Ezt kell tudnunk, ha hirdetni akarunk

Ha több helyen akarunk médiafelületet vásárolni – legyen szó nyomtatott sajtóról, online felületekről, esetleg rádió- vagy tévészpotokról –, azt tapasztaljuk, hogy szinte minden médium más gyakorlatot követ a felületek árazásában, a kedvezmények kialakításában és nem utolsó sorban a különböző megjelenési lehetőségek elnevezésében. Mivel ezáltal a médiavásárlás is elég összetett feladattá válik, az alábbiakban szakértőnk segít összefoglalni, hogy mire érdemes koncentrálni az egyeztetés során.

Kép:PP/FényesGábor

A megrendelés előtt kell egyeztetni a lehető legpontosabban az alábbiakat:

A megjelenés pontos paraméterei. Ez elsőre evidensnek tűnik, de hosszú évek médiavásárlási gyakorlatában számtalanszor előfordult, hogy csak alaposabb utánajárást követően derült ki egy textlinkről, hogy igazából képes megjelenés (vagyis grafikussal kell legyártatni az alapanyagot), hogy bár a kiajánló szerint a hirdetés az oldal közepén jelent volna meg, az a hasáb már átkerült az oldalsó sávba, vagy hogy a nyomtatott hirdetést mégis kifutó formátumban kellett leadni - mondják a SAKKOM Interaktív szakemberei. Annak érdekében, hogy biztosan ne érjenek minket meglepetések, legjobb ezeket a részleteket is már a megrendelés előtt bekérni, és akár a szerződésben is rögzíteni. Az sem árt, ha a médiumtól mindig konkrét példát kérünk az ajánlat mellé a megjelenési lehetőségről (képernyőképet, amelyen be van jelölve, hogy melyik is a „superbanner”, vagy akár a nyomtatott újságból egy példányt az adott hirdetési formátum megjelölésével).

Leadandó anyagok. A fentiekből következik, mégis érdemes külön is rákérdeznünk, hogy milyen anyagokat kell leadnunk a médiumnak. Például ha képes-szöveges hirdetésről van szó, akkor nem mindegy, hogy azt nekünk kell-e elkészítenünk, vagy a médium tördeli be? Online megjelenéseknél a technikai paraméterekre is ügyelnünk kell (például a banner flash vagy animált gif legyen, tartalmazza-e az URL-t, és mekkora lehet a fájl mérete).

Árak és kedvezmények
Hasznos lehet tudni, hogy mit takarnak az egyes árkategória elnevezések és a leggyakoribb kedvezmény típusok, illetve, hogy mi képezheti a kedvezmények alapját. Erről itt olvashat.
Az időzítés. Még amennyiben hosszabb távú keretszerződést kötünk (például 1 év alatt akarunk 5 hirdetést elhelyezni), akkor is érdemes legalább nagyjából beütemezni a megjelenéseket. Eseti megbízásoknál még fontosabb, hogy előre egyeztessük, van-e egyáltalán hely a számunkra megfelelő időpontban. Online megjelenésnél ne csak a kezdő időpontot rögzítsük, hanem azt is, hogy meddig maradnak láthatóak a hirdetéseink. Ha például akciót népszerűsítünk, akkor a hirdetésnek mindenképpen le kell állnia a kedvezményes időszak végével – akkor is, ha például a megrendelt AV (megjelenésszám) még nem teljesült.

Határidők. Az időzítéssel egyszerre érdemes egyeztetni az anyagleadási és egyéb határidőket. Különösen a nyomtatott sajtóban megjelenő hirdetéseknél fontos ezekkel számolni, de akár egy online hírlevélnél is sok fejfájástól kíméljük meg magunkat, ha hagyunk elég időt a tördelésre. A leadási határidőket úgy ütemezzük, hogy legyen idő egy teszt megjelenés ellenőrzésére és szükség esetén módosítására is.

A megjelenés körülményei, környezete. Bár egy online hírportál kevésbé tudja megmondani, hogy egy hónap múlva mi lesz a címlapon, a magazinoknak általában van egy előre meghatározott tematikájuk, amelyhez adott esetben a hirdetésünkkel is igazodhatunk. Szintén a nyomtatott termékeknél érdemes tisztázni, hogy a lap első vagy második felében, illetve melyik rovatán belül jelenik meg a hirdetésünk. Amennyiben outdoor hirdetéseket használnánk, akkor is ügyeljünk a megjelenések környezetére – például nem szerencsés egy temető melletti hirdetőtáblán életbiztosítást reklámozni.

 

Véleményvezér

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák 

A szavazatszerző kampányban nem biztos, hogy mindent jól átgondoltak.
Trump matekja nem stimmel

Trump matekja nem stimmel 

Mit szólnak a befektetők Trump vámjaihoz?
Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos

Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos 

Semmi nincs biztonságban, ami mozdítható.
Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos

Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos 

Jól megy a NER körüli hölgyeknek. Méghogy nem szeretik a gyengébb nemet a fideszesek.
Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet

Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet  

A két ország újabb listán ver minket. 
A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban

A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban  

Még Bulgáriában és Romániában is tovább élnek az idősek. 


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo