Kiemelkedően sikeres a hazai e-kereskedelem

Az elmúlt két évben rengetek cikk és híradás szólt a hazai e-kereskedelem kimagasló teljesítményéről. Most megnéztük, hogy tartunk valójában, mit okozott a koronavírus-járvány és mire számíthatnak a szektor szereplői. E-kereskedelmi körkép következik…

Napjainkban Románia, Csehország, Horvátország, Magyarország, Szlovénia, Litvánia és Ciprus produkálja a legnagyobb növekedést az európai kontinensen. Ha szemügyre vesszük a listát, láthatjuk, hogy minden szereplő a kontinens keleti feléhez köthető.

A megkérdezett marketingszakértő szerint minden rangsort és kimutatást a megfelelő kontextusban kell értelmezni. Nem csak a nyugati és a keleti régiók összehasonlítása nehézkes; a skandináv és a belelux államok is egészen más fejlődési pályát rajzolnak, mint a nagy népességszámmal rendelkező Egyesült Királyság, Franciaország és Németország, illetve a kisebb keleti nemzetállamok. Összességében elmondható, hogy a CEE-régió több országa a járványt megelőző években és a járvány alatt is pozitív meglepetést okozott, ezek közé tartozik Magyarország is – véli a szakértő.

A 2020-as évet a járványhelyzet miatt megváltozott vásárlói szokások jellemezték; miközben a gazdaság legtöbb ágazata nehéz helyzetbe került, az online kereskedelem szárnyalhatott. A magyar online piac 45%-ot nőtt; ha figyelembe vesszük, hogy a szakma 16%-os növekedést prognosztizált, nem túlzó az a kijelentés, miszerint az e-kereskedelem egy év alatt hármat lépett előre.

A növekedés motorját kisebb részben az a 80 ezer új belépő szolgáltatta, akik korábban nem számítottak aktív online vásárlónak; nagyobb részben azonban a vásárlási gyakoriság 18%-os, illetve a megrendelési érték 20%-os növekedése pörgette a számokat.

A szakértő szerint a 2020-as esztendő érezhetően tudatosabbá tette a kereskedőket; legalábbis a nagyobb webáruházak sokat tettek a jobb hatékonyság, a perszonalizáció és a költséghatékonyság érdekében. Egyre inkább erősödik a felismerés, hogy a 55 pluszos korcsoport az e-kereskedelem aranytartaléka, akik egyre nagyobb számban fedezhetik fel az online vásárlás előnyeit.

Ugyanakkor arra számíthatunk, hogy az ellátási láncok rendeződése, az országok közötti átjárás lehetősége és az élet minden területén tapasztalt normalizálódás újraéleszti azokat a törekvéseket, amelyek a külpiacok meghódítására irányulnak. Egy korábbi nemzetközi kutatás szerint a cseh és a magyar e-kereskedőket foglalkoztatja legnagyobb arányban a külföldi piacnyitás gondolata, kérdés azonban, hogy tényleges piacszerzéssé alakul-e a következő években.

Több pozitív példa említhető; a hazai piac egyik piacvezető szereplője, az Extreme Digital számos külpiacon van jelen, többek között Európa és a világ egyik legerősebb piacának számító Németországban is; a nyilvánosan elérhető Similarweb jelentések alapján az edigital.de webhely nem tartozik a német piac jelentős szereplői közé, de magasabb látogatottsági adatokkal rendelkezik, mint a hazai webáruházak 97%-a.

Sok piaci szereplő egyetért abban, hogy megfelelő exportterv birtokában, illetve a szükséges logisztika biztosítása esetén a hazai e-kereskedők sikeressé válhatnak a szomszédos országokban, illetve azokon túl is.

Véleményvezér

Csehországban teljes kormányzati támogatás mellett indult el a Pride

Csehországban teljes kormányzati támogatás mellett indult el a Pride 

A műbalhék országa lettünk.
A Szigetre nem mehetnek rasszisták a Közszolgálati Egyetemre igen

A Szigetre nem mehetnek rasszisták a Közszolgálati Egyetemre igen 

Olyan jöhet Magyarországra, aki támogatja Izrael bombázását, olyan nem, aki ellenzi a palesztínok gyilkolását.
Pintér Sándor belügyminiszter belebukott választási ígéretébe

Pintér Sándor belügyminiszter belebukott választási ígéretébe 

Szolnok közbiztonsága elesett.
Végleges, nem lesz Kneecap a Szigeten

Végleges, nem lesz Kneecap a Szigeten 

Kitoloncolják őket, ha mégis jönnének.
Szijjártó Péter meghívott egy homoszexuális házaspárt Budapestre

Szijjártó Péter meghívott egy homoszexuális házaspárt Budapestre 

Szijjártó Péter szerint szabad a szerelem Magyarországon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo