Ki akar a névtelen másik lenni?

Az elmúlt évtizedekben a piaci verseny a márkát tette a megkülönböztetés egyik legfőbb eszközévé. A márka segít a víz fölött maradni a gyilkos versenyben, értékének növelése pedig kemény forintokat hoz a cégnek.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A márkaérték tulajdonképpen a termékünk hozzáadott értéke, afféle „érzelmi árkülönbözet”, amit leginkább azzal mérnek, hogy egy adott márkáért mennyivel hajlandó többet fizetni a fogyasztó, mint egy azzal funkciójában azonos helyettesítő termékért. Ezzel tulajdonképpen el is mondtuk, hogy miért fontos foglalkoznunk a márkaérték növelésével – senki nem akar a névtelen „helyettesítő termék lenni”…

Az elmúlt évtizedekben a piaci verseny a márkát tette a megkülönböztetés egyik legfőbb eszközévé. A márkaértékre természetesen rengeteg faktor hat, ráadásul meglehetősen dinamikusan képes változni. Ha „nem fűtik”, lezuhan. Pozitívan hathat rá a tudatos kommunikáció, a márkához kapcsolódó pozitív sztorik, a társadalmi felelősségvállalás – manapság a kutatások szerint a környezettudatosság például a fogyasztók egyre szélesebb rétegei számára fontos -, de a kiváló ügyfélszolgálat, a termék megjelenése, vagyis a mostanában oly sokat emlegetett ügyfélélmény is.

Mint látható, a fent csak példaként felsorolt dolgok közül sem mindegyikre tudunk tudatosan hatni – annál fontosabb, hogy aktívan cselekedjünk, ahol lehet.

Kép:Pixabay

Egyediség, a nulladik pont

Az első legfontosabb ennek érdekében, hogy a termékünk valóban megkülönböztethető legyen a versenytársaktól. Ez annyira evidensnek tűnik, hogy szinte kár leírni – gondolhatnánk, valójában viszont elég kicsit körülnézni a piacon, minden szegmens tele van olyan termékekkel, amelyek valami másra akarnak hasonlítani.

Pedig valójában olyan termékeket lenne érdemes létrehozni, amelyek megkülönböztethetőek a versenytársaktól és többet adnak a fogyasztónak azoknál. Elektromos autót sok cég gyárt – de ha nem a pénzen múlna, a többség Teslát venne, hogy csak egy példát mondjunk.

Márkaépítés négy lépésben
Hogyha éppen nem megy, vagy mehetne jobban is a bolt, alacsonyabbak az eladások, forgalomcsökkenés tapasztalható, és akkor Magyarországon szinte mindig elhangzik a varázsige: „Kéne egy kis marketing!” Szakértőnk írásában rávilágít, hogy mi a probléma ezzel a hozzáállással.
Miért? Mert üzen valamit. A termékek legnagyobb része nem közöl semmit arról, hogy mit gondol a világról, mi a filozófiája, minek alapján működik. Ezért, mivel nincs más támpontunk, elkezdjük a konkrét egyedi jellemzőket böngészni a választékban – vagy csak levesszük a polcról az első terméket, ami szembejön, mert halálosan unjuk az egészet.

Sok márka azért válik felismerhetetlenné, mert kétségbeesetten próbál alkalmazkodni a mindig változó divathoz. Pedig valójában nem a divatosság tesz értékessé, hanem az, ha világosan közölni tudjuk a fogyasztóval, hogy kik vagyunk és miért fogunk örömet okozni neki.

Érték, ami összeköt

A reklámozás célja – ha a márkaérték növeléséről beszélünk – nem az, hogy közöljük, az adott termék itt és itt megvásárolható. Sokkal inkább olyan gondolatokat kell közölnie, amelyek az embereket kíváncsivá teszik és amelyek kötődnek a márkához. Ennek a gondolatnak – a márka üzenetének – szorosan kötődnie kell magához a márkához, különben csak „lóg a levegőben”. Ugyanakkor olyasminek kell lennie, ami tényleg felkelti a fogyasztók érdeklődését, amihez csatlakozni akarnak. Ez lehet az, amivel kiemelkedünk a zajból, ami köztünk és a fogyasztóink között áll.

Az Apple és a kreativitás összekapcsolása talán a legismertebb példa erre a megoldásra. Amellett, hogy maguk a termékek kiválóak, a felhasználók ennél sokkal többet tudnak mondani arról, hogy miért is ragaszkodnak ahhoz, hogy megfizessék érte a magas árat.

A hiány ereje

Egy termék elérhetőségének korlátozása régi és jól bevált módja annak, hogy valami a prémium kategóriába kerüljön. Ha egy márka – természetesen miután már megszerezte a megfelelően nagy ismertséget – limitálja a hozzáférhetőséget, azzal hihetetlenül magasra tudja tornázni, hogy mennyire vágynak majd rá a fogyasztók. A limitált szériák, gyűjtői kiadások mára minden iparágban hasítanak.

Így kerüljük el a leggyakoribb PR-bakikat
A PR és a marketing gyakran összekeveredik a cégvezetők fejében, vagy úgy gondolják, utóbbi csak a nagyok luxusa. Pedig minden cégnek megéri foglalkozni vele. Lássuk a három legfontosabb alaphibát!
A márkaérték szempontjából azonban az, hogy az ilyen termékekért a fogyasztók alapvetően hajlandóak többet fizetni, tulajdonképpen csak másodlagos. Ami sokkal fontosabb, hogy felkelti az érdeklődést és beindítja az un. halo-effektust, más néven holdudvar hatást, amikor egy pozitív vagy negatív tulajdonság alapján következtetünk valaminek a többi tulajdonságára. Ha egy bizonyos fogyasztói csoport vágyakozását elég látványosan tudjuk felkelteni a termékünk iránt, az az egész márkát teszi a többi fogyasztó szemében is sokkal értékesebbé.

Nagy márkák is elkövették már azt a hibát, hogy a hatalmas kereslet kielégítése érdekében töménytelen mennyiségben dobták piacra valamilyen terméküket, „elérhető áron”. Ez azonban valójában a márkaérték lenyomásához járul csupán hozzá. Calvin Klein alsónadrág – mindenkinek lehet és kevés köze van a luxushoz.

Biztos kötés

Különösen a tech-cégek használják ki remekül, hogy milyen sokat ér, ha egy fogyasztót szinte függővé tudunk tenni magunktól. Ha minél több területen tudunk választ adni egy adott fogyasztó igényeire – vagyis mindent megkap tőlünk, amire vágyik – ráadásul plusz előnyöket tudunk kínálni, ha a termékeket együtt használja, végül pedig olyan zárt ökoszisztémát teremtünk, ami jelentősen megnövelné a márkától való elszakadás (lelki és anyagi) költségeit, azzal végképp be lehet biztosítani a márka preferenciát.  A márkahűség pedig a márkaérték növelésének egyik legalapvetőbb eleme.

Véleményvezér

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo