Hogyan gondolkodik a Facebook?

A Facebook akkor sikeres, ha segít az embereknek megtalálni a hatalmas információtengerben a számukra releváns eseményeket. Azt a néhány történetet minden nap, amik igazán fontosak az olvasóknak. Annyira, hogy amikor hazamennek, erről beszélnek a családjukkal és a barátaikkal. Éppen ezért a tartalomgyártóknak nem csak arra kell fókuszálni, hogy elkészítsék azokat, amik fontosak az olvasóknak, hanem arra is, hogy mindez érdekes, izgalmas legyen, olyan, ami megüti az ingerküszöböt. Ezt csak akkor tudjuk megtenni, ha megértjük, hogyan működik a hírfolyam - olvasható a Közösségi kalandozások blogon.

A következő példa segít megérteni a Facebook algoritmus működését:

A férj étterembe megy a feleségével, aki felhívja őt, hogy késni fog, rendeljen neki, amíg megérkezik. Ahhoz, hogy a férj dönteni tudjon, végig kell mennie egy folyamaton: Mi van az étlapon, mik a lehetőségek. A következő lépésben össze kell gyűjtenie minden olyan információt, ami segíti a döntést. Szereti-e a felesége halat, mit evett ebédre? Ekkor tulajdonképpen megpróbálja előre kitalálni, megjósolni, hogy ízlene-e a feleségének mondjuk a lazac. Ezek után a férj megrendeli az ételt gondolatmenete konklúziójának megfelelően.

Négy lépés: kínálat áttekintése, jelek, előrejelzés, pontozás. Ez tulajdonképpen egy olyan algoritmus, amin a Facebook is végigmegy a hírfolyam összeállításakor minden egyes esetben - írja a Közösségi kalandozások blog szerzője.

Kép:Pixabay

A buyer persona meghódítása
Tartalommarketing már a 19. században is volt, azonban megfelelő startégiával a mai napig kevesen alkalmazzák. Itthon különösen nagy a tanácstalanság, főleg b2b vonalon, pedig az igényes tartalomra megéri erőforrást allokálni.
Amikor felhasználóként megnyitjuk a Facebook hírfolyamát, a rendszer először áttekinti, milyen posztok születtek az ismerőseinktől, a követett oldalaktól és csoportoktól. Vagyis megvizsgálja, mi van a kínálatban (inventory). Utána az algoritmus minden posztnál megnézi, mennyire lehet az érdekes számunkra azok alapján, amit a Facebook tud rólunk. Például megnézi, ki írta azt a bejegyzést, mikor, mennyi az idő most, milyen telefonon nézzük, mennyire gyors az internetkapcsolatunk. Százezernyi különböző jelet használ a Facebook hírfolyama ahhoz, hogy a legpontosabb előrejelzést adja.

Ennek alapján megpróbálja kikalkulálni annak a valószínűségét, hogy hozzászólunk-e az adott poszthoz, megosztjuk-e, mennyi időt szánunk majd arra, hogy elolvassuk azt. Ezek után születik meg a minőségi pontszám, minden egyes posztra külön-külön. Egy pontszám, ami azt a becslést adja meg, hogy a Facebook szerint mennyire lehet érdekes nekünk az adott poszt, esemény, történet. Természetesen ez sem 100 %-os módszer, tulajdonképpen csak elemzik a rendelkezésre álló információkat, és az eredmény alapján megteszik a legjobb tippjüket. Ezt viszont minden egyes poszt esetén megteszik, minden egyes alkalommal, amikor felmegyünk a Facebookra. Amikor egy posztot megnéz a Facebook, többek között ezen tényeket is figyelembe veszi:

– Ki írta? – Milyen típusú történet? – Mennyi aktivitás volt korábban ezen a poszton, mielőtt én megláthatnám? – Bejegyzések gyakorisága a tartalomelállító esetén. – A tartalommal eltöltött idő. – Korábbi negatív visszajelzések a szerzővel kapcsolatban. – Ismerősök említése a tartalomnál. – Ismerősünk hozzászólt-e a közelmúltban. – Mennyire informatív a poszt.

A Hírfolyam összegyűjti ezeket az információkat, és rengeteg szempont alapján értékeli azokat. Néhány ezekből:

– A kattintás várható valószínűsége. – A várható idő, amit tartalommal fogunk eltölteni. – Annak a valószínűsége, hogy kedvelünk, hozzászólunk vagy megosztjuk-e. – Annak a valószínűsége, hogy kellően informatívnak találjuk-e. – Annak a valószínűsége, hogy ez csak egy kattintás vadász poszt. – Pornográf tartalom valószínűsége.

A tartalomgyártók feladata tehát nem egyszerű, mert a minőségi tartalom előállítása mellett az is feladatuk, hogy megtanuljanak a potenciális olvasó és a Facebook fejével is gondolkodni.

Véleményvezér

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák 

A szavazatszerző kampányban nem biztos, hogy mindent jól átgondoltak.
Trump matekja nem stimmel

Trump matekja nem stimmel 

Mit szólnak a befektetők Trump vámjaihoz?
Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos

Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos 

Semmi nincs biztonságban, ami mozdítható.
Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos

Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos 

Jól megy a NER körüli hölgyeknek. Méghogy nem szeretik a gyengébb nemet a fideszesek.
Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet

Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet  

A két ország újabb listán ver minket. 
A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban

A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban  

Még Bulgáriában és Romániában is tovább élnek az idősek. 


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo