Fiatalok, akik sikeresek lettek a családban

Béres Melinda a Béres Gyógyszergyár Zrt., Kürti Tamás a Kürt Információbiztonsági Zrt., Bárány László a Master Good Cégcsoport, valamint Boross Dávid az Oázis Kertészeti Cégcsoport képviseletében alkották a résztvevőit annak a kerekasztal-beszélgetésnek, amely a „Családi vállalkozás, avagy az igazi fenntartható modell” címet kapta. Az idei Fiatal Vállalkozók Hetének nyitónapján tartott konferencián a Felelős Családi Vállalatok tagjai megállapították: ahhoz, hogy 50 év múlva is működő vállalatot hozzanak létre napjaink cégalapítói, bizony „sok csillagot kell összegyűjteni”.

A Felelős Családi Vállalkozásokért Magyarországon Egyesület (FBN-H) fiataljai – a magukat nextGen-nek nevezők – nem cégalapítók, de nagyon is közelről láthatták, hogy szüleik miként építették fel családi vállalataikat, és kivétel nélkül mindannyian szereztek már tapasztalatokat a családi cégek működtetésében. Volt, aki a legegyszerűbb fizikai munkával kezdte, míg más tudatosan a legkülönbözőbb munkaterületeken töltött el hónapokat. A lényeg minden esetben az volt, hogy megértsék a cég működését – mondta egyöntetűen a nextGen-négyes – és természetesen az, hogy megtanulják becsülni a munkát. (Míg a magyar családi vállalatok és vállalkozások súlya a hazai össztermék 40-60 százaléka, fejlettségük, növekedési lehetőségeik messze elmaradnak az EU-átlagtól, annak ellenére, hogy tőkeerejükhöz mért jószolgálati tevékenységük és munkaerő-megtartó képességük még válság idején is sokkal erősebb, mint a multinacionális nagyvállalatoknak.)



Ezután jöhetett csak az igazi feladat: felépíteni valamit önállóan, teljes felelősséggel, akárcsak egy cégalapító. Béres Melinda a családi borgazdaságot vezeti, Kürti Tamás alelnökként a modern szervezetfejlesztést honosította meg a család vállalatánál, míg Bárány László és Boross Dávid egy-egy önálló üzletágat épített fel és vezet sikerrel. Szintén közös tapasztalat, hogy a sikeres családi vállalatoknak minden generációja vállalkozik, nemcsak a mindenkori irányítói, igazolva azt, hogy mind a szakmának, mind a vállalkozói létnek komoly hagyománya, megőrzésre és gyarapításra érdemes öröksége van. (A Zwack család fiataljai beszélnek saját történetükről itt.)

Amiről a legtöbben nem beszélnek: konfliktusok

A Fiatal Vállalkozók Országos Szövetsége által szervezett konferencia résztvevői nyíltan válaszoltak a fiatal közönség által felvetett provokatív kérdésekre is, amelyek a családtagok közötti munkahelyi súrlódásokra és azok megoldásában, megelőzésében példát mutató tapasztalatokra irányultak. Tisztelet az idősebbek iránt, a családi és vállalati ügyek konzekvens elhatárolása egymástól, illetve maximális bizalom egymásban – ezeket jelölték meg alapvető szempontokként a kerekasztal résztvevői. Ha a család mindezt szem előtt tartja, a vállalkozás működtetésének minden ügyes-bajos kérdése, konfliktushelyzete megoldható – talán egyetlen sarkalatos problémát kivéve.

Sajnos, a generációváltás során, amely gyakran az érintett vállalkozások életének legsúlyosabb kríziséhez vezet, a családi vállalatok kétharmada elvérzik. Ilyenkor a céget végül nem a családtagok veszik át; sőt, rosszabb helyzetben az egész vállalat bezárásra kényszerül. A családi vállalkozások eladásával a működés alapját adó hagyományok, értékek eltűnnek, sok esetben a szakértői gárda egy részével együtt. Megszűnésük pedig, a nagyobb vállalatok esetében sok száz család megélhetését veszélyezteti – mutattak rá a családtagok felelősségére, ezzel együtt saját felelősségükre az FBN-H tagjai. Egészen biztos, hogy egy családtag többet hibázhat, többet engedhet meg magának „felettes szüleivel” szemben, mint a legtöbb beosztott, de ezzel soha sem szabad visszaélnie. A fiataloknak újra meg újra bizonyítaniuk kell rátermettségüket, előre felkészülve arra, hogy lassan, de biztosan át kell szivárogtatniuk a bölcsességet és tapasztalatot, hiszen egyszer majd ők lesznek szüleik helyében. Ők lesznek az átadók, és ők teremtik meg a lehetőségeket az őket követő generáció számára.

– Hogyan lehet a top100-ba jutni? – kérdezte valaki a hallgatóságból. A nextGen társaság szerint az ambíció fontos dolog, de csak ezért nem szabad vállalkozni. Az igazi vállalkozó nem a helyezésekért, hanem azért dolgozik, mert hisz az általa kitalált, felépített üzleti modell sikerében. „Ez olyan erőt és örömöt ad, amihez képest a top100-ba kerülés önmagában semmi”.

Véleményvezér

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.
Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok

Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok 

EU-párti győzelem a moldovai választásokon.
Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött

Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött 

Elfajzott-e a Fidesz, ez a kérdés uralja a közbeszédet.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo