A figyelmes hallgatás a viselkedéskultúra egyik fundamentuma, a „jól hallgatni tudás” pedig a sikeres üzletember egyik legfontosabb tulajdonsága.
Miként pallérozhatjuk ezt a képességünket?
Amellett, hogy testbeszédünk sugározzon odafigyelést (előrehajlunk, szemkontaktust tartunk), figyeljünk oda tudatosan a másik fél nonverbális jeleire, a hangszínváltozásaira, a levegővételekre, a szóhasználatra.
Kerüljük az unalmat és türelmetlenséget sugárzó mozdulatokat, így az ujjal dobolást, az ásítást, a fészkelődést, a fejtámasztást, az óra nézegetést, a telefonra pislogást.
Ne szakítsuk félbe a másikat. Inkább arra figyeljünk, hogy mi az oka annak, hogy feltört bennünk a vágy a monológja megszakításra. Nem mond új ismeretet, esetleg sok az oda nem illő gondolat, vagy lassan, körülményesen fogalmaz? Ezek mind-mind a másik személyiségére (személyiségtípusára, jellemére) utalnak, egy üzleti kapcsolat során pedig ezek igazán fontos információk.
Figyeljünk arra, hallgatásunk ne némaságba burkolózást jelentsen, hanem aktív visszajelzésekkel lendítsük elő partnerünk mondandóját. Rövid kérdések, esetleg jól elhelyezett közbeszúrások (hidak) lendíthetnek a beszéd menetén és befolyásolhatják annak az irányát.
A hallgatás egyben azt is jelentheti, hogy kontrollt tartunk a saját beszédünk felett. Ez közel sem jelenti azt, hogy ne társalognánk akár könnyed témáról is egy-egy üzleti megbeszélés bevezetéseként, de azt igen, hogy tudjuk mennyit, mikor és miért mondunk.
Még egy fontos dolog
A hallgatásnak lehet komoly tárgyalásstratégiai szerepe is. Általában mi nők, kevésbé bírjuk a beszélgetések során beálló csendet, a férfiakat ez kevéssé zavarja. Használjuk ki az ilyen pillanatokat ezért inkább arra, hogy kicsit összegezzük magunkban az elhangzottakat, mintsem a kínosnak érzett csend megszakítása érdekében önkéntelenül is túl sokat áruljunk el.
Lehet, hogy a partnerünk éppen erre vár…
dr. Erdős Zsuzsanna etikett tanácsadó és coach www.erdosetikett.hu