Honnan tudjuk, mikor kell feladni?

A vállalkozásnak elkerülhetetlen része az is, hogy olykor kudarcot valljunk. Ha jól csináljuk, anélkül leszünk képesek átvészelni az esetleges kudarcokat, hogy abba a vállalkozás, vagy mi magunk végleg összetörnénk. Ehhez viszont tudatos felkészülésre van szükség - mondja szakértőnk.

Az igazi sikerek szinte elképzelhetetlenek néhány kudarc tanulsága nélkül. Amerikában a kudarcot vallottak egy bizarr üzleti világ exkluzív klubjának tagjaiként büszkén vállalják tévedéseiket. Bizonyos bukások tehát értékesek. Azok, amelyekbe nem halunk bele mi vagy a cégünk – időben felismerjük, hogy rossz úton járunk, és képesek vagyunk változtatni –, és csak akkor, ha a kudarcból tanulunk, s így eljutunk a jobb és még jobb üzleti gyakorlathoz.

És ebben saját magunk vagyunk a legnagyobb ellenségeink - mondják a Megoldás Most szakértői.

A leggyakoribb hiba a tagadás. Általános jelenség, hogy magunkon kívülálló okokat keresünk, és legközelebb ugyanazt az utat próbáljuk bejárni, amit addig (reménykedve, hogy a világ ezúttal a kedvünk szerint működik). A “mindenki hülye, csak én vagyok okos” mindenkinek ismerős, de amikor mi magunk követjük el, nagyon nehéz alább adni.

Sokan esnek abba a hibába, hogy csak futnak a veszteségek után. Mérhető tendencia, hogy azok a pókerjátékosok, akik elvesztették az eredetileg maguknak meghatározott tétet, hajlamosak még nagyobb kockázatokat vállalni, hogy visszanyerjék a veszteséget. Képtelenek betartani az akár előre meghúzott határt, aminél lejjebb már nem akartak menni.

A kudarc dicsérete
Vajon kinek van több kudarca? Egy kudarc-embernek vagy egy siker-embernek? Bármennyire meglepő is, egy sikeres embernek sokkal több kudarca van élete során. Érdemes hát elgondolkodni azon, mit is gondoljunk a kudarcokról! A Piac&Profit szakértője segít!
De azzal sem járunk jól, ha úgy csinálunk, mintha minden a legnagyobb rendben lenne - pedig egyre jobban látható, hogy ez sajnos nem igaz. Az is gyakori, hogy megpróbáljuk átírni a világot: a hiba nem létezik vagy nem számít, de még ha számít is, valójában nem hiba.

Ezek a viselkedések végül lényegesen több kárt okoznak, mint ha hideg fejjel elismerünk egy kudarcot és tanulási folyamatba illesztjük.

Kép:FreeDigitalPhotos.net/digitalart

A sikeres alkalmazkodás receptje

Egy komplex környezetben akkor leszünk sikeresek, ha képesek vagyunk alkalmazkodni és tapasztalati alapon tanulni. Az sem vezet sehova, ha a kudarcok elkerülésére törekedve bele sem vágunk bizonyos dolgokba. Azt, hogy egy ötlet úszik vagy elsüllyed, csak akkor fogjuk biztosan tudni, ha vízre tesszük - mondják a Megoldás Most szakértői.

A siker háromlépéses receptje:

  1. Széles spektrumú pásztázással ismerjük meg a környezetet,
  2. Biztonságos mikrokörnyezetben teszteljük (és engedjük elbukni) az elképzeléseinket,
  3. Engedjük el az ötletet, ha elért egy előre meghatározott alsó határt (vízszint alá ment).
Nézzük mindezt részleteiben.

Fontos, hogy a komfortzónánkon kívüli, azaz próbálkozzunk új dolgokkal – az ismerős eljárás csak ismerős eredményhez vezethet (sorozatos kudarc). Igyekezzünk ezeket a próbálkozásokat tesztkörnyezetben végezni, és így felmérni, mekkora kudarc túlélhető. A szerencsejátékos ejtőernyő nélkül ugrik egy szikla tetejéről, amikor egyre nagyobb kockázatot vállal – figyeljünk rá, hogy nálunk mindig legyen ejtőernyő, vagy ugorjunk kisebbet. És végül a legkönnyebben kimondható és legnehezebben betartható: ismerjük el, ha egy próbálkozás végleg kudarcot vallott. 

Beszéljünk erről az utolsóról többet. Bár a kitartás tiszteletreméltó és elkerülhetetlen, vannak keretei, amit nem érdemes áttörni. Honnan tudhatjuk, mikor kell feladni?

  1. Mindig kérjünk visszajelzéseket egy-egy elképzelés tesztelése során. Olyan visszajelzést, aminek nem befolyásoljuk a tartalmát. A “jó az ötletem?” kérdés hibás. A “mit gondolsz róla?” sokkal célravezetőbb.
  2. Legyenek előre meghatározott, mérhető siker- és kudarctényezők, amikkel nem alkuszunk (mármint magunkkal nem alkuszunk, hiszen magunk határoztuk meg ezeket előre). Ezeknek mindig legyen időkerete is – tekintsük jelnek azt is, ha adott időn belül nem sikerült mérhető eredményt létrehozni. Ott maga a teszt hibás, ideje változtatni. (Itt mutatunk néhány praktikát, hogy felismerjük, mielőtt átesnénk a "halálvonalon".)
  3. Eresszük el az érzelmeket. Majd este egy pohár bor mellett dühönghetünk vagy örülhetünk, de döntést ne tegyünk ezekkel egy lapra.
  4. Ne ragaszkodjunk túlzottan a terveinkhez. A tervekhez való ragaszkodás általában azt a hitet tükrözi, hogy mindenre felkészültünkl: olyan, mintha az ellenséggel való találkozás előtt azt gondolnánk, hogy mi mindenképpen túl fogjuk élni a csatát. Ez a Titanic terve, az elsüllyeszthetetlen hajóé – nem, valóban nem süllyedt el. Egészen addig, amíg neki nem ment a jéghegynek. Ha rugalmasak vagyunk, akkor a váratlan, terven kívüli esemény sem roppant össze: a hajó elsüllyed, mi életben maradunk.
Hogy működik a gyakorlatban? Itt olvashat róla.

 

Véleményvezér

A kárpátaljai templom elleni támadás mögött az orosz titkosszolgálat is állhat

A kárpátaljai templom elleni támadás mögött az orosz titkosszolgálat is állhat 

Gyanús körülmények a kárpátaljai templom felgyújtási kísérlete körül.
Ursula elküldte a selyemzsinórt Orbán Viktornak

Ursula elküldte a selyemzsinórt Orbán Viktornak 

Az orbáni hintapolitikát megelégelték az európai nagyhatalmak.
Orbán Viktor megírná Brüsszel helyett az unió költségvetését

Orbán Viktor megírná Brüsszel helyett az unió költségvetését 

Drukkolunk Orbán Viktornak, hogy jobb költségvetést írjon Brüsszelnél.
Befellegzett a visegrádi négyeknek

Befellegzett a visegrádi négyeknek 

Mélyponton a magyar-lengyel kapcsolatok.
Hamar kitiltották a Harcosok Klubjából a könyvelők alelnökét

Hamar kitiltották a Harcosok Klubjából a könyvelők alelnökét 

Nem kívánatos a könyvelő a Harcosok Klubjában.
Arcul köpte az örményeket egy fideszes országgyűlési képviselő

Arcul köpte az örményeket egy fideszes országgyűlési képviselő 

Oksabb lett volna, ha Hoppál Péter csendben marad.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo