A csomagolóanyagok piacát egyszerre jellemzi kiélezett árverseny és a minőségi elvárások folyamatos növekedése. Ebben a helyzetben a csomagolóanyag-gyártók azzal tudnak kitűnni, ha olyan megoldásokkal állnak elő, amelyek a csomagolások funkcionalitásán túl további előnyöket kínálnak a felhasználóknak.
Jönnek a diszkontok!
Az elkövetkező években is a diszkontláncok térhódítása határozhatja meg a kiskereskedelmi piacot Európában. A legnagyobb, kontinensszerte ismert diszkontláncok szakértői a 2015 és 2020 közötti időszakban európai szinten évi 3,5-5 százalékos növekedésre számítanak, ami nagyjából kétszeresen haladná meg a kiskereskedelmi szektor egészére nézve várható évi 2 százalékos növekedést.
A diszkontláncok által kínált alacsony árakat lehetővé tevő költséghatékonyság jelentős részben annak köszönhető, hogy az érintett cégek minden téren igyekeznek a lehető legpraktikusabb megoldásokat alkalmazni. Ebben kínál segítséget nekik az ún. polcrakész, vagy más néven árukész (shelf ready packaging, röviden SRP) csomagolások megjelenése és villámgyors elterjedése az elmúlt években, jelentősen lecsökkentve az áruk bolton belüli pakolásának élőmunkaigényét.
Jelenleg a diszkontláncoknál kapható termékek mintegy 90 százalékát kínálják SRP csomagolásban, míg a kiskereskedelem más szektoraiban a polcrakész csomagolások részaránya nem haladja meg a 40 százalékot – derül ki a Federation of Corrugated Board Manufacturers (FEFCO) elemzéséből. A hullámpapírgyártókat tömörítő szakmai egyesületeket európai szinten összefogó szervezet becslése szerint az SRP csomagolások alkalmazása esetén – mindent egybevetve - mintegy harmadával csökkenthetők a polcok újratöltésével kapcsolatos költségek.
„A csomagolóanyagok piacát egyszerre jellemzi kiélezett árverseny és a minőségi elvárások növekedése. Ebben a helyzetben a csomagolóanyag-gyártók azzal tudnak kitűnni, ha olyan innovatív megoldásokkal állnak elő, amelyek a csomagolások funkcionalitásán túl további előnyöket kínálnak a felhasználóknak”- fejtette ki Sigray Mária, a Rondo Hullámkartongyártó Kft. ügyvezető igazgatója. A cégvezető kifejtette: ennek egyik módja a gyártási technológia folyamatos fejlesztése, amelyre támaszkodva az elérhető legjobb minőség és a legrövidebb szállítási határidők mellett folyhat az ügyfelek kiszolgálása.
„Hasonlóan fontos az egyre speciálisabb vevői igények kiszolgálása, amelyre jó példa az SRP csomagolások megjelenése, majd a termékpaletta robbanásszerű bővülése. Ráadásul a polcrakész csomagolások kapcsán ma már az igazán felkészült csomagolóanyag-gyártók nem csak a tervezésért és gyártásért felelnek, hanem a nyomtatással kapcsolatos feladatokat is teljes mértékben átveszik megrendelőiktől” – mondta Sigray Mária. Mindez azért fontos, mert a csomagolás az egyik legjobb eszköz arra, hogy a gyártók és forgalmazók az adott termék megvásárlására ösztönözzék a fogyasztókat. Ugyanis a csomagolás a legjobban kihasználható felület az áruval kapcsolatos vevői érzelmek befolyásolására, valamint az adott termék pozicionálására és a márkaépítésre.
Egy korábbi nemzetközi GfK-kutatás is rámutatott: a fogyasztók 45 százalékát a termékek csomagolása befolyásolja leginkább a vásárlói döntések meghozatalában, s csak ezt követi a televíziós reklámok (29 százalék), az újsághirdetések (15 százalék), valamint az óriásplakátok (10 százalék) hatása. „Több felmérés is megerősítette, hogy a fogyasztási cikkek esetén a vásárlói döntések 80 százaléka a vásárlás helyén születik meg. A boltok polcain egy-egy termék sikere legtöbbször alig 2-3 másodperc alatt dől el a fogyasztóknál, így a csomagolás milyensége különös jelentőséget kap a bevásárlások során” – tette hozzá a Rondo Hullámkartongyártó Kft. ügyvezető igazgatója.