Hogyan választ autót egy profi? Akinek több száz autó van a “keze” alatt - beszélgetés Fehér Tamással, a Colas magyarországi cégcsoportjának flottavezetőjével

Az autóvásárlás örömteli dolog, ám sokszor nem egyszerű kiválasztani a legmegfelelőbbet, akár magánszemélyről, akár cégről van szó. Pláne, ha egy vállalatnál az autó nem a juttatási csomag része, hanem nonstop közlekedő munkaeszköz. Fehér Tamással, a nemzetközi építőipari nagyvállalat, a francia hátterű Colas magyarországi cégcsoportjának flottavezetőjével beszélgettünk arról, hogy milyen szempontokat érdemes figyelembe venni egy gépkocsi kiválasztásánál, miért számít még a gumiméret is, valamint miért fontos meghatározni már az elején az autókra és azok használatára vonatkozó szabályokat egy-egy vállalatnál. Interjú.

Nehéz időszakban van az autópiac, részben a koronavírus-járvány negatív utóhatásai, ezen belül az ellátási láncok problémái, az Ukrajnában zajló háború, a bizonytalan gazdasági környezet miatt. Ilyen helyzetben hogyan lehet menedzselni egy, a Colaséhoz fogható - összesen hatszáz személyautóból és kisteherautóból álló - nagyméretű flottát?

Valóban rendkívüli időszakot jelentett az elmúlt két-három év és muszáj volt ehhez alkalmazkodni. A közlekedésépítésben és fenntartásban világvezető Colas Magyarországon 1991 óta vesz részt aktívan a közúti-, vasúti-, vízi és légiközlekedés-építésben, városfejlesztésben és környezetvédelmi beruházásokban. Tevékenységünk kiegészül aszfaltgyártással és bányaüzemeltetéssel is. Ezek olyan feladatok, amelyeknél lényegében nincs szünet. A hatszáz autó évente hozzávetőleg 22 millió kilométert tesz meg, ez átlagban közel 37 ezer kilométer egy-egy autó esetében. A Colas nem alszik, a flottában lévő járművek némi túlzással nonstop közlekednek, ezért gyakran kell cserélni őket, a személyautókat 3, a kisteherautókat 4 évig futtatjuk. Az elmúlt időszak számunkra is nehéz volt, de muszáj volt gyorsan megoldást találni a hirtelen megváltozott körülményekre. Ezt tovább bonyolította, hogy Magyarországon a kínálati piac hirtelen keresleti piaccá változott, a gépjármű importőrök pedig egymástól eltérő megoldásokkal próbáltak előnyt kovácsolni maguknak a kialakult helyzetben. Picit csúnyán fogalmazva, a vásárlók előnytelen pozícióba kerültek. A gépjárművek menedzselésében nagyban segített a nemzetközi hátterünk (a márkáknál regionális szinten is elérhető volt számunkra a kiszemelt modell), illetve hogy a korábbi években úgy alakítottuk át belső folyamatainkat, hogy az képes volt szinte azonnal reagálni a váratlan helyzetre.

Természetesen, amikor sehol nem volt megfelelő elérhető autó, akkor a meglévőket tovább használtuk, de nem ez volt a jellemző. 

Fehér Tamás, a Colas flottavezetője (Fotó: Suzuki Magazin/Molnár Tamás)
Fehér Tamás, a Colas flottavezetője (Fotó: Suzuki Magazin/Molnár Tamás)

Egy ekkora flotta kialakításánál, üzemeltetésénél mik a legfontosabb szempontok?

A kérdést a felhasználás célja oldaláról kell megközelíteni. Ahogy az előbb utaltam rá, a colasos flotta “tagjai” munkaeszközök és ennek megfelelően az adott munkakörhöz legjobban passzoló modelleket kell kiválasztani. Olyanokat, amelyek gazdaságosan üzemeltethetőek és rendkívül biztonságosak. A cég egyik alapelve a “Safety first” [Biztonság mindenekelőtt. A szerk.]  Természetesen ezeken kívül van még rengeteg szempont. Az autók listaára, az elérhető kedvezmények, a szervizelési kiadások, az amortizáció, a fogyasztás, a megbízhatóság, a szervizhálózat, a maradványérték, stb. Aktuális számításokkal kell elemeznünk a modellek TCO adatait (Total Cost of Ownership), a költségek tervezhetősége alappillér egy üzemeltetési ágazatban. Lényegtelen dolognak tűnhet, és legtöbben nem is gondolnak rá, de nem mindegy például, hogy milyen méretű gumik kellenek az adott típusra. Egy speciális abroncsméret ilyen nagyságú flottánál már komoly tétel, ráadásul előfordulhat, ha ritka gumiméretről beszélünk, hogy nem érhető el akkora mennyiségben és abban az időpontban, amikor és amennyi számunkra szükséges lenne. Egy ilyen akadály az adott modell számára azt jelenti, hogy nem tud bekerülni a car policy-be.

A legtöbb autónk munkaeszköz, de figyelnünk kell arra is, hogy jól érezzék magukat benne kollégáink. Itt gondolok például az ülésfűtésre, ami még mindig nem kézenfekvő minden autóban. A munkatársaink télen-nyáron úton vannak, a munka hideg időben sem áll le, ezért fontos az említett extra, ami csak egy a sok közül, de esetünkben erre valóban szükség van, nemcsak azért kérjük, hogy minél nagyobb extralistával büszkélkedhessünk. Mindezek mellett mind vállalati, mind pedig gépjárműüzemeltetési szempontból kiemelten fontos az ESG követelmények való megfelelés.

Számos márka megtalálható a Colas-flottában, például a Suzuki, amely korábban nem volt klasszikus flottamárka, miért esett a választás erre a márkára?

Itt egy picit távolabbról kezdenék. A Colas 1991-ben érkezett Magyarországra abban az évben amikor hazánkban megalapult a Suzuki gyár Esztergomban. Az anyacégünk kiemelt figyelmet fordít arra, hogy helyi szinten is hozzájáruljon a gazdaság erősítéséhez. Annak ellenére, hogy a Suzuki japán márka, a hazai gyártás miatt magyarnak is tekinthető. Ahogy a francia anyavállalat preferálja a francia márkákat, nekünk is lehetőségünk volt arra, hogy a Suzukikat felvegyük a palettára. Persze ez a tényező nem elég a flottába kerüléshez. A Suzuki Vitara rendkívül jól beilleszthető a Colas-flottába, ráadásul az egyik legmegbízhatóbb modellről van szó. Fontos, hogy országos szinten kiemelkedő a szervízhálózat nagysága, az alkatrészellátás is zökkenőmentes. A Vitarák még az előzetes várakozásainkhoz képest is megbízhatóbbak, könnyebben üzemeltethetőek.

Lízingkonstrukció segítségével vásárolja meg a Colas az autókat vagy -saját tulajdonban vannak? Igénybe vesz e a vállalat külsős cégtől flottaszolgáltatást vagy házon belül oldjátok meg ezeket a feladatokat?

Korábban saját tulajdonban voltak az autók, aztán bő 10 évvel ezelőtt született egy pénzügyi döntés az anyacégnél, amelynek értelmében operatív lízingre váltottunk.  Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a flottaszolgáltató biztosítja nekünk az autókat, mellé a szerviz-, gumiszolgáltatást, de emellett belülről menedzseljük a teljes járműparkot.

Mi lesz a sorsa a flottából "távozó autóknak? A céges dolgozók megvásárolhatják a másodpiacinál alacsonyabb áron? Vagy eladásra kerülnek ?

Mivel operatív bérletben használjuk őket, ezért erre nincs lehetőség. A futamidő végén is a lízingcég tulajdonában maradnak, a további sorsukról ők döntenek. 

Mit tanácsolsz egy olyan cégnek, aki most tervezi kisebb-nagyobb flotta beszerzését, elindítását? Mi a 3-5 legfontosabb tanács, amely segít abban, hogy problémamentesen vághassanak neki a dolognak?

Bár kézenfekvőnek tűnik, félre kell tenni az érzelmeket, a márkapreferenciákat és racionális alapon választani. Már az elején le kell fektetni szabályokat, hogy milyen munkakörhöz és pozícióhoz milyen autó jár. Ehhez tartania kell magát a cégnek, különben feszültség generálódhat a munkatársak között. Meg kell határozni azt is, hogy milyen feladatra kell az autó. Pusztán juttatás vagy munkaeszköz, vagy mindkettő. Egy irodai munkát végző alkalmazottnak a bejáráshoz más autó kell, mint egy futárcégnek, vagy egy olyan vállalatnak, amely az ország minden pontján végez kivitelezési munkálatokat.

Már az elején érdemes a szervizeléshez szükséges partnereket kiválasztani, ezen belül a gumiszállítót vagy éppen a lakatost, aki egy karambol esetén meg tudja javítani az autót. Sokan ezekre csak akkor gondolnak, ha már megtörtént a baj és akkor nehezen, sokszor drágán tudnak megoldást találni.

Fontos kiemelni, hogy gépjárművet több évre vásárolunk, gondolkozzunk előre, manapság pedig az egyik legfontosabb szempontot, a környezetvédelmet is előtérbe kell helyezni.

 

 

Véleményvezér

Kimaradtak a pedagógus-béremelésből a gyermekvédelmi gyámok

Kimaradtak a pedagógus-béremelésből a gyermekvédelmi gyámok 

Vannak még gondok a gyermekvédelem területén.
Megszületett az első magyar extra szűz olívaolaj, nem tréfa

Megszületett az első magyar extra szűz olívaolaj, nem tréfa 

Egy álom lett kézzelfogható igazság.
Szenved Európa, kivétel litvánok és lengyelek

Szenved Európa, kivétel litvánok és lengyelek 

Nem bízunk a pozitív pénzügyi jövőnkben.
Magyar Péter felajánlotta az összes jobboldali médiának, hogy szívesen ad nekik interjút

Magyar Péter felajánlotta az összes jobboldali médiának, hogy szívesen ad nekik interjút 

Köszörüljük ki a csorbát üzeni Magyar Péter azoknak, akik eddig azért bírálták, mert baloldali médiumoknál beszélt.
Rekordot döntött a lengyel valuta ára a magyarral szemben

Rekordot döntött a lengyel valuta ára a magyarral szemben 

90 forint felett egy zloty ára.
Orvos híján a polgármester költözött az uniós pénzből felújított szolgálati lakásba

Orvos híján a polgármester költözött az uniós pénzből felújított szolgálati lakásba 

Nem is tudni melyik a nagyobb baj, hogy nincs orvos, vagy, hogy illetéktelenül lakik a polgármester a szolgálati lakásban.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo