkésőbb 2018 áprilisától az autó egy kerekeken guruló okostelefonná válik, összekapcsolva így a mobil és a digitális világot” – tette hozzá Hiebl.
A jármű kapcsolódása olyan új funkcióknak és szolgáltatásoknak ad teret, mint a jármű elektronika szoftverének frissítése, amely a kereskedő felkeresése nélkül, egy vezeték nélküli felületen keresztül történik, valamint a távoli és előzetes járműdiagnosztika. Mivel a mai járművek akár 100 millió sornyi kódot is tartalmaznak, az eCall mellett ezek a funkciók a modern telematikai egységek alapvető funkciói közé tartoznak, és a holisztikus kapcsolódás megalkotásának kulcsfontosságú tényezői. Emellett a kapcsolódás a közlekedésbiztonság növeléséhez is hozzájárul, mivel a járművek képesek egymással információt cserélni a V2X (a jármű és minden más közötti kapcsolat) kommunikációs technológia segítségével, és figyelmeztetik egymást az út közben felmerülő lehetséges veszélyekről.