"Gazdag lennél, ha úgy használnád a Facebookot, mint Bernie Sanders". Ezzel a címmel közölt cikket az Entrepreneur magazin, s rögtön nekiveselkedett kielemezni, mi lehet a 75 éves Bernie Sanderds titka. Egy kamerába dumálós videója a minap 1,75 millió megosztást generált. Ami komoly hangvételű politikai üzenetnél szép teljesítmény. (Márpedig a személyes bizniszt a közösségi média pörgeti fel igazán!)
Video rulez
Sanders leül egy semleges háttér elé, belenéz a webcambe és mondja a frankót. Ennél egyszerűbb már nem is lehetne a dolog. Persze az sem baj, ha meg van vágva az anyag, tehát az "őőő"-ket és "izé"-ket kiszedi a vágó, hogy feszesebb legyen a beszéd.
A Cisco prognózisa szerint az internetes videók adatforgalma 2020-ra az összes fogyasztói (nem céges) internetforgalom 82 %-át fogja kitenni. Magyarán nézzük majd a filmeket, klipeket, és keveset olvasunk. Kevesebbet mint most. 2015-ben a videók részesedése 70 % volt.
Kockának lenni kúl
Az emberek nagy része a mobilján nézi a videókat, és nem fordítja el az eszközt, hogy téglalap alakú képernyőt kapjon. Függőlegesen tartja a telót, így a kép, amit lát kocka alakú.
Statisztikák is vannak már rá, hogy a kocka alakú klipeket többen nézik meg, állítólag kétszer annyian, mint a téglalap alakúakat. Lehetséges, hogy ez azért van, mert a kocka alakú kép (ami lefelé és felelé ugye hosszabb kiterjedésű), több teret vesz el a hírfolyamunkban, mint a szélesebb -tehát függőlegesen keskenyebb- kép. Már appok is vannak, amik átkonvertálják a klipeket kocka képernyőre.
(fotó: Facebook/Bernie Sanders oldala)
Feliratozott videók
Sokan nyúlnak ehhez a fogáshoz, és megéri. Nem minden felhasználó tudja hallani a hangot (lehet, hogy éppen a metrókocsiban áll, mondjuk nincs nála fülhallgató stb.), ezért a feliratozás garantálja, hogy hang nélkül is mindenki követni tudja az elhangzottakat. Akik tutorial videókat, vagyis valamilyen tevékenységet betanító anyagokat tesznek közzé vagy az előadásaikat, beszédeiket, azoknak ma már kötelező a feliratozás.
Kicsit olyan hatása is van, hogy aláhúzza, megerősíti az elhangzottakat. Két fronton támad: a dobhártyán és a retinán. Az egy dolog, hogy halljuk, de ha közben olvassuk is, amit mondanak a videón, talán jobban eljut az agyunkba a tartalom.
(fotó: Bernie Sanders/FB)
Kapcsolat, kapcsolódás
Minden rajongói, nézői, lájkolói kapcsolat alapja az "engagement", vagyis hogy a felhasználó reagáljon a tartalmakra, érezze, hogy meg van szólítva, és interaktívkodhasson rajongása tárgyával. A lájkolt hírességgel.
Ehhez kell egy jól beazonosítható üzenet: Sanders-nek az a vesszőparipája, hogy nehogy má' mindig csak a gazdagok járjanak jól. A középosztály is kapjon fair lehetőségeket. Ezt mindig szem előtt tartja, bármiről is beszéljen.
Egy ilyen "egyszerű, de nagyszerű" üzenettel könnyű azonosulni -a befogadói oldalon is-, mert könnyen felfogható. Egyszerű filozófia a brand alapja, mindenféle megmozdulást erre lehet felépíteni. (Sanders most például azt javasolja, hogy az állami finanszírozású egyetemeken tandíjmentesen lehessen tanulni.)
(fotó: Flickr/Phil Roeder)
Nem kellenek drága eszközök
Egy okosteló és egy szelfirúd az össz, ami kell a mai világban. Az előbbi kellőképp jó képminőséget ad, az utóbbi meg segít, hogy ne remegjen össze-vissza a kép.
Persze ha az ember összevágja az anyagot, szoftver is kell hozzá, de ez is elfér a laptopjában. Sanders olyan basic szinten nyomja a közösségi médiát, hogy láthatóan még a fésűt is kihagyja az eszköztárából. Kócosan dumál a kamerába.
Nyilván ha az ember egy céget próbál pozicionálni, ahhoz már több is kell hozzá (reklámfilm, logo, termékdizájn csillivilli fotókkal való bemutatása a neten stb.), de ne feledjük az alapot: az üzenet sokszor maga az ember, a hitvallása, a szándékai, az elvei, s ezeket elég egyszerű módon is lehet kommunikálni ahhoz, hogy szimpátiára és visszhangra találjon vele a közösségi média univerzumában.