Kevés rendezvényszervező cég dobta be a törölközőt - hogyan lehet túlélni?

A koronavírus-járvány tavaly márciusi megérkezése a rendezvények, konferenciák számát azonnal lenullázta. A fő tevékenységként rendezvényszervezéssel foglalkozó társas vállalkozások egyik napról a másikra árbevétel nélkül maradtak. Az elmúlt 12 hónap azt mutatja, hogy bár kevesen dobták be a törölközőt, de jelentős leépítéseket voltak kénytelenek megvalósítani.

Elkerülhetetlen lesz a választások utáni megszorítás?
Tényleg egy újabb Bokros-csomagot szeretne a Tisza Párt?

Online Klasszis Klub élőben Bokros Lajossal!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. december 10. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A cégalapítási és megszűnési statisztikákból jól kivehető, hogy a járvány hatására nem emelkedett meg drasztikusan a megszűnő vállalkozások száma és ezzel együtt a cégalapítási kedv sem esett vissza – derül ki az OPTEN céginformációs szolgáltató adataiból.

Míg 2020 márciusában 2340 ilyen profilú vállalkozás működött hazánkban, 2021 márciusában 2305. Az alacsony cégmegszűnési adatokat azonban árnyalja, hogy a járvány miatt a kényszertörléseket jelenleg szüneteltetik, így enélkül valószínűleg több vállalkozás szűnt volna meg a vizsgált időszakban.

Időszak Cégek száma (db) Cégalapítások száma (db) Megszűnések száma (db) Alkalmazotti létszám (fő)
2020. március 2 340 12 15 4 176
2020. április 2 331 6 9 4 047
2020. május 2 328 6 16 4 021
2020. június 2 319 7 11 3 785
2020. július 2 323 15 13 3 633
2020. augusztus 2 312 2 8 3 719
2020. szeptember 2 309 5 13 3 807
2020. október 2 308 12 10 3 775
2020. november 2 311 13 12 3 804
2020. december 2 309 10 6 3 668
2021. január 2 310 7 10 3 807
2021. február 2 312 12 11 3 689
2021. március 2 305 4 2 3 659
Az adott időszak cégfluktuációs index (CFI) értéke 10,71, ami az országos átlag (13,34) alatt van. A turbulencia ebben a szektorban csekélyebb az átlagosnál, a cégek nem cserélődnek olyan gyorsan. Ahol igazán érzékelhető a járvány hatása az a dolgozói létszám alakulása. Tavaly március óta több mint 500 fővel kevesebb alkalmazottat jelentettek le az érintett társas vállalkozások. Sok cég kényszerült a rendezvények elmaradása miatt megválni dolgozóinak jelentős részétől. Természetesen erre az ágazatra is igaz, hogy rendkívül különböző helyzetben érte őket a járvány.

Azok a cégek, amelyek egyrészt jelentősebb tartalékokkal rendelkeztek és nem kizárólag foglalkoztak rendezvényszervezéssel, könnyebben vészelhették át az elmúlt 12 hónapot, mint azok, amelyeknek nem volt más üzleti tevékenysége és nem rendelkeztek a likviditásuk fenntartásához szükséges mobilizálható tőkével.

Bevéltet szerezni, de hogyan? 

A túlélés rákényszerítette a piac szereplőit, hogy innovatív megoldásokkal próbáljanak bevételhez jutni. Ezek lehetnek különböző online rendezvények, koncertek, konferenciák, melyekben jelentős szerepet kap az interaktivitás. Ugyanakkor ezek a megoldások csak részben váltják ki a klasszikus rendezvényeket jellemző, személyes interakciót és a feel-and-touch élményét.

Az ágazat túlélésének biztosítása érdekében a szektor elsőként kapta meg a járulékcsökkentési kedvezményt, ugyanakkor a szakmai érdekképviseletet ellátó Magyarországi Rendezvényszervezők és – szolgáltatók Szövetsége (MARESZ) összefogásban a vendéglátás és turizmus területén működő hasonló szervezetekkel további támogatásért lobbizik a kormánynál.

Javaslataik közé tartozik, többek között a bértámogatás mértékének 75 százalékos szintre emelése, a felmerült közmű és bérleti díjak 50 százalékának visszatérítése, a reprezentációs adók és járulékok eltörlése, valamint egy 2019-es befizetett Áfa alapú vissza nem térítendő támogatási rendszer kialakítása a pandémia okozta árbevétel kiesés kompenzálására.

A piac szereplői mindezek mellett természetesen a korlátozások minél korábbi feloldásában reménykednek, hiszen hosszú távon kizárólag ez biztosíthatja a vállalkozások működőképességét. A kérdés az, hogy az időközben a szektort elhagyó szakembereket sikerül-e visszacsábítani a hazai rendezvényszervezőknek – zárja elemzését Hantos Zoltán, a céginformációs szolgáltató projektmenedzsere.

Véleményvezér

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.
Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot

Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot 

A magyar képviselőknek nem tetszett az európai hadiipar közös fejlesztése.
Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet

Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet 

Már Egészségügyi Minisztériuma sincs az országnak.
Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait

Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait 

Nemcsak a Tisza párt kezel külföldön adatokat.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo