Kevés rendezvényszervező cég dobta be a törölközőt - hogyan lehet túlélni?

A koronavírus-járvány tavaly márciusi megérkezése a rendezvények, konferenciák számát azonnal lenullázta. A fő tevékenységként rendezvényszervezéssel foglalkozó társas vállalkozások egyik napról a másikra árbevétel nélkül maradtak. Az elmúlt 12 hónap azt mutatja, hogy bár kevesen dobták be a törölközőt, de jelentős leépítéseket voltak kénytelenek megvalósítani.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A cégalapítási és megszűnési statisztikákból jól kivehető, hogy a járvány hatására nem emelkedett meg drasztikusan a megszűnő vállalkozások száma és ezzel együtt a cégalapítási kedv sem esett vissza – derül ki az OPTEN céginformációs szolgáltató adataiból.

Míg 2020 márciusában 2340 ilyen profilú vállalkozás működött hazánkban, 2021 márciusában 2305. Az alacsony cégmegszűnési adatokat azonban árnyalja, hogy a járvány miatt a kényszertörléseket jelenleg szüneteltetik, így enélkül valószínűleg több vállalkozás szűnt volna meg a vizsgált időszakban.

Időszak Cégek száma (db) Cégalapítások száma (db) Megszűnések száma (db) Alkalmazotti létszám (fő)
2020. március 2 340 12 15 4 176
2020. április 2 331 6 9 4 047
2020. május 2 328 6 16 4 021
2020. június 2 319 7 11 3 785
2020. július 2 323 15 13 3 633
2020. augusztus 2 312 2 8 3 719
2020. szeptember 2 309 5 13 3 807
2020. október 2 308 12 10 3 775
2020. november 2 311 13 12 3 804
2020. december 2 309 10 6 3 668
2021. január 2 310 7 10 3 807
2021. február 2 312 12 11 3 689
2021. március 2 305 4 2 3 659
Az adott időszak cégfluktuációs index (CFI) értéke 10,71, ami az országos átlag (13,34) alatt van. A turbulencia ebben a szektorban csekélyebb az átlagosnál, a cégek nem cserélődnek olyan gyorsan. Ahol igazán érzékelhető a járvány hatása az a dolgozói létszám alakulása. Tavaly március óta több mint 500 fővel kevesebb alkalmazottat jelentettek le az érintett társas vállalkozások. Sok cég kényszerült a rendezvények elmaradása miatt megválni dolgozóinak jelentős részétől. Természetesen erre az ágazatra is igaz, hogy rendkívül különböző helyzetben érte őket a járvány.

Azok a cégek, amelyek egyrészt jelentősebb tartalékokkal rendelkeztek és nem kizárólag foglalkoztak rendezvényszervezéssel, könnyebben vészelhették át az elmúlt 12 hónapot, mint azok, amelyeknek nem volt más üzleti tevékenysége és nem rendelkeztek a likviditásuk fenntartásához szükséges mobilizálható tőkével.

Bevéltet szerezni, de hogyan? 

A túlélés rákényszerítette a piac szereplőit, hogy innovatív megoldásokkal próbáljanak bevételhez jutni. Ezek lehetnek különböző online rendezvények, koncertek, konferenciák, melyekben jelentős szerepet kap az interaktivitás. Ugyanakkor ezek a megoldások csak részben váltják ki a klasszikus rendezvényeket jellemző, személyes interakciót és a feel-and-touch élményét.

Az ágazat túlélésének biztosítása érdekében a szektor elsőként kapta meg a járulékcsökkentési kedvezményt, ugyanakkor a szakmai érdekképviseletet ellátó Magyarországi Rendezvényszervezők és – szolgáltatók Szövetsége (MARESZ) összefogásban a vendéglátás és turizmus területén működő hasonló szervezetekkel további támogatásért lobbizik a kormánynál.

Javaslataik közé tartozik, többek között a bértámogatás mértékének 75 százalékos szintre emelése, a felmerült közmű és bérleti díjak 50 százalékának visszatérítése, a reprezentációs adók és járulékok eltörlése, valamint egy 2019-es befizetett Áfa alapú vissza nem térítendő támogatási rendszer kialakítása a pandémia okozta árbevétel kiesés kompenzálására.

A piac szereplői mindezek mellett természetesen a korlátozások minél korábbi feloldásában reménykednek, hiszen hosszú távon kizárólag ez biztosíthatja a vállalkozások működőképességét. A kérdés az, hogy az időközben a szektort elhagyó szakembereket sikerül-e visszacsábítani a hazai rendezvényszervezőknek – zárja elemzését Hantos Zoltán, a céginformációs szolgáltató projektmenedzsere.

Véleményvezér

Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.
Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo