Kiemelkedően sikeres a hazai e-kereskedelem

Az elmúlt két évben rengetek cikk és híradás szólt a hazai e-kereskedelem kimagasló teljesítményéről. Most megnéztük, hogy tartunk valójában, mit okozott a koronavírus-járvány és mire számíthatnak a szektor szereplői. E-kereskedelmi körkép következik…

Napjainkban Románia, Csehország, Horvátország, Magyarország, Szlovénia, Litvánia és Ciprus produkálja a legnagyobb növekedést az európai kontinensen. Ha szemügyre vesszük a listát, láthatjuk, hogy minden szereplő a kontinens keleti feléhez köthető.

A megkérdezett marketingszakértő szerint minden rangsort és kimutatást a megfelelő kontextusban kell értelmezni. Nem csak a nyugati és a keleti régiók összehasonlítása nehézkes; a skandináv és a belelux államok is egészen más fejlődési pályát rajzolnak, mint a nagy népességszámmal rendelkező Egyesült Királyság, Franciaország és Németország, illetve a kisebb keleti nemzetállamok. Összességében elmondható, hogy a CEE-régió több országa a járványt megelőző években és a járvány alatt is pozitív meglepetést okozott, ezek közé tartozik Magyarország is – véli a szakértő.

A 2020-as évet a járványhelyzet miatt megváltozott vásárlói szokások jellemezték; miközben a gazdaság legtöbb ágazata nehéz helyzetbe került, az online kereskedelem szárnyalhatott. A magyar online piac 45%-ot nőtt; ha figyelembe vesszük, hogy a szakma 16%-os növekedést prognosztizált, nem túlzó az a kijelentés, miszerint az e-kereskedelem egy év alatt hármat lépett előre.

A növekedés motorját kisebb részben az a 80 ezer új belépő szolgáltatta, akik korábban nem számítottak aktív online vásárlónak; nagyobb részben azonban a vásárlási gyakoriság 18%-os, illetve a megrendelési érték 20%-os növekedése pörgette a számokat.

A szakértő szerint a 2020-as esztendő érezhetően tudatosabbá tette a kereskedőket; legalábbis a nagyobb webáruházak sokat tettek a jobb hatékonyság, a perszonalizáció és a költséghatékonyság érdekében. Egyre inkább erősödik a felismerés, hogy a 55 pluszos korcsoport az e-kereskedelem aranytartaléka, akik egyre nagyobb számban fedezhetik fel az online vásárlás előnyeit.

Ugyanakkor arra számíthatunk, hogy az ellátási láncok rendeződése, az országok közötti átjárás lehetősége és az élet minden területén tapasztalt normalizálódás újraéleszti azokat a törekvéseket, amelyek a külpiacok meghódítására irányulnak. Egy korábbi nemzetközi kutatás szerint a cseh és a magyar e-kereskedőket foglalkoztatja legnagyobb arányban a külföldi piacnyitás gondolata, kérdés azonban, hogy tényleges piacszerzéssé alakul-e a következő években.

Több pozitív példa említhető; a hazai piac egyik piacvezető szereplője, az Extreme Digital számos külpiacon van jelen, többek között Európa és a világ egyik legerősebb piacának számító Németországban is; a nyilvánosan elérhető Similarweb jelentések alapján az edigital.de webhely nem tartozik a német piac jelentős szereplői közé, de magasabb látogatottsági adatokkal rendelkezik, mint a hazai webáruházak 97%-a.

Sok piaci szereplő egyetért abban, hogy megfelelő exportterv birtokában, illetve a szükséges logisztika biztosítása esetén a hazai e-kereskedők sikeressé válhatnak a szomszédos országokban, illetve azokon túl is.

Véleményvezér

Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo