Fiatalok, akik sikeresek lettek a családban

Béres Melinda a Béres Gyógyszergyár Zrt., Kürti Tamás a Kürt Információbiztonsági Zrt., Bárány László a Master Good Cégcsoport, valamint Boross Dávid az Oázis Kertészeti Cégcsoport képviseletében alkották a résztvevőit annak a kerekasztal-beszélgetésnek, amely a „Családi vállalkozás, avagy az igazi fenntartható modell” címet kapta. Az idei Fiatal Vállalkozók Hetének nyitónapján tartott konferencián a Felelős Családi Vállalatok tagjai megállapították: ahhoz, hogy 50 év múlva is működő vállalatot hozzanak létre napjaink cégalapítói, bizony „sok csillagot kell összegyűjteni”.

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Felelős Családi Vállalkozásokért Magyarországon Egyesület (FBN-H) fiataljai – a magukat nextGen-nek nevezők – nem cégalapítók, de nagyon is közelről láthatták, hogy szüleik miként építették fel családi vállalataikat, és kivétel nélkül mindannyian szereztek már tapasztalatokat a családi cégek működtetésében. Volt, aki a legegyszerűbb fizikai munkával kezdte, míg más tudatosan a legkülönbözőbb munkaterületeken töltött el hónapokat. A lényeg minden esetben az volt, hogy megértsék a cég működését – mondta egyöntetűen a nextGen-négyes – és természetesen az, hogy megtanulják becsülni a munkát. (Míg a magyar családi vállalatok és vállalkozások súlya a hazai össztermék 40-60 százaléka, fejlettségük, növekedési lehetőségeik messze elmaradnak az EU-átlagtól, annak ellenére, hogy tőkeerejükhöz mért jószolgálati tevékenységük és munkaerő-megtartó képességük még válság idején is sokkal erősebb, mint a multinacionális nagyvállalatoknak.)



Ezután jöhetett csak az igazi feladat: felépíteni valamit önállóan, teljes felelősséggel, akárcsak egy cégalapító. Béres Melinda a családi borgazdaságot vezeti, Kürti Tamás alelnökként a modern szervezetfejlesztést honosította meg a család vállalatánál, míg Bárány László és Boross Dávid egy-egy önálló üzletágat épített fel és vezet sikerrel. Szintén közös tapasztalat, hogy a sikeres családi vállalatoknak minden generációja vállalkozik, nemcsak a mindenkori irányítói, igazolva azt, hogy mind a szakmának, mind a vállalkozói létnek komoly hagyománya, megőrzésre és gyarapításra érdemes öröksége van. (A Zwack család fiataljai beszélnek saját történetükről itt.)

Amiről a legtöbben nem beszélnek: konfliktusok

A Fiatal Vállalkozók Országos Szövetsége által szervezett konferencia résztvevői nyíltan válaszoltak a fiatal közönség által felvetett provokatív kérdésekre is, amelyek a családtagok közötti munkahelyi súrlódásokra és azok megoldásában, megelőzésében példát mutató tapasztalatokra irányultak. Tisztelet az idősebbek iránt, a családi és vállalati ügyek konzekvens elhatárolása egymástól, illetve maximális bizalom egymásban – ezeket jelölték meg alapvető szempontokként a kerekasztal résztvevői. Ha a család mindezt szem előtt tartja, a vállalkozás működtetésének minden ügyes-bajos kérdése, konfliktushelyzete megoldható – talán egyetlen sarkalatos problémát kivéve.

Sajnos, a generációváltás során, amely gyakran az érintett vállalkozások életének legsúlyosabb kríziséhez vezet, a családi vállalatok kétharmada elvérzik. Ilyenkor a céget végül nem a családtagok veszik át; sőt, rosszabb helyzetben az egész vállalat bezárásra kényszerül. A családi vállalkozások eladásával a működés alapját adó hagyományok, értékek eltűnnek, sok esetben a szakértői gárda egy részével együtt. Megszűnésük pedig, a nagyobb vállalatok esetében sok száz család megélhetését veszélyezteti – mutattak rá a családtagok felelősségére, ezzel együtt saját felelősségükre az FBN-H tagjai. Egészen biztos, hogy egy családtag többet hibázhat, többet engedhet meg magának „felettes szüleivel” szemben, mint a legtöbb beosztott, de ezzel soha sem szabad visszaélnie. A fiataloknak újra meg újra bizonyítaniuk kell rátermettségüket, előre felkészülve arra, hogy lassan, de biztosan át kell szivárogtatniuk a bölcsességet és tapasztalatot, hiszen egyszer majd ők lesznek szüleik helyében. Ők lesznek az átadók, és ők teremtik meg a lehetőségeket az őket követő generáció számára.

– Hogyan lehet a top100-ba jutni? – kérdezte valaki a hallgatóságból. A nextGen társaság szerint az ambíció fontos dolog, de csak ezért nem szabad vállalkozni. Az igazi vállalkozó nem a helyezésekért, hanem azért dolgozik, mert hisz az általa kitalált, felépített üzleti modell sikerében. „Ez olyan erőt és örömöt ad, amihez képest a top100-ba kerülés önmagában semmi”.

Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak 

Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.
2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia 

Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.
A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak 

Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.
Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump

Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump 

A közgazdászok pártállás nélkül visítanak.
180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja 

A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo