Hogyan gondolkodik a Facebook?

A Facebook akkor sikeres, ha segít az embereknek megtalálni a hatalmas információtengerben a számukra releváns eseményeket. Azt a néhány történetet minden nap, amik igazán fontosak az olvasóknak. Annyira, hogy amikor hazamennek, erről beszélnek a családjukkal és a barátaikkal. Éppen ezért a tartalomgyártóknak nem csak arra kell fókuszálni, hogy elkészítsék azokat, amik fontosak az olvasóknak, hanem arra is, hogy mindez érdekes, izgalmas legyen, olyan, ami megüti az ingerküszöböt. Ezt csak akkor tudjuk megtenni, ha megértjük, hogyan működik a hírfolyam - olvasható a Közösségi kalandozások blogon.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

A következő példa segít megérteni a Facebook algoritmus működését:

A férj étterembe megy a feleségével, aki felhívja őt, hogy késni fog, rendeljen neki, amíg megérkezik. Ahhoz, hogy a férj dönteni tudjon, végig kell mennie egy folyamaton: Mi van az étlapon, mik a lehetőségek. A következő lépésben össze kell gyűjtenie minden olyan információt, ami segíti a döntést. Szereti-e a felesége halat, mit evett ebédre? Ekkor tulajdonképpen megpróbálja előre kitalálni, megjósolni, hogy ízlene-e a feleségének mondjuk a lazac. Ezek után a férj megrendeli az ételt gondolatmenete konklúziójának megfelelően.

Négy lépés: kínálat áttekintése, jelek, előrejelzés, pontozás. Ez tulajdonképpen egy olyan algoritmus, amin a Facebook is végigmegy a hírfolyam összeállításakor minden egyes esetben - írja a Közösségi kalandozások blog szerzője.

Kép:Pixabay

A buyer persona meghódítása
Tartalommarketing már a 19. században is volt, azonban megfelelő startégiával a mai napig kevesen alkalmazzák. Itthon különösen nagy a tanácstalanság, főleg b2b vonalon, pedig az igényes tartalomra megéri erőforrást allokálni.
Amikor felhasználóként megnyitjuk a Facebook hírfolyamát, a rendszer először áttekinti, milyen posztok születtek az ismerőseinktől, a követett oldalaktól és csoportoktól. Vagyis megvizsgálja, mi van a kínálatban (inventory). Utána az algoritmus minden posztnál megnézi, mennyire lehet az érdekes számunkra azok alapján, amit a Facebook tud rólunk. Például megnézi, ki írta azt a bejegyzést, mikor, mennyi az idő most, milyen telefonon nézzük, mennyire gyors az internetkapcsolatunk. Százezernyi különböző jelet használ a Facebook hírfolyama ahhoz, hogy a legpontosabb előrejelzést adja.

Ennek alapján megpróbálja kikalkulálni annak a valószínűségét, hogy hozzászólunk-e az adott poszthoz, megosztjuk-e, mennyi időt szánunk majd arra, hogy elolvassuk azt. Ezek után születik meg a minőségi pontszám, minden egyes posztra külön-külön. Egy pontszám, ami azt a becslést adja meg, hogy a Facebook szerint mennyire lehet érdekes nekünk az adott poszt, esemény, történet. Természetesen ez sem 100 %-os módszer, tulajdonképpen csak elemzik a rendelkezésre álló információkat, és az eredmény alapján megteszik a legjobb tippjüket. Ezt viszont minden egyes poszt esetén megteszik, minden egyes alkalommal, amikor felmegyünk a Facebookra. Amikor egy posztot megnéz a Facebook, többek között ezen tényeket is figyelembe veszi:

– Ki írta? – Milyen típusú történet? – Mennyi aktivitás volt korábban ezen a poszton, mielőtt én megláthatnám? – Bejegyzések gyakorisága a tartalomelállító esetén. – A tartalommal eltöltött idő. – Korábbi negatív visszajelzések a szerzővel kapcsolatban. – Ismerősök említése a tartalomnál. – Ismerősünk hozzászólt-e a közelmúltban. – Mennyire informatív a poszt.

A Hírfolyam összegyűjti ezeket az információkat, és rengeteg szempont alapján értékeli azokat. Néhány ezekből:

– A kattintás várható valószínűsége. – A várható idő, amit tartalommal fogunk eltölteni. – Annak a valószínűsége, hogy kedvelünk, hozzászólunk vagy megosztjuk-e. – Annak a valószínűsége, hogy kellően informatívnak találjuk-e. – Annak a valószínűsége, hogy ez csak egy kattintás vadász poszt. – Pornográf tartalom valószínűsége.

A tartalomgyártók feladata tehát nem egyszerű, mert a minőségi tartalom előállítása mellett az is feladatuk, hogy megtanuljanak a potenciális olvasó és a Facebook fejével is gondolkodni.

Véleményvezér

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.
Újabb megszorítás a szenzációsnak ígért évben

Újabb megszorítás a szenzációsnak ígért évben 

A betegek is pórul járnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo