Hogyan gondolkodik a Facebook?

A Facebook akkor sikeres, ha segít az embereknek megtalálni a hatalmas információtengerben a számukra releváns eseményeket. Azt a néhány történetet minden nap, amik igazán fontosak az olvasóknak. Annyira, hogy amikor hazamennek, erről beszélnek a családjukkal és a barátaikkal. Éppen ezért a tartalomgyártóknak nem csak arra kell fókuszálni, hogy elkészítsék azokat, amik fontosak az olvasóknak, hanem arra is, hogy mindez érdekes, izgalmas legyen, olyan, ami megüti az ingerküszöböt. Ezt csak akkor tudjuk megtenni, ha megértjük, hogyan működik a hírfolyam - olvasható a Közösségi kalandozások blogon.

A következő példa segít megérteni a Facebook algoritmus működését:

A férj étterembe megy a feleségével, aki felhívja őt, hogy késni fog, rendeljen neki, amíg megérkezik. Ahhoz, hogy a férj dönteni tudjon, végig kell mennie egy folyamaton: Mi van az étlapon, mik a lehetőségek. A következő lépésben össze kell gyűjtenie minden olyan információt, ami segíti a döntést. Szereti-e a felesége halat, mit evett ebédre? Ekkor tulajdonképpen megpróbálja előre kitalálni, megjósolni, hogy ízlene-e a feleségének mondjuk a lazac. Ezek után a férj megrendeli az ételt gondolatmenete konklúziójának megfelelően.

Négy lépés: kínálat áttekintése, jelek, előrejelzés, pontozás. Ez tulajdonképpen egy olyan algoritmus, amin a Facebook is végigmegy a hírfolyam összeállításakor minden egyes esetben - írja a Közösségi kalandozások blog szerzője.

Kép:Pixabay

A buyer persona meghódítása
Tartalommarketing már a 19. században is volt, azonban megfelelő startégiával a mai napig kevesen alkalmazzák. Itthon különösen nagy a tanácstalanság, főleg b2b vonalon, pedig az igényes tartalomra megéri erőforrást allokálni.
Amikor felhasználóként megnyitjuk a Facebook hírfolyamát, a rendszer először áttekinti, milyen posztok születtek az ismerőseinktől, a követett oldalaktól és csoportoktól. Vagyis megvizsgálja, mi van a kínálatban (inventory). Utána az algoritmus minden posztnál megnézi, mennyire lehet az érdekes számunkra azok alapján, amit a Facebook tud rólunk. Például megnézi, ki írta azt a bejegyzést, mikor, mennyi az idő most, milyen telefonon nézzük, mennyire gyors az internetkapcsolatunk. Százezernyi különböző jelet használ a Facebook hírfolyama ahhoz, hogy a legpontosabb előrejelzést adja.

Ennek alapján megpróbálja kikalkulálni annak a valószínűségét, hogy hozzászólunk-e az adott poszthoz, megosztjuk-e, mennyi időt szánunk majd arra, hogy elolvassuk azt. Ezek után születik meg a minőségi pontszám, minden egyes posztra külön-külön. Egy pontszám, ami azt a becslést adja meg, hogy a Facebook szerint mennyire lehet érdekes nekünk az adott poszt, esemény, történet. Természetesen ez sem 100 %-os módszer, tulajdonképpen csak elemzik a rendelkezésre álló információkat, és az eredmény alapján megteszik a legjobb tippjüket. Ezt viszont minden egyes poszt esetén megteszik, minden egyes alkalommal, amikor felmegyünk a Facebookra. Amikor egy posztot megnéz a Facebook, többek között ezen tényeket is figyelembe veszi:

– Ki írta? – Milyen típusú történet? – Mennyi aktivitás volt korábban ezen a poszton, mielőtt én megláthatnám? – Bejegyzések gyakorisága a tartalomelállító esetén. – A tartalommal eltöltött idő. – Korábbi negatív visszajelzések a szerzővel kapcsolatban. – Ismerősök említése a tartalomnál. – Ismerősünk hozzászólt-e a közelmúltban. – Mennyire informatív a poszt.

A Hírfolyam összegyűjti ezeket az információkat, és rengeteg szempont alapján értékeli azokat. Néhány ezekből:

– A kattintás várható valószínűsége. – A várható idő, amit tartalommal fogunk eltölteni. – Annak a valószínűsége, hogy kedvelünk, hozzászólunk vagy megosztjuk-e. – Annak a valószínűsége, hogy kellően informatívnak találjuk-e. – Annak a valószínűsége, hogy ez csak egy kattintás vadász poszt. – Pornográf tartalom valószínűsége.

A tartalomgyártók feladata tehát nem egyszerű, mert a minőségi tartalom előállítása mellett az is feladatuk, hogy megtanuljanak a potenciális olvasó és a Facebook fejével is gondolkodni.

Véleményvezér

Újabb szereplő szállt be a KSH inflációs adatainak megkérdőjelezésébe

Újabb szereplő szállt be a KSH inflációs adatainak megkérdőjelezésébe 

Súlyos következményei lehetnek, ha komolyabb kétségek merülnek fel a magyar statisztikai adatok megbízhatóságával kapcsolatban.
Gigameglepetést hoztak a PISA-eredmények

Gigameglepetést hoztak a PISA-eredmények 

Egy olyan ország tanulói nyertek Európában, ahol még néhány évtizeddel ezelőtt a sötét kommunizmus tombolt. 
Meglepő adat, a kínaiak gazdagabbak már mint a magyarok

Meglepő adat, a kínaiak gazdagabbak már mint a magyarok 

Az egykor gyarmati sorban szenvedő oly elmaradott ázsiai országok igazán szépen felzárkóztak Európához a személyes vagyonokat tekintve.
Ismét nagyot dobott a Mentőszolgálat, 2 óra alatt érkeztek a sérülthöz, aki majdnem megfagyott

Ismét nagyot dobott a Mentőszolgálat, 2 óra alatt érkeztek a sérülthöz, aki majdnem megfagyott 

Leesett az első nagyobb decemberi hómennyiség. Nagyon vigyázzanak magukra, el ne csússzanak és el ne törjék a lábukat, mert nem biztos, hogy a mentő időben odaér. Elképesztő történet.
Ilyen se volt még, nyilvános hirdetésben keresnek számlahamisítót

Ilyen se volt még, nyilvános hirdetésben keresnek számlahamisítót 

A magas adók miatt a csalók kánaánja Magyarország. A világrekorder áfa nagyon vonzó alternatíva a törvénykerülőknek.
Lecsúsztunk a második helyről, de azért még mindig dobogón vagyunk az inflációt tekintve

Lecsúsztunk a második helyről, de azért még mindig dobogón vagyunk az inflációt tekintve 

A világ legfejlettebb országainak inflációs listáján Törökország után megelőzött minket Kolumbia is. Az unióban azért őrizzük az első helyünket.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo