Kevesebben adnak cafeteriát

Több mint 14 százalékkal kevesebb vállalat ad idén béren kívüli juttatást dolgozóinak, mint a tavalyi évben, állítja az OTP Pénztárszolgáltató kutatásra hivatkozva. A K&H felmérése szerint is csökkent a juttatást adó cégek száma: idén már csupán a vállalkozások alig több mint fele alkalmazza a cafeteria rendszert, szemben a korábbi 70-80 százalékkal.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A visszaesés elsődleges oka a pénzügyi keretek szűkössége. Ezt bizonyítja, hogy az egy munkavállalóra jutó béren kívüli juttatások összege átlagosan hét százalékkal csökkent, 177 714-ről 166 000 forintra, derül ki az OTP Pénztárszolgáltató megrendelésére készült kutatásból, amely a legalább 100 alkalmazottat foglalkoztató cégek cafeteria juttatásait vizsgálta.

A reprezentatív minta eredményeiből kiderült: a béren kívüli juttatások piaca jelentősen visszaesett. Míg 2011-ben a cégek 87,3 százaléka biztosított valamilyen kedvezményes adózású cafeteria elemet, addig 2012-ben ez az arány 75,1 százalékra esett vissza. Az eredmények szerint a visszaesésnek elsődlegesen pénzügyi okai voltak, ugyanis azon válaszadók közül, akik nem nyújtanak semmilyen béren kívüli juttatást, 59 százalék mondta azt, hogy a döntésük hátterében anyagi okok állnak. Az erőforrások hiányát igazolja, hogy 2011-ben mindössze a cégek 11 százaléka szabott 60 ezer forintos, vagy annál alacsonyabb éves cafeteria-határt. 2012-ben ez az arány már több mint 22 százalék. Vagyis az idei évben kevesebb cég, kisebb összeget szán béren kívüli juttatásokra.


Forrás:OTP

A kisebb vállalatok körében végzett K&H felmérés eredményei is alátámasztják, hogy idén minden cafeteria elem esetében jelentős visszaesés tapasztalható a néhány évvel ezelőtti alkalmazáshoz képest.
– Ugyan a tavaly év végi adatokhoz képest nem csökkent tovább azoknak a vállalkozásoknak az aránya, amelyek béren kívüli juttatást kívánnak nyújtanak dolgozóiknak, ezzel együtt is idén már csupán a vállalkozások alig több, mint fele (53%) kívánja alkalmazni a cafeteria juttatásokat, szemben a korábbi 70-80%-os aránnyal – hangsúlyozza Németh László, a K&H Kkv marketing főosztály vezetője.

10 tipp a SZÉP kártyák biztonságos használatához
Vigyázzon kártyájára! A SZÉP Kártyával történő visszaélésre – a bankkártyához hasonlóan – akkor van lehetőség, ha a kártya teljes száma, lejárati dátuma és az ügyfél neve illetéktelenek kezébe kerül. A kártyát tartsa biztos helyen, figyeljen arra, hogy ne ránthassa ki fizetés közben a pénztárcájából, vagy a táskájából.
A kártyával fizetés során ügyeljen arra, hogy az aláírás, a papírok összegyűjtése közben ne felejtse a kártyát a pénztárnál, recepciónál.
Használat közben soha ne adja ki a kezéből a SZÉP Kártyát. „Kísérje el” a kártyát a POS terminálhoz, legyen ott, amikor a kártyával webes felületen vagy telefonos elfogadással fizetés történik. A kártyát az elfogadóhelyek nem kérhetik el a tulajdonostól.
Arra az esetre, ha mégis elveszik a kártya, telefonjában szerepeljen az a szám, amelyen azonnal le tudja tiltatni a további használatot. Ez a szám általában a bankok bankkártya ügyfélszolgálatának telefonszáma.
A fizetéskor megkapott ellenőrzőszelvényeket őrizze meg, ezeket később egy internetes felületen keresztül összevetheti azzal, hogy a kártyát kibocsátó bank szerint mikor és milyen fizetések, elszámolások történtek a kártyán. A kártyák védelme érdekében a K&H SZÉP Kártyák esetén a POS elfogadáskor csak a kártyaszám utolsó néhány karaktere olvasható az ellenőrzőszelvényen, így ha véletlenül mégsem viszi magával azt, illetéktelenek ez alapján nem ismerhetik meg a teljes kártyaszámot.
Ne írja fel és tárolja a SZÉP Kártyája összes adatát - a kártya teljes számát, a kártyabirtokos nevét, a lejárat dátumát, az online fizetéshez szükséges kódot - egy helyen, mert illetéktelenek ezek birtokában, a kártya nélkül is visszaélhetnek azzal.
A fizetés – történjen kártyával vagy telefonon keresztül – csak a kártya tulajdonosára és az azt elfogadó személyre vonatkozik. Várja meg, amíg a sorban Ön mögött állók, kíváncsiskodók eltávolodnak.
Ha vendéglátó- vagy szálláshelyen a személyazonosságát igazoló okmányt kérik, legyen együttműködő, az Ön biztonsága érdekében ellenőrzik ezeket az adatokat.
Ha problémát tapasztal a számlázással vagy a szolgáltatás minőségével kapcsolatban, SZÉP Kártyával való fizetés esetén mindig van lehetőség reklamációra. Ne fogadja el, ha a szolgáltató ezt esetleg visszautasítja.
Közeli hozzátartozók esetén a SZÉP Kártya mellé társkártya igényelhető. A társkártya tulajdonosa is a teljes SZÉP Kártya egyenleg felett rendelkezik. Ne feledje felhívni a társkártya tulajdonosok figyelmét az elővigyázatossági lépésekre.
Forrás:K&H

Rangsor: vezet az étkeztetés

Jelenleg a kkv-k 37 százalékának áll szándékában dolgozóit étkezési juttatással támogatni. Ezzel pedig a leggyakoribb cafeteria elemnek minősül, annak ellenére is, hogy ez az arány mintegy fele a pár évvel ezelőtt jellemző értéknek. A K&H bizalmi index kutatása szerint a második leggyakoribb cafeteria juttatás a közlekedési hozzájárulás: idén a kkv-k 22 százalékának áll szándékában hozzájárulni dolgozóik utazási költségeihez, áll a K&H közleményében.

A Széchenyi Pihenő Kártya iránti érdeklődésen sokat lendített, hogy felhasználási köre étkezési szolgáltatás igénybevételével is kibővült. Az egyre nagyobb elfogadói hálózattal rendelkező SZÉP Kártya alkalmazási hajlandósága 16 százalék, azaz ma már nagyságrendileg annyi vállalkozás számol vele, mint egy-két évvel ezelőtt az üdülési csekkel, olvasható a közleményben. (A tapasztalatok szerint az ügyfelek leginkább vendéglátóhelyeken használják a SZÉP kártyát.)

Egyértelműen van különbség a kisebb és a nagyobb cégek által preferált juttatási körök között, de az étkeztetés minden cégnél vezet. Az OTP számára készült nagyvállalalti kutatásban is ez bizonyult a legnépszerűbbnek, konkrétan az Erzsébet utalvány, és a Széchenyi Pihenőkártya (SZÉP kártya) lett a második a rangsorban. Ahol elérhető, ott a munkavállalók 92 százaléka kérte az új étkezési utalványt, míg a SZÉP kártya legalább egy alszámláját a dolgozók 67 százaléka részesítette előnyben. Harmadik helyen az önkéntes egészségpénztári juttatás található, amelyet a megkérdezett vállalatok alkalmazottainak 66 százaléka választott.

Az elmúlt egy évben jelentős változtatáson átesett étkezési hozzájárulás tehát továbbra is őrzi népszerűségét a vállalatok körében. Érdekesség, hogy a befektetési típusú cafeteria juttatások - életbiztosítás, nyugdíjpénztári és egészségpénztári befizetések – alkalmazása stabilizálódott. Igaz ezek a juttatási formák a vállalkozások csupán néhány százalékát, azon belül is főként a középvállalkozásokat érintik.


Forrás:OTP

A terheket egyre többen a dolgozókra hárítják

Az OTP Pénztárszolgáltató Zrt. a Szocio-Gráf Piac- és Közvélemény-kutató Intézetet bízta meg a kutatás lebonyolításával. A márciusi adatgyűjtés eredményei szerint a 100 főnél több munkavállalót foglalkoztató vállalatok közel 83 százaléka egységesen forintban határozza meg a cafeteria összegét és zsugorodott azon cégek aránya, amelyek munkakörönként a bér százalékában adják meg a juttatás összegét. Ugyanakkor idén közel hét százalékkal csökkent a vállalatok száma, amelyek a juttatások EHO és adóterhét teljes egészében átvállalják, míg 21,5 százalékra bővült (tavaly 18,5 százalék volt) azok köre, amely cégek azt teljesen a dolgozókra terhelik.

A kutatás szerint az idén bevezetett 500 ezer forintos cafeteria-plafon nem sok cégnél jelent korlátot, mivel a válaszadók mindössze 7,6 százaléka mondta azt, hogy évi 360 ezer forintnál nagyobb összeget szán dolgozónként juttatásra. Legtöbben legfeljebb 60 ezer forintban maximálták a cafeteria keretet.

Közel duplájára nőtt azoknak a vállalatoknak a száma, amelyek nem adnak juttatást, 59 százalékuk idén a pénzhiánnyal magyarázza a döntést. A választható juttatások körét a válaszadók közel 43 százaléka a munkáltatói költségek alapján alakította ki és csupán 36,4 százalékuk döntött a dolgozói preferenciák szerint.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo