Ezt kell tudnunk, ha hirdetni akarunk

Ha több helyen akarunk médiafelületet vásárolni – legyen szó nyomtatott sajtóról, online felületekről, esetleg rádió- vagy tévészpotokról –, azt tapasztaljuk, hogy szinte minden médium más gyakorlatot követ a felületek árazásában, a kedvezmények kialakításában és nem utolsó sorban a különböző megjelenési lehetőségek elnevezésében. Mivel ezáltal a médiavásárlás is elég összetett feladattá válik, az alábbiakban szakértőnk segít összefoglalni, hogy mire érdemes koncentrálni az egyeztetés során.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép:PP/FényesGábor

A megrendelés előtt kell egyeztetni a lehető legpontosabban az alábbiakat:

A megjelenés pontos paraméterei. Ez elsőre evidensnek tűnik, de hosszú évek médiavásárlási gyakorlatában számtalanszor előfordult, hogy csak alaposabb utánajárást követően derült ki egy textlinkről, hogy igazából képes megjelenés (vagyis grafikussal kell legyártatni az alapanyagot), hogy bár a kiajánló szerint a hirdetés az oldal közepén jelent volna meg, az a hasáb már átkerült az oldalsó sávba, vagy hogy a nyomtatott hirdetést mégis kifutó formátumban kellett leadni - mondják a SAKKOM Interaktív szakemberei. Annak érdekében, hogy biztosan ne érjenek minket meglepetések, legjobb ezeket a részleteket is már a megrendelés előtt bekérni, és akár a szerződésben is rögzíteni. Az sem árt, ha a médiumtól mindig konkrét példát kérünk az ajánlat mellé a megjelenési lehetőségről (képernyőképet, amelyen be van jelölve, hogy melyik is a „superbanner”, vagy akár a nyomtatott újságból egy példányt az adott hirdetési formátum megjelölésével).

Leadandó anyagok. A fentiekből következik, mégis érdemes külön is rákérdeznünk, hogy milyen anyagokat kell leadnunk a médiumnak. Például ha képes-szöveges hirdetésről van szó, akkor nem mindegy, hogy azt nekünk kell-e elkészítenünk, vagy a médium tördeli be? Online megjelenéseknél a technikai paraméterekre is ügyelnünk kell (például a banner flash vagy animált gif legyen, tartalmazza-e az URL-t, és mekkora lehet a fájl mérete).

Árak és kedvezmények
Hasznos lehet tudni, hogy mit takarnak az egyes árkategória elnevezések és a leggyakoribb kedvezmény típusok, illetve, hogy mi képezheti a kedvezmények alapját. Erről itt olvashat.
Az időzítés. Még amennyiben hosszabb távú keretszerződést kötünk (például 1 év alatt akarunk 5 hirdetést elhelyezni), akkor is érdemes legalább nagyjából beütemezni a megjelenéseket. Eseti megbízásoknál még fontosabb, hogy előre egyeztessük, van-e egyáltalán hely a számunkra megfelelő időpontban. Online megjelenésnél ne csak a kezdő időpontot rögzítsük, hanem azt is, hogy meddig maradnak láthatóak a hirdetéseink. Ha például akciót népszerűsítünk, akkor a hirdetésnek mindenképpen le kell állnia a kedvezményes időszak végével – akkor is, ha például a megrendelt AV (megjelenésszám) még nem teljesült.

Határidők. Az időzítéssel egyszerre érdemes egyeztetni az anyagleadási és egyéb határidőket. Különösen a nyomtatott sajtóban megjelenő hirdetéseknél fontos ezekkel számolni, de akár egy online hírlevélnél is sok fejfájástól kíméljük meg magunkat, ha hagyunk elég időt a tördelésre. A leadási határidőket úgy ütemezzük, hogy legyen idő egy teszt megjelenés ellenőrzésére és szükség esetén módosítására is.

A megjelenés körülményei, környezete. Bár egy online hírportál kevésbé tudja megmondani, hogy egy hónap múlva mi lesz a címlapon, a magazinoknak általában van egy előre meghatározott tematikájuk, amelyhez adott esetben a hirdetésünkkel is igazodhatunk. Szintén a nyomtatott termékeknél érdemes tisztázni, hogy a lap első vagy második felében, illetve melyik rovatán belül jelenik meg a hirdetésünk. Amennyiben outdoor hirdetéseket használnánk, akkor is ügyeljünk a megjelenések környezetére – például nem szerencsés egy temető melletti hirdetőtáblán életbiztosítást reklámozni.

 

Véleményvezér

Utolsó helyen állunk az unióban a nyaralni tudók számában

Utolsó helyen állunk az unióban a nyaralni tudók számában 

Meddig süllyed még a magyarok életszínvonala?
Rettegnek a fideszes polgármesterek

Rettegnek a fideszes polgármesterek 

Fideszes polgármesternek együtt szerepelni egy ellenzékivel egy fotón, skandallum.
Élve fejeztek le egy magyart az oroszok

Élve fejeztek le egy magyart az oroszok 

Miért hallgat a magyar kormány, amikor az oroszok gyilkolnak magyarokat?
A lengyel gazdaság száguldása hatalmas égés a magyar gazdaságpolitika számára

A lengyel gazdaság száguldása hatalmas égés a magyar gazdaságpolitika számára 

A munkavállalók a lábukkal szavaznak.
Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo