Ma már egyre többen választanak maguknak kombi karosszériás autót, bizonyos nemzetek, például a németek és az olaszok pedig különösen kedvelik e praktikus családi autókat. Pláne összkerékhajtású kivitelben. A gyártók egyszerűen nem engedhetik meg maguknak, hogy kevesebb energiát fektessenek a kombik tervezésébe, kialakításába. Hazánkban a ferde hátú és a szedán modellek a népszerűek, de nagycsaládosoknak a kombi a legésszerűbb választás. Ma már nem kell tartani a koreai gyártmányoktól sem, hiszen felzárkóztak az élmezőnyhöz. A megújult Kia cee'd-ben is kellemesen csalódtam.
Határozottabb, modernebb
Az új cee'd alig változott az eredeti modellhez képest, oldalról és hátulról szinte nem is lehet észrevenni a különbségeket. Csupán elölről egyértelmű, hogy halad a korral: mindegyik cee'd a friss márkaarculat legjellemzőbb stílusjegyéről, új hűtőrácsáról ismerhető fel. Az új hűtőrács, a trapéz alakú alsó légbeömlő és az áttervezett első lökhárító miatt az orr szélesebbnek és alacsonyabbnak tűnik, s ez határozottabb, modernebb megjelenést kölcsönöz az autónak. A fényszórók formáján is változtattak, és az oldalsó irányjelzőket a tükörházakba költöztették. Utóbbi a báziskivitelnél nem látszik, az irányjelzők itt nem tűntek el, a tükörházak is maradtak feketék. A többi változatnál azonban a színre fényezett visszapillantókba kerültek az irányjelzők. Hátul az új LED-es lámpák jelentenek érdemleges változást.
Az új cee'd csapott hátú változata 25, míg a kombi 20 milliméterrel hosszabb elődjénél, de a méretnövekedés kizárólag a lökhárítók számlájára írható. A 4,5 méter hosszú, csaknem 1,8 méter széles autóban nagyvonalú a helykínálat, nagyjából akkora, mint a Škoda Octaviában. Ez annyit jelent, hogy 180 centiméternél magasabb sofőr mögött sem kell szorongani, a térdek nem feszülnek neki az ülés támlájának. Fejtér is akad bőven. A csomagtér alaphelyzetben 534 literes, és bővíthető, 1,6 köbméterig. Sík felülethez a hátsó ülések ülőlapját előre kell billenteni, majd a támlákat le kell fektetni. A fejtámlákat nem muszáj kihúzni, de aki akarja, a csomagtér padlója alatti hasznos rekeszbe rakhatja el őket.
Tisztességesen összerakták
Tesztautónk a második szintű, LX felszereltségű volt, hiányzott belőle néhány, ma már természetesnek számító kényelmi extra, mint például az elektromos tükörállítás, viszont a légzsákrendszer, a négy irányban állítható kormánykerék, a fedélzeti számítógép és a CD/MP3 lejátszós rádió a szériafelszereltség része volt. Csomagban adja 70 ezer forintért a Kia a villanyos, fűthető tükröket, a ködfényszórókat és a hifihez a plusz 2 hangszórót, amelyet érdemes megrendelni az autóhoz. Hetvenezer forintot mindenképpen megér, hogy ne a 80-as években érezzük magunkat. A forgalmazó ehhez képest klímaberendezést, deréktámaszos, emelhető magasságú első üléseket, továbbá aktív fejtámlákat rendelt a tesztautóhoz, ami együtt 300 ezer forintba kerül. Aki mindezekről képes lemondani, megelégszik az acélfelnikkel és a műanyag kormánykerékkel, 3 779 000 forintért hozzájuthat az új cee'd kombihoz. Kompromisszumot csak a manuális tükörállítás jelent, különben kényelmes, tágas, korrekt minőségű autót kapunk, kedvező áron.
A németes nívót ne keressük, de ezt az autót is tisztességesen összerakták. Az előző cee'd-hez képest egyértelműen javult az anyagminőség és a hangulat is. Modern a műszerfal, a fémutánzatú betétek a négyküllős kormányon és a középkonzolon feldobják az összképet. Mindemellett jó az üléspozíció, s magukra az ülésekre sem lehet panasz.
Tágas és szerethető
A cee'd család alapmotorja az 1,4 literes, 109 lóerős, változó szelepvezérléses aggregát, amelyet már ismerünk a koreai modellekből. Maximális teljesítményét 6200-as, maximális, 137 newtonméteres nyomatékát pedig 5000-es fordulatszámon adja le; a hozzá kapcsolt ötfokozatú manuális váltót is ennek figyelembevételével kalibrálták. Az erőforrás körülbelül 3500-as fordulatszámon élénkül meg. Autópálya-tempónál főtengelye csaknem négyezret forog percenként (130 kilométer/óra), ezért még ekkor is határozott gyorsításra képes. Elkelt volna egy hatodik sebességfokozat, de szerencsére az erőforrás búgása nem tolakodó. Az 1,4 literes motor 90 lóerőre csökkentett teljesítménnyel is kapható, de az 1,3 tonnás cee'd sw-hez elkel a potensebb hajtómű. 185 kilométer/óráig gyorsítja az autót, a 100-at pedig 11,6 másodperc alatt éri el. Fogyasztása is jó, átlagosan nálunk 7,9 liter benzint fogyasztott.
A megújult Kia cee'd sw vonzóbb külalakkal s hagyományos kombis erényekkel vág neki a 2010-es esztendőnek. Tágas és szerethető autó, még puritán felszereltséggel is. Kategóriájában egyértelműen az egyik legjobb vétel.
Megjelent a Piac és Profit magazin februári számában. További (Kia) teszteket az Autoblogon talál.