A webkereskedelem a fejlett gazdaságokban 10% körüli szinten mozog, Magyarországon viszont egyelőre épp csak 3,5%-a a teljes kereskedelemnek. Ez azt jelenti, hogy itthon jelentős növekedési potenciál van még a területben annál is inkább, mert a szakértők egyelőre úgy látják, a 10%-os részesedés is csak a kezdet.
Ahhoz, hogy fel tudjunk készülni az újdonságokra, fontos tisztában lenni a szektor meghatározó trendjeivel . Ebben dr. Ormos Zoltán a SzEK.org elnöke nyújtott segítséget a Piac&Profit konferenciáján.
2. Fogyasztás helyett élménykeresés: a vásárlóknak ma már kevés, ha az áru egyszerűen rendben megérkezik. Arra figyelnek, hogy milyen volt a webshop, hány idegesítő pop-up ablakon kellett átjutni, mielőtt végre megtalálta amit keresett. Az is fontos, hogy milyen a szállítás, az ügyfélszolgálat, a csomagolás és minden egyéb. És ha valami nem tetszik, csak pár kattintás egy másik webshop… A nagyok már régóta a felhasználói élmény fokozására koncentrálnak.
3. Kommunikáció: a vevőknek kérdései lesznek, akár egyedi megoldásokra vágynak, de arra mindenképpen, hogy érezzék, fontosak az eladónak. Muszáj tehát kiemelt figyelmet fordítani a kommunikációra. Ez egyrészt valódi elérhetőséget jelent – mondjuk chat ablakok segítségével – másrészt viszont megfelelő automatikus információ átadást. A vevő tudni szeretné, hogy hogy áll a rendelése, hol jár a csomagja és mikorra várhatja egészen pontosan a futárt. Tudassuk vele, hálás lesz érte!
5. Adatok nélkül nincs élet: aki nem elemzi folyamatosan a rendelkezésre álló adatokat, az egyszerűen elveszett az online világban. Melyik termékre hányan kattintottak? Ebből hányan vásároltak? Hogy teljesít a hirdetés? Ha nem fordítunk figyelmet az adatok elemzésére, végletesen lemaradunk. Bármekkora plusz terhet is jelent ez a kisebb cégek számára, megéri!
6. Vadászok helyett farmerek: a marketing is változik. Eddig is olcsóbb volt visszahozni egy régi ügyfelet, mint megfogni egy újat, de mostanra elengedhetetlenül szükséges az, hogy akit egyszer megfogtunk, azt gondozzuk. Ez pedig alapvetően változtatja meg a marketing irányát. A remarketing az új varázsszó!
7. A közvetítők vége: a közvetlen értékesítés lehetőségével a gyártók sok esetben a weben keresztül maguk kezdik el értékesíteni termékeiket, kihagyva a hagyományos kereskedelem szereplőit. Ugyanakkor a gyártás liberalizálódásának köszönhetően (amit a 3D nyomtatás még inkább egyetemessé tesz majd) a webshopok is feltűnhetnek gyártóként. A lényeg, hogy a viszonteladók szerepe halványul. Az Amazon épp most jegyeztetett be egy új szabadalmat 3D nyomtatóval felszerelt teherautókról, amelyek segítségével kiszállítás közben gyártanák le a terméket.
8. Google Shopping: Külföldön több országban már elérhető és nem kérdés, hogy előbb-utóbb Magyarországon is megjelenik a Google Shopping. A Google új szolgáltatása teljesen átrendezheti a piacot. Egy új “fül” jelenik meg a keresőben, ahol egy keresőszó beírására a szerződött partner cégek ajánlatai jelennek meg hirdetés-szerű formában, képpel, árral. A termékek a fő találati listában is előkelő helyet, az oldal felső harmadát foglalják majd el. Ideje felkészülni!