Lehet bármilyen briliáns az ötlet, amire építve elindítunk egy vállalkozást, ez még nem jelenti azt, hogy a működtetésben is hasonlóan brillírozni fogunk. Az induló vállalkozások legtöbbjénél nem a vállalkozási szellem hiánya okozza a magas bukási arányt, hanem hogy a napi pénzügyi menedzselés nincs a kisujjunkban. Lássunk néhány banális csapdát, amit egy kezdő vállalkozó elkövethet – és ami könnyen a szakadékba taszíthatja az ígéretes céget. Az alábbi tippek abban nyújtanak segítséget, hogy fenntartható tőkealapunk legyen, és a haszon a lehető leghamarabb növekedésnek induljon.
Nem csak a pénz a jutalom
Elindítottuk és működtetjük az üzletünket, ez már önmagában herkulesi feladat. Már az elején nagy fejfájásoktól menthetjük meg magunkat, ha gátat szabunk a felesleges kifizetéseknek. Tűzzünk ki célokat és feladatokat, és haladjunk a tervnek megfelelően. A takarékos és fegyelmezett pénzügyi kultúra kialakítása már az elején segít az üzleti kiadások kordában tartásában.
Enyém, miénk
Alapítóként a vállalkozás a miénk. Hiba lenne azonban ezt összekeverni azzal, hogy mi magunk vagyunk a vállalkozás. Ez a gondolkodásmód több szempontból is káros az üzletre, például képtelenek leszünk eredményesen delegálni, ami a növekedés gátja lehet. De komoly gondokat okoz a magán- és az üzleti pénzügyek összefolyása is.
Az üzleti befektetésre szánt tőke annak fenntartására és a növekedés finanszírozására való. Ha nem különítjük el éles határvonallal a privát kiadásainkat és az üzleti költségeket, hamar a vállalkozás kasszája bánhatja a dolgot, és csak a személyes hasznunk fog növekedni. Segíthet, ha mi is bért kapunk havonta, mint bármelyik más alkalmazott. Ez megakadályozza, hogy a vállalkozás bevételeit sajátként kezeljük, és az üzleti alapunkat szépen lassan lenullázzuk.
Kitartó spórolás
Ha elértük azt az örvendetes állapotot, hogy van pénz a kasszában, ne siessünk elkölteni! Attól, hogy már nem kell minden garast a fogunkhoz verni, ne álljunk le a spórolós működéssel! Minden beszerzés előtt alaposan nézzünk körül a piacon, használjuk ki a kedvezményeket, tekintsünk át több ajánlatot még a legkisebb beszerzések esetén is. Ez nem garasoskodás, hanem nagyon tudatos pénzügyi gondolkodás! Próbáljuk ki egy hónapig, meg fogunk lepődni az összegen, ami a zsebünkben marad, és aminek ára csupán egy kis odafigyelés. (Itt talál néhány tippet a spórolósabb beszerzéshez.)
Ha éppen van pénz a kasszában, az arra sem indok, hogy korábban nem tervezett költekezésbe kezdjünk. Hiába telik rá most éppen, ha az üzleti tervnek nem része, és nem indokolja funkcionális elvárás, ne cseréljük le a céges kocsit, vagy ne vigyünk minden üzletfelet drága ebédre! Majd év végén meglátjuk, mit mutat a kassza, és a következő időszakra már e szerint tervezhetünk.
A kezdő vállalkozások egyik legnagyobb költsége sokszor az irodabérlet – főként, mert sokan indokolatlanul korán és a szükségesnél sokkal reprezentatívabb méretben és helyen bérlenek szobákat. Ahhoz, hogy a vállalkozásunk sikeres legyen, nem erre van szükség. Sok, ma már nagy vállalkozás indult kellemetlen, kis garázsokból, lakásból, ráadásul most már akár egy órára is bérelhetünk mutatós tárgyalót valahol, ha arra van szükség.
Az elegáns irodából nem feltétlenül profitál közvetlenül a cég (persze ez függ a tevékenységi körtől), az erre fordított pénzt pedig sokkal jobb helyre is tehetnénk. Hagyjuk, hogy a vállalkozásunk növekedjen és terjeszkedjen, ám csak akkor váltsunk nagyobb, elegánsabb irodára, ha az már nem jelent akkora pénzügyi megterhelést, amitől megremeg a kezünk az aláíráskor.
Kulcsemberek – többes számban
Egy jól működő szervezetben minden ember munkájára szükség van – ha nem így van, ideje átgondolni, hogy hol fizetünk ki felesleges béreket –, de azért mindenhol vannak olyan kulcsemberek, akik kiesésével legalábbis egy időre biztosan megrendülne a cég. Rájuk kiemelt figyelmet kell fordítanunk, hiszen sok minden áll vagy bukik rajtuk.
A legfontosabb kulcsember természetesen maga a vezető, de hiba, ha ő nem helyettesíthető. Szükségünk van magunk mellett olyanokra, akik a maguk területén tökéletesen megbízhatóan viszik előre a cég ügyeit. Ők mondhatni a cég életbiztosítása, ha a vezető bármilyen okból kiesne a munkából, vagy ha elérjük a növekedésnek azt az örvendetes szintjét, hogy középvezetői rétegre lesz szükségünk. Azonosítanunk és támogatnunk, fejlesztenünk kell őket, hogy velünk maradjanak. Ez nem költség, hanem befektetés.