Kiemelkedően sikeres a hazai e-kereskedelem

Az elmúlt két évben rengetek cikk és híradás szólt a hazai e-kereskedelem kimagasló teljesítményéről. Most megnéztük, hogy tartunk valójában, mit okozott a koronavírus-járvány és mire számíthatnak a szektor szereplői. E-kereskedelmi körkép következik…

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Napjainkban Románia, Csehország, Horvátország, Magyarország, Szlovénia, Litvánia és Ciprus produkálja a legnagyobb növekedést az európai kontinensen. Ha szemügyre vesszük a listát, láthatjuk, hogy minden szereplő a kontinens keleti feléhez köthető.

A megkérdezett marketingszakértő szerint minden rangsort és kimutatást a megfelelő kontextusban kell értelmezni. Nem csak a nyugati és a keleti régiók összehasonlítása nehézkes; a skandináv és a belelux államok is egészen más fejlődési pályát rajzolnak, mint a nagy népességszámmal rendelkező Egyesült Királyság, Franciaország és Németország, illetve a kisebb keleti nemzetállamok. Összességében elmondható, hogy a CEE-régió több országa a járványt megelőző években és a járvány alatt is pozitív meglepetést okozott, ezek közé tartozik Magyarország is – véli a szakértő.

A 2020-as évet a járványhelyzet miatt megváltozott vásárlói szokások jellemezték; miközben a gazdaság legtöbb ágazata nehéz helyzetbe került, az online kereskedelem szárnyalhatott. A magyar online piac 45%-ot nőtt; ha figyelembe vesszük, hogy a szakma 16%-os növekedést prognosztizált, nem túlzó az a kijelentés, miszerint az e-kereskedelem egy év alatt hármat lépett előre.

A növekedés motorját kisebb részben az a 80 ezer új belépő szolgáltatta, akik korábban nem számítottak aktív online vásárlónak; nagyobb részben azonban a vásárlási gyakoriság 18%-os, illetve a megrendelési érték 20%-os növekedése pörgette a számokat.

A szakértő szerint a 2020-as esztendő érezhetően tudatosabbá tette a kereskedőket; legalábbis a nagyobb webáruházak sokat tettek a jobb hatékonyság, a perszonalizáció és a költséghatékonyság érdekében. Egyre inkább erősödik a felismerés, hogy a 55 pluszos korcsoport az e-kereskedelem aranytartaléka, akik egyre nagyobb számban fedezhetik fel az online vásárlás előnyeit.

Ugyanakkor arra számíthatunk, hogy az ellátási láncok rendeződése, az országok közötti átjárás lehetősége és az élet minden területén tapasztalt normalizálódás újraéleszti azokat a törekvéseket, amelyek a külpiacok meghódítására irányulnak. Egy korábbi nemzetközi kutatás szerint a cseh és a magyar e-kereskedőket foglalkoztatja legnagyobb arányban a külföldi piacnyitás gondolata, kérdés azonban, hogy tényleges piacszerzéssé alakul-e a következő években.

Több pozitív példa említhető; a hazai piac egyik piacvezető szereplője, az Extreme Digital számos külpiacon van jelen, többek között Európa és a világ egyik legerősebb piacának számító Németországban is; a nyilvánosan elérhető Similarweb jelentések alapján az edigital.de webhely nem tartozik a német piac jelentős szereplői közé, de magasabb látogatottsági adatokkal rendelkezik, mint a hazai webáruházak 97%-a.

Sok piaci szereplő egyetért abban, hogy megfelelő exportterv birtokában, illetve a szükséges logisztika biztosítása esetén a hazai e-kereskedők sikeressé válhatnak a szomszédos országokban, illetve azokon túl is.

Véleményvezér

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.
Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein

Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein 

Immár a tengereken is folyik a háború.
Jönnek a Budapest-logós Pride pólók

Jönnek a Budapest-logós Pride pólók 

Az Orbán Viktorral szembeni ellenállás kereskedelmi vetületet kap.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo