Ezt kell tudnunk, ha hirdetni akarunk

Ha több helyen akarunk médiafelületet vásárolni – legyen szó nyomtatott sajtóról, online felületekről, esetleg rádió- vagy tévészpotokról –, azt tapasztaljuk, hogy szinte minden médium más gyakorlatot követ a felületek árazásában, a kedvezmények kialakításában és nem utolsó sorban a különböző megjelenési lehetőségek elnevezésében. Mivel ezáltal a médiavásárlás is elég összetett feladattá válik, az alábbiakban szakértőnk segít összefoglalni, hogy mire érdemes koncentrálni az egyeztetés során.

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Kép:PP/FényesGábor

A megrendelés előtt kell egyeztetni a lehető legpontosabban az alábbiakat:

A megjelenés pontos paraméterei. Ez elsőre evidensnek tűnik, de hosszú évek médiavásárlási gyakorlatában számtalanszor előfordult, hogy csak alaposabb utánajárást követően derült ki egy textlinkről, hogy igazából képes megjelenés (vagyis grafikussal kell legyártatni az alapanyagot), hogy bár a kiajánló szerint a hirdetés az oldal közepén jelent volna meg, az a hasáb már átkerült az oldalsó sávba, vagy hogy a nyomtatott hirdetést mégis kifutó formátumban kellett leadni - mondják a SAKKOM Interaktív szakemberei. Annak érdekében, hogy biztosan ne érjenek minket meglepetések, legjobb ezeket a részleteket is már a megrendelés előtt bekérni, és akár a szerződésben is rögzíteni. Az sem árt, ha a médiumtól mindig konkrét példát kérünk az ajánlat mellé a megjelenési lehetőségről (képernyőképet, amelyen be van jelölve, hogy melyik is a „superbanner”, vagy akár a nyomtatott újságból egy példányt az adott hirdetési formátum megjelölésével).

Leadandó anyagok. A fentiekből következik, mégis érdemes külön is rákérdeznünk, hogy milyen anyagokat kell leadnunk a médiumnak. Például ha képes-szöveges hirdetésről van szó, akkor nem mindegy, hogy azt nekünk kell-e elkészítenünk, vagy a médium tördeli be? Online megjelenéseknél a technikai paraméterekre is ügyelnünk kell (például a banner flash vagy animált gif legyen, tartalmazza-e az URL-t, és mekkora lehet a fájl mérete).

Árak és kedvezmények
Hasznos lehet tudni, hogy mit takarnak az egyes árkategória elnevezések és a leggyakoribb kedvezmény típusok, illetve, hogy mi képezheti a kedvezmények alapját. Erről itt olvashat.
Az időzítés. Még amennyiben hosszabb távú keretszerződést kötünk (például 1 év alatt akarunk 5 hirdetést elhelyezni), akkor is érdemes legalább nagyjából beütemezni a megjelenéseket. Eseti megbízásoknál még fontosabb, hogy előre egyeztessük, van-e egyáltalán hely a számunkra megfelelő időpontban. Online megjelenésnél ne csak a kezdő időpontot rögzítsük, hanem azt is, hogy meddig maradnak láthatóak a hirdetéseink. Ha például akciót népszerűsítünk, akkor a hirdetésnek mindenképpen le kell állnia a kedvezményes időszak végével – akkor is, ha például a megrendelt AV (megjelenésszám) még nem teljesült.

Határidők. Az időzítéssel egyszerre érdemes egyeztetni az anyagleadási és egyéb határidőket. Különösen a nyomtatott sajtóban megjelenő hirdetéseknél fontos ezekkel számolni, de akár egy online hírlevélnél is sok fejfájástól kíméljük meg magunkat, ha hagyunk elég időt a tördelésre. A leadási határidőket úgy ütemezzük, hogy legyen idő egy teszt megjelenés ellenőrzésére és szükség esetén módosítására is.

A megjelenés körülményei, környezete. Bár egy online hírportál kevésbé tudja megmondani, hogy egy hónap múlva mi lesz a címlapon, a magazinoknak általában van egy előre meghatározott tematikájuk, amelyhez adott esetben a hirdetésünkkel is igazodhatunk. Szintén a nyomtatott termékeknél érdemes tisztázni, hogy a lap első vagy második felében, illetve melyik rovatán belül jelenik meg a hirdetésünk. Amennyiben outdoor hirdetéseket használnánk, akkor is ügyeljünk a megjelenések környezetére – például nem szerencsés egy temető melletti hirdetőtáblán életbiztosítást reklámozni.

 

Véleményvezér

Neves kormánypárti újságírók ellen rendelt el nyomozást a bíróság

Neves kormánypárti újságírók ellen rendelt el nyomozást a bíróság 

Pornóval vádoltak egy katolikus teológust.
Hivatalos, tényleg vannak zebrák az Orbán Viktorhoz köthető birtokon

Hivatalos, tényleg vannak zebrák az Orbán Viktorhoz köthető birtokon 

A kormány honlapja szerint összesen négy zebra érkezett Magyarországra.
A Tisza párt nyerte a számháborút

A Tisza párt nyerte a számháborút 

Ki fizeti a masírozókat?
Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett

Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett 

Súlyos orosz légtérsértés történt Litvánia felett.
Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője

Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője 

Nagy kérdés, miként sikerülhetett elmenekülnie a magyar maffiafőnöknek?


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo