Önvezető taxikra vágynak a digitális világ fogyasztói

2017. május 24. szerda - 10:01 / piacesprofit.hu
  •    

Radikális változás előtt áll a globális autóipar. A digitalizáció az egyik legerősebben befolyásoló tényező ebben a szektorban. A technológiai változások mellett a fogyasztók miatt is jelentős a ráhatás: sokan már önvezető taxiban utaznának vagy elektromos autót vezetnének - derül ki a Roland Berger Automotive Disruption Radar című tanulmányából.

Az autóipar radikális átalakulás előtt áll: a digitalizáció következtében könnyen elérhetők az olyan szolgáltatások, mint a közösségi autózás és az autómegosztás. Újabb és újabb értékesítési csatornák születnek, mindeközben egyre nagyobb teret nyernek az elektromos autók. Az önvezető járművek fejlődése pedig megállíthatatlan.

Kép:Tesla

Kép:Tesla

Vajon hogyan reagálnak a fogyasztók az iparág fejlődésére? Úgy tűnik, ha rajtuk múlna, a jövőt az önvezető- és az elektromos autók uralnák: a megkérdezettek 46 százaléka nem vásárolna újra autót, ha elérhető áron lehetne önvezető taxija, 37 százalék pedig elektromos autó vásárlását tervezi a jövőben.

“Az autóipar számos meghatározó trenddel néz szembe, amelyeket egyszerre kell kezelnie és ennek a radikális változásnak jelentős következményei lesznek az egész szektorra nézve” – mondta Schannen Frigyes, a Roland Berger magyarországi ügyvezetője. “Teljes értékláncok tűnnek el és új üzleti modellek jelennek meg, a jelenlegi iparági szereplőknek pedig megváltozott versenyhelyzettel kell szembe nézniük.”

A mobilpiac irányába megy el az autóipar
Az autógyártók sikere a jövőben nemcsak az eladott járművek számán fog múlni, hanem azon is, hogy a jármű teljes életciklusa alatt mennyi pénzt tudnak kiszámlázni a tulajdonosnak a digitális szolgáltatásokért – derül ki a KPMG friss, globális autóipari felméréséből.

Ázsiában van leginkább igény az új mobilitás-koncepcióra

Szingapúrban és Kínában érdeklődtek a  fogyasztók leginkább az új mobilitás koncepció, a közösségi autózás iránt. A szingapúri válaszadók 84 százaléka, míg a kínai kitöltők 83 százaléka mondta azt, hogy ismer legalább egy olyan embert, aki nem akar saját autót vásárolni. A közösségi autózáshoz és az autómegosztáshoz kevésbé pozitívan viszonyulnak más vezető gazdaságokban, mint az Egyesült Királyság (37%), Franciaország (34%)  és Japán (29%). Az amerikai kitöltők mindössze 22%-a állt pozitívan ezeknek a fejlődési irányokhoz.

“A közösségi gazdaság trendnek köszönhetően a fogyasztók hozzáállása megváltozott.” – mondta Schannen Frigyes. „Új üzleti modellek nyernek lendületet. Ha a robotpilóták költséghatékony alternatív megoldást jelenthetnek az autó-birtoklással szemben, akkor ez a trend jelentősen felgyorsulhat az elkövetkezendő években.”

Különösen a nagy népsűrűségű országok lakói tudják elképzelni, hogy robotpilótával közlekedjenek a jövőben a saját autó helyett – a hollandok 59 százaléka, a japánok 56 százaléka,  a szingapúriak 51 százaléka – őket követi Németország, ahol a válaszadók 47 százaléka üdvözölne ilyen megoldást. A nagy területű országok fogyasztói kevésbé nyitottak az ötletre: az amerikaiak 35 százaléka, az indiaiak 33 százaléka és a kínaiak 27 százaléka válaszolt pozitívan. “Az önvezető elektromos autók várhatóan 2021-re lesznek piacképesek” – magyarázta Schannen Frigyes. „Az összes nagy autógyártó keményen dolgozik a beszállítókkal és az olyan nem iparági szereplőkkel karöltve, mint az IT cégek, hogy versenyképes szereplővé váljon ebben a küzdelemben. Világszerte nagyjából negyvenezer ember dolgozik az új mobilitás- szolgáltatásokon és az önvezetési technológián.”

Az olcsóbb fenntartással nyernek a hibridek
Az európai villanyautó-piac 5 százalékkal nőtt tavaly, de a hibrideknél jóval nagyobb, 27 százalékos volt a bővülés. Mind a hibridek, mint a villanyautók segíthetik a jövőben a flottapiac bővülését – közölte a Magyar Lízingszövetség. A szervezet szerint azonban a villanyautók térnyeréséhez további ösztönzőkre lenne szükség.

Kínában a legnépszerűbbek az elektromos autók

Az elektromos autók egy másik terület, amelyben az  Automative Disruption Radar regionális eltéréseket mutatott. A kínai fogyasztók túlnyomórészt pozitívan értékelik az elektromos járműveket, 60 százalékuk gondolkozik azon, hogy a következő autója elektromos autó legyen. Dél-Koreában a megkérdezettek 54 százaléka szeretne elektromos autót vásárolni. A fogyasztók Európában, Japánban, Dél-Koreában, és az USA-ban a magas árakat tartják a legjelentősebb vásárlási korlátnak. “Az elektromos autók szegmense továbbra is kicsinek számít a piacon – de a részesedés a teljes gyártás tekintetében jelentős növekedést mutatott 2016-ban” – mondta Schannen Frigyes. “Az akkumulátoros technológia fejlődése egyre nagyobb hatótávolságot és ezáltal nagyobb kényelmet biztosít. Emellett jelentősen csökkentek a költségek is: az elektromos-autókban használatos elemek költsége 2020-ra 120 euró/kilowatt lesz. Ez harmada azon akkumulátorok költségének, amelyeket az első elektromos autókban használtak.”

Az átalakulás folyamata a legnagyobb kihívás a piaci szereplők számára

“Mindezek a változások azt jelzik, hogy az autóipar egy korszak végéhez közeledik, az új trendeket pedig a fogyasztói elvárások alakítják.” – mondta Schannen, majd összegezte: “Az autógyártóknak meg kell találni az egyensúlyt: választ adni a kihívásra és új potenciált kifejleszteni. Nem szakadhatnak el a jelenleg is működő infrastruktúrától, hanem aktívan ki kell dolgozniuk az átalakulás folyamatát. Ez jelenti a legnagyobb kihívást a piaci szereplők számára.”